600 milliót már keresett az MTV a vébével

Vágólapra másolva!
Bő egy héttel az első sípszó, a labdarúgó-világbajnokság kezdete után úgy tűnik, az MTV-nél bevétel is lesz a jó nézettség mellé, miközben presztízsszempontból sem jár rosszul a közszolgálati tévé. Felzárkózott az RTL-hez és lehagyta a Tv2-t: vébé kezdete óta kétszer-háromszor annyian nézik az M1-et, mint korábban, szpotból, szponzorációból és jogértékesítésből pedig 600 millió forint körüli összeg jött eddig össze.
Vágólapra másolva!

A 2006-os világbajnokságot az RTL Klub jobb ajánlattal elhalászta az MTV elől, ez akkor nagy presztízsveszteséget jelentett az 1962 óta minden vébéről közvetítő közszolgálati tévé számára. Négy évvel ezelőtt a kereskedelmi tévé - jellegéből fakadóan - a bevétel maximalizálását tartotta szem előtt, így többször előfordult, hogy a reklámok miatt csak a himnuszok végén kapcsolt a stadionba, sőt, olyan is volt, hogy kereskedelmi tevékenység miatt a nézők lemaradtak az első pár másodpercről, amivel a futballkedvelő nézők haragját vívta ki.

2010-re az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége automatikusan a magyar tagjának, az Eb-t is leadó MTV-nek adta a vébéjogokat, amely azonban nem tudott fizetni értük, így értékesíteni kívánta azokat (a hónapokon át tartó huzavonáról itt olvashat). 2010 februárjában végleges döntés szültetett, miután az EBU lehetővé tette, hogy a köztévé a költségek egy részét csak a torna után fizesse ki, és erről hivatalosan is tájékoztatta a Magyar Televízió alelnökét.

Felnőtt az RTL-hez, megelőzte a Tv2-t

Bő egy héttel a rajt után megállapítható, hogy hosszú évek gyenge eredményei után nézettségben most négy-öt nagyon erős hete lesz az MTV-nek. Már az első hétvégi, esti meccseket is egymilliónál több hazai tévéző követte - a mérésben jelzett szám nem is pontos, mert pont a nagy futballtornákat sokan követik társaságban, kocsmákban, kivetítők előtt, de ezzel nem tud mit kezdeni az AGB Nielsen rendszere.

Június 14-én, a Hollandia-Dánia, a Japán-Kamerun és az Olaszország-Paraguay csoportmeccsek napján a 19,4 százalékra ugró MTV megelőzte nézettségben a két nagy kereskedelmi tévét - ilyen nyolc éve biztosan nem volt. Aznap az RTL másodiknak ért be, 18,5 százalékkal, a Tv2 pedig 17,6 százalékot jegyzett. Mivel általában az RTL nézettsége a köztévé két és félszerese, így ez mindenképp jó eredmény az MTV számára. A hét további napjain már az RTL Klub volt újfent a legnézettebb, de csak 1-2 százalékpontot tudott ráverni az MTV-re. A Tv2 a vébé indulása óta csak a harmadik legkedveltebb csatorna, 15-17 százalék körül mozog a teljes lakosságban.

600 milliónál több lesz a végén

Minden jelentős sportesemény közelében, így a világbajnokság idején is megnő az érdeklődés a köztévé felületei iránt, az MTV ebben az időszakban realizálja az éves reklámbevételének több mint 15 százalékát. Az MTV nem GRP-alapon (Gross Rating Point), hanem fix árakon értékesíti reklámidejét a labdarúgó-világbajnokság előtt, azaz a reklámozó nem adott mennyiségű elérést, hanem fix idősávot vásárol, mivel a Magyar Televízió kötött áras csomagokat értékesített eddig - a döntés hátterében az áll, hogy az AGB mért adatai és a valós nézettség között nagy különbségek lehetnek, hiszen szórakozóhelyeken, kivetítőkön vagy akár otthon is nagyobb társaság nézi együtt a meccseket. Mivel ez köztudott, elfogadott az egyedi árképzés.

Forrás: MTI/Mohai Balázs

"Amire megállapodás, szerződés vagy már jelzett igény, nagy valószínűséggel megvalósuló üzlet van, az nagyjából 600 millió forint. Ez szpotból, szponzorációból és jogértékesítésből jött össze" - válaszolta kérdésünkre Kert Attila kommunikációs vezető. Magyarországi jogtulajdonosként az MTV-nek többféle bevétele is származik a közvetítésből, például a nyilvános kivetítők, bárokba kitett plazmatévék üzemeltetőinek is jogdíjat kell fizetniük a köztelevíziónak (erről itt olvashat bővebben).

A vébé internetes jogaiért szintén pályázott [origo] információi szerint az Index több mint 100 millió forintot fizetett az MTV-nek az internetes közvetítési jogokért, de az erre vonatkozó kérdésre az MTV nem kívánt reagálni. Ugyancsak több tízmilliót kaphat az MTV a Digi TV-től, amely eredetileg indult is az élő meccsek jogaiért, de végül elbukott - ellenben ismétlésben adja a találkozókat a nyitómeccs óta. "Gyártási költségeink is vannak, kiutaztattunk kommentátorokat, tehát vannak kiadások is jócskán, ennek ellenére normális helyzetben senkinek eszébe sem jutott volna az, hogy az MTV értékesítse a közvetítési jogokat. Az viszont mindenképp figyelemfelkeltő, hogy az MTV az egyetlen, amely hitelben közvetítheti a világbajnokságot" - magyarázta Kert, aki örül a váratlanul magas nézettségnek. (Utóbbi megjegyzéséhez érdemes még hozzátenni, hogy Észak-Korea ingyen kapta meg a közvetítési jogokat, miután a kommunista ország jelezte, hogy nem tud fizetni.)

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Az MTV értékesítőit az [origo] arról kérdezte, hogy sikerült-e értékesíteni az óránként maximálisan engedélyezett hatpercnyi reklámidőt, illetve arról, hogy miért fut hosszan ajánló (például a rengetegszer leadott Markos-Nádas-előzetes) közvetlenül a kivonulás előtt, de erre csak kitérő választ kaptunk: "Az értékesítés folyamatosan zajlik, nagy az érdeklődés az MTV felületei iránt. A vb eddigi nézettsége nagyon jól alakul, ennek is köszönhető, hogy nap mint nap új megkeresések érkeznek az MTV-hez. A hirdetők között a legnézettebb, főműsoridős mérkőzések környezete a legnépszerűbb."

Nyitnak az internetezők felé

A Magyar Televíziónak igazából ez az első modern vébéje, amikor igyekszik minél több közösségi médiafelületen is megjelenni.A Dél-Afrikában dolgozó kommentátorok és a Híradó tudósítói napi munkájuk mellett szubjektív videonaplót vezetnek, élményeiket kis kamerákkal rögzítik. A riportokat a focivb.blog.hu oldalon, a Facebookon és a YouTube-on teszik közzé. Előbbire a torna első hetében közel negyven kisfilmet töltöttek fel, a videoblognak a vébé kezdete óta eltelt alig egy hét alatt több mint százezer látogatója volt - a felvételeket pedig a Híradó, a Ma reggel és a Nappali nézői is láthatták.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!