A 2006-os világbajnokságot az RTL Klub jobb ajánlattal elhalászta az MTV elől, ez akkor nagy presztízsveszteséget jelentett az 1962 óta minden vébéről közvetítő közszolgálati tévé számára. Négy évvel ezelőtt a kereskedelmi tévé - jellegéből fakadóan - a bevétel maximalizálását tartotta szem előtt, így többször előfordult, hogy a reklámok miatt csak a himnuszok végén kapcsolt a stadionba, sőt, olyan is volt, hogy kereskedelmi tevékenység miatt a nézők lemaradtak az első pár másodpercről, amivel a futballkedvelő nézők haragját vívta ki.
2010-re az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége automatikusan a magyar tagjának, az Eb-t is leadó MTV-nek adta a vébéjogokat, amely azonban nem tudott fizetni értük, így értékesíteni kívánta azokat (a hónapokon át tartó huzavonáról itt olvashat). 2010 februárjában végleges döntés szültetett, miután az EBU lehetővé tette, hogy a köztévé a költségek egy részét csak a torna után fizesse ki, és erről hivatalosan is tájékoztatta a Magyar Televízió alelnökét.
Felnőtt az RTL-hez, megelőzte a Tv2-t
Bő egy héttel a rajt után megállapítható, hogy hosszú évek gyenge eredményei után nézettségben most négy-öt nagyon erős hete lesz az MTV-nek. Már az első hétvégi, esti meccseket is egymilliónál több hazai tévéző követte - a mérésben jelzett szám nem is pontos, mert pont a nagy futballtornákat sokan követik társaságban, kocsmákban, kivetítők előtt, de ezzel nem tud mit kezdeni az AGB Nielsen rendszere.
Június 14-én, a Hollandia-Dánia, a Japán-Kamerun és az Olaszország-Paraguay csoportmeccsek napján a 19,4 százalékra ugró MTV megelőzte nézettségben a két nagy kereskedelmi tévét - ilyen nyolc éve biztosan nem volt. Aznap az RTL másodiknak ért be, 18,5 százalékkal, a Tv2 pedig 17,6 százalékot jegyzett. Mivel általában az RTL nézettsége a köztévé két és félszerese, így ez mindenképp jó eredmény az MTV számára. A hét további napjain már az RTL Klub volt újfent a legnézettebb, de csak 1-2 százalékpontot tudott ráverni az MTV-re. A Tv2 a vébé indulása óta csak a harmadik legkedveltebb csatorna, 15-17 százalék körül mozog a teljes lakosságban.
600 milliónál több lesz a végén
Minden jelentős sportesemény közelében, így a világbajnokság idején is megnő az érdeklődés a köztévé felületei iránt, az MTV ebben az időszakban realizálja az éves reklámbevételének több mint 15 százalékát. Az MTV nem GRP-alapon (Gross Rating Point), hanem fix árakon értékesíti reklámidejét a labdarúgó-világbajnokság előtt, azaz a reklámozó nem adott mennyiségű elérést, hanem fix idősávot vásárol, mivel a Magyar Televízió kötött áras csomagokat értékesített eddig - a döntés hátterében az áll, hogy az AGB mért adatai és a valós nézettség között nagy különbségek lehetnek, hiszen szórakozóhelyeken, kivetítőkön vagy akár otthon is nagyobb társaság nézi együtt a meccseket. Mivel ez köztudott, elfogadott az egyedi árképzés.
"Amire megállapodás, szerződés vagy már jelzett igény, nagy valószínűséggel megvalósuló üzlet van, az nagyjából 600 millió forint. Ez szpotból, szponzorációból és jogértékesítésből jött össze" - válaszolta kérdésünkre Kert Attila kommunikációs vezető. Magyarországi jogtulajdonosként az MTV-nek többféle bevétele is származik a közvetítésből, például a nyilvános kivetítők, bárokba kitett plazmatévék üzemeltetőinek is jogdíjat kell fizetniük a köztelevíziónak (erről itt olvashat bővebben).
A vébé internetes jogaiért szintén pályázott [origo] információi szerint az Index több mint 100 millió forintot fizetett az MTV-nek az internetes közvetítési jogokért, de az erre vonatkozó kérdésre az MTV nem kívánt reagálni. Ugyancsak több tízmilliót kaphat az MTV a Digi TV-től, amely eredetileg indult is az élő meccsek jogaiért, de végül elbukott - ellenben ismétlésben adja a találkozókat a nyitómeccs óta. "Gyártási költségeink is vannak, kiutaztattunk kommentátorokat, tehát vannak kiadások is jócskán, ennek ellenére normális helyzetben senkinek eszébe sem jutott volna az, hogy az MTV értékesítse a közvetítési jogokat. Az viszont mindenképp figyelemfelkeltő, hogy az MTV az egyetlen, amely hitelben közvetítheti a világbajnokságot" - magyarázta Kert, aki örül a váratlanul magas nézettségnek. (Utóbbi megjegyzéséhez érdemes még hozzátenni, hogy Észak-Korea ingyen kapta meg a közvetítési jogokat, miután a kommunista ország jelezte, hogy nem tud fizetni.)
Az MTV értékesítőit az [origo] arról kérdezte, hogy sikerült-e értékesíteni az óránként maximálisan engedélyezett hatpercnyi reklámidőt, illetve arról, hogy miért fut hosszan ajánló (például a rengetegszer leadott Markos-Nádas-előzetes) közvetlenül a kivonulás előtt, de erre csak kitérő választ kaptunk: "Az értékesítés folyamatosan zajlik, nagy az érdeklődés az MTV felületei iránt. A vb eddigi nézettsége nagyon jól alakul, ennek is köszönhető, hogy nap mint nap új megkeresések érkeznek az MTV-hez. A hirdetők között a legnézettebb, főműsoridős mérkőzések környezete a legnépszerűbb."
Nyitnak az internetezők felé
A Magyar Televíziónak igazából ez az első modern vébéje, amikor igyekszik minél több közösségi médiafelületen is megjelenni.A Dél-Afrikában dolgozó kommentátorok és a Híradó tudósítói napi munkájuk mellett szubjektív videonaplót vezetnek, élményeiket kis kamerákkal rögzítik. A riportokat a focivb.blog.hu oldalon, a Facebookon és a YouTube-on teszik közzé. Előbbire a torna első hetében közel negyven kisfilmet töltöttek fel, a videoblognak a vébé kezdete óta eltelt alig egy hét alatt több mint százezer látogatója volt - a felvételeket pedig a Híradó, a Ma reggel és a Nappali nézői is láthatták.