A két nagy kereskedelmi tévé a szerdát jelölte ki sorozatnapnak, azaz a szokásos esti menetrend (Fókusz - Barátok közt, vagy Jóban-rosszban - Áll az alku) után az RTL Klubon és a TV2-n is újabb szériák jönnek, szépen sorra. Előbbi A szökés, a Gyilkos elmék és A főnök sikerében bízik, utóbbi pedig sokáig hitt a nőknek szánt este jó nézettségében, azaz a Született feleségek - A médium tengely erejében bizakodott. Mert nőknek állították csatarendbe főképp, nem is volt titok: a Desperate housewives esetében egyértelmű, hogy nem a százhúsz kilós böllérek vagy a szénporos bányászok alkották a célcsoportot, a szőke, csinos médium pedig a tiszta adásidő bő felében csak kislányai lelkivilágával, beilleszkedési zavaraival, óvodai ügyeivel vagy férje problémáival, azaz családi dolgokkal foglalkozott, így viszonylag kevés ideje maradt a rémálmokra, a halottakkal történő kommunikációra, a sorozatgyilkosok üldözésére.
A médium: miközben az NBC-n a viszonylag gyengén teljesítő Kidnapped helyére csúszik be a harmadik évad, itthon rosszabb helyre került - csütörtökre lett száműzve, este 11 utánra, holott a teljes lakosságnál már verte a Gyilkos elmék-et. Mire feljavul a balhátvéd játéka, és bemutat pár szép, tiszta szerelést, labdakihozást, le is cseréljük? Az eseményeket néha előre látó, megálmodó asszony helyére végül a "tikos aduként" bedobott Vak igazság került, ennek megfelelően tegnapelőtt este a két nagy csatornán egyszerre üldöztek sorozatgyilkosokat, tíztől tizenegyig - ki gondolta volna, hogy ennyi bűn van a világban?
A Gyilkos elmék sorozatgyilkosa egy valódi mészáros volt, ipari mennyiségben ölt, folyt a hollywoodi művér, mint tokaji pincékben a bor, ugyanakkor a Vak igazság gonosz gyilkosa csak prostituáltakra szakosodott, és megelégedett azzal, hogy kivágta a szerencsétlenül járt rosszlányok nyelvét. Ha hozzávesszük, hogy az RTL-en előtte A szökés-ben is néha meg-meghal pár szereplő, majd A főnök is egy valódi, hullákkal jól ellátott krimi, illetve belegondolunk, hogy a Született feleségek sem egy szimpla komédia, hiszen itt is kinyírnak néha egy-két lakót, akkor kiderül, hogy szerda esténként térdig járunk a vérben, miközben mindenfelé kibelezett hullák hevernek. És akkor még nem is beszéltünk a Viasaton kilenc után kezdődő A helyszínelők-ről vagy a 24-ről a Coolon, ahol szintén nem múlik el epizód pár halott nélkül - ehhez képest az m1-en Miss Marple kifejezetten visszafogott.
Nem beszéltünk még róla, de tegyük meg: a hosszabb történetet elmesélő, így akár egy húsz-negyven-hatvan órás nagyfilmnek is felfogható, igényes képi világgal és karakterjellemzéssel bíró A szökés és a Született feleségek kivételével az este sorozatai egytől egyig A helyszínelők sikerét lovagolják meg. Minden epizód különálló, önállóan is értelmezhető rész, a néző kezdheti a hatodikkal is akár, ugyanúgy érti, mintha hagyományosan a pilottal nyit. Minden részben egy (legfeljebb két) eset adódik, a bonyodalmak gyakran hasonlóak, a módszerek is ismétlődnek, a tettes pedig megvan negyven perc alatt, mindenki megnyugodhat, és úgy térhet aludni, hogy rend és fegyelem van a világban, ahol a jó nyer, a rossz pedig megbűnhődik.
A már említett börtönös, keményfiús, izgalmas sorozat és a kifejezetten újszerű, fordulatos széria a Lila akác köz súlyos titkokat hordozó lakóiról tehát kilóg a sorból, de a többi igen hasonló - ez persze nem jelenti azt, hogy értékelhetetlen vagy nélkülözne bármilyen ötletet. A független részből álló krimik fordulatosak gyakran, a képi megvalósítás is kifejezetten modern, látványos, és a figurák is gyakran szerethetőek. Jellemfejlődés persze ritkán van, és 2-3 főbb karaktervonásból épülnek fel. Szeretik a hotdogot, a baseballsapkát, ki nem állják a cigifüstöt, a klasszikus zene nagy hívei, miközben mániákusan vonzódnak a bőrcsizmákhoz, mondjuk.
Rex felügyelő is ott figyel
A két napja debütált Vak igazság pilotjának sztorija, nagy vonalakban: Jim Dunbar New Yorki nyomozó ügye nagy port kavar a városban, miután egy tűzpárbajban a szeme világát elveszítő detektív, perek hosszú sorával végül elérte, hogy visszahelyezzék őt a rendőrség kötelékébe. Karen Bettancourt-t kapja társául, akivel az első közös ügyük egy szimpla kocsilopási ügy, miközben egy elvetemült sorozatgyilkos sorra szedi áldozatait, akiknek egytől egyig kivágja a nyelvét. Eddig a nyitány.