Kétségtelen, hogy bizonyos nosztalgikus érzéssel viszonyulunk nemcsak a csehszlovák, de az egykori szovjet vagy lengyel tévés produkciókhoz is. Csák Gergely médiaszociológus szerint a szocializmus korának sorozatait általában azért kedvelik az emberek, mert azok akkori tipikus élethelyzeteket mutattak be, a középkorúak vagy idősebbek pedig sok kellemes emléket őrizgetnek abból az időből. "Lassabb volt a világ, nem volt internet, mobiltelefon, nem volt ezerféle csatorna, ezerféle választék, ezerféle reklám. Egyszerűbbek, világosabbak, átláthatóbbak voltak a dolgok" - mondja Csák.
A médiaszociológus ugyanakkor arra is rávilágít, hogy a nosztalgia mellett kialakult egyfajta retródivat, a "gagyi imádata": vagyis a fiatalabbak inkább azért szerethetik a szocialista éra sorozatait, mert viccesnek találják azok egyszerű eszközeit. Mindenesetre tény, hogy az akkori műsoroknak komoly közösségformáló ereje volt: a televízió őskorában azért, mert mindenki az egyetlen, készülékkel rendelkező szomszédhoz járt át tévézni, később pedig azért, mert - csatornaválaszték hiányában - mindenki ugyanazt nézte, így a sorozatok egyes epizódjai után meg is beszélték egymással a történteket. De lássuk magukat a sorozatokat, melyeket északi szomszédaink szállítottak nekünk:
Kórház a város szélén
Nagyon fontos sorozat volt a maga idejében, tekintve, hogy minket, magyarokat (és bizonyára a közép-kelet-európai blokk többi országának lakóit is) ez vezetett be a kórházi sorozatok világába - jóval az 1985-ös Klinika előtt, hisz első szériája 1977-ben készült. Azt talán mondanunk sem kell, hogy a Kórház a város szélén ily módon a műfaj későbbi sikeréhez, a Vészhelyzet, a Grace klinika hazai nézettségéhez is hozzájárult. Persze Blazej doktor és a többiek kalandjai inkább voltak pszichológiai jellegűek, semhogy a második generáció naturális ábrázolásmódjához közelítettek volna: itt még a műtétek is lassan, ráérősen zajlottak, andalító zenével a háttérben.
A sorozat második eresztése 1981-ben került a képernyőre, de 2003-ban is készült egy folytatás, Kórház a város szélén - Húsz év múlva címmel. Bár a színészek és a karakterek ugyanazok voltak (még Ina nővér alakítója is elvállalta egykori szerepét, aki már régóta a színészettől távol, egy multicég szóvivőjeként dolgozott), az újabb széria már teljesen más hangulatot árasztott, hisz szót ejtett a magánosításokról, vadkapitalizmusról is. Mindenesetre Csehországban így is majdnem nézettségi rekordot döntött: az első részre 4 millióan voltak kíváncsiak, ennél csak az Oscar-díjas Kolja tévépremierjét és a naganói téli olimpia (cseh aranyat hozó) jégkorongdöntőjét követték többen.
Nők a pult mögött
A Kórház a város szélén szerzőpárosának, Jaroslav Dudek rendezőnek és Jaroslav Dietl forgatókönyvírónak egy másik, ma már szintén klasszikusnak számító sorozatot is köszönhetünk. Ez volt az 1978-as Nők a pult mögött, amely egy mai szemmel eléggé unalmasnak tűnő alapsztorira támaszkodott, egy közért mindennapjait mutatta be. Bár a szocialista éra ilyen tárgyú emlékei (fejpántos pultoslányok, tálcás mérleg stb.) már a főcímben visszaköszöntek, az ominózus élelmiszerbolt eléggé kilógott a korszak üzletei közül: volt itt ugyanis minden, ami szem-szájnak ingere, a déligyümölcsöktől a francia és holland sajtokig.
Persze a történetben nemcsak az élelmiszerbolt apró történései kaptak szerepet, hisz az átlagnézőt valószínűleg kevéssé érdekelte volna, hogy mondjuk Skálová asszony kosár nélkül akarja lebonyolítani a bevásárlást. Volt itt bőven szerelem, intrika és dráma, így anno a magyarok is rendszeresen (emlékeink szerint keddenként) azt figyelték, hogy a hozzájuk hasonló, teljesen hétköznapi emberek miként küzdenek nemkevésbé hétköznapi problémáikkal.
Látogatók
Az 1983-ban készült sci-fi sorozat akár a 12 majom csehszlovák elődjének is tekinthető, legalábbis, ami a tartalmát illeti. A sorozat ugyanis egy, a jövőből (egészen pontosan 2484-ből) 1984-be visszatérő kutatócsoport viszontagságait meséli el; az ADAM '84 elnevezésű expedíció pedig nem másért tért vissza, mint hogy megelőzzék a világvégét, megtalálják az ellenszert a végső csapásra. Folyamatosan kapják ráadásul a tanácsokat a jövőben (vagyis a saját jelenükben) működő Központi Világagytól (röviden KöVitől).
Már-már legendássá vált a sorozat színváltós Lada Nivája, mellyel a Látogatók közlekedtek. A kocsi a Knight Rider sorozat KITT-jét vagy akár James Bond járművét is simán kenterben veri azzal, hogy egyaránt tud a levegőben és a föld alatt is közlekedni. Szerencsétlen módon egy francia sci-fi sorozat is futott annak idején a Magyar Televízióban, amely szintén a Látogatók címet kapta, így a homályos emlékeiket fel-felidéző tévénézők gyakran összekeverik a két szériát.