Korábban rendezett, most kreatív producer lett a Barátok köztnél. Mikor keresték meg? Többen indultak a posztért?
Rozgonyi Ádám: Megkerestek egy éve azzal, ha volna ilyesféle munka, érdekelne-e. Elgondolkodtam, de persze igent mondtam. Aztán ősszel én kerestem meg az UFA Németországot, egy német témájú forgatókönyvötlettel, amely alkalmas egy sorozat elkészítésére, amely itthon foroghatna, valamely német televízió számára. Így többször volt alkalmam beszélni a vezetőséggel, majd decemberben újra megkerestek az eredeti ötlettel.
Pontosan mi a munkája?
R.Á.: A kreatív producer elsősorban a művészeti munkatársak és a színészek együttműködésével a kreatív tartalom és forma alakulását irányítja. Ebben különösen szorosan dolgozom együtt Josie Ward vezető íróval, aki 2011 márciusa óta tagja a csapatnak és Radnai Györggyel, aki 1998 októbere óta a sorozat line producereként irányítja a gyártástervezés és megvalósítás feladatait.
Hogyan esett a választás Rozgonyi Ádámra?
Thorsten Degen: Amikor Kalamár Tamás egy évvel ezelőtt már majdnem ott tartott, hogy búcsút vesz a sorozattól, intenzíven keresni kezdtük az utódját. Az volt a fontos számunkra, hogy olyasvalakit találjunk, aki nagy tapasztalattal rendelkezik a napi sorozatok gyártása terén. Ezen kívül fontos szempontot jelentettek a választásnál a széleskörű rendezői és dramaturgiai ismeretek is. Ezekkel a válogatási kritériumokkal gyorsan eljutottunk Rozgonyi Ádámhoz, akinek még az a nagy előnye is megvolt, hogy hosszú évekig rendezte a Barátok köztet, tehát jól ismerte a sorozatot.
Tamást azonban akkor még meg tudtuk győzni, hogy folytassa a munkát, így keresésünk egyelőre következmények nélkül maradt. Múlt év szeptemberében Ádám nagyszerű sorozatötletekkel keresett meg minket, mi pedig megbíztuk őt azok továbbfejlesztésével. Múlt év decemberében világossá vált, hogy Kalamár Tamás megválik a Barátok közttől, én jelentkeztem Ádámnál és megkérdeztem, rendelkezésünkre állna-e Tamás utódaként.
A Barátok közt Európa szinte bármely országában elhelyezhető, nem reflektál a magyarországi eseményekre. Ebben lesz változás?
R.Á.: Abban egyetértek, hogy a Barátok közt bármely környező országban elhelyezhető lenne, bár természetesen rendelkezik magyar sajátosságokkal. Ez egy napi drámasorozat, amely történetet mond el, a mi dolgunk meghatározni ennek irányát. Nem lenne szerencsés túlzottan aktualizálni. Ugyanakkor persze szándékunkban áll közelíteni a mai magyar realitáshoz, de túl közel sem lehet vinni, és ennek ezer oka van. Mi a saját szereplőink történetét meséljük el, és közben nem zárjuk el a sorozatot a mai Magyarországtól, és megmarad benne a szükséges couleur locale.
Pár éve még kétmillió nézőjük volt, most 1,2 millió, igaz, ezzel is a legnézettebb műsor az országban. Lehet emelni ezen?
R.Á.: Az abszolút nézőszám csökken, de ez természetes, hiszen a tévés piac fragmentálódik, sok újabb tematikus csatorna van, jóval nagyobb a választék, mint néhány éve. Ha lehet is emelni ezen az 1,2 millión, sok szerencse is kell hozzá. De az igazi cél, hogy megtartsa piacvezető helyét az RTL Klub műsorfolyamában. Ha jó minőséget adunk, sikerülni fog.
T.D.: A régióban anyavállalatunk, a FremantleMedia napi sorozatokat gyárt Horvátországban és Lengyelországban, ahol 2003 óta megy a Barátok közt egy-egy adaptációja. A Barátok közt sikerét azonban nem sikerült túlszárnyalniuk ezeknek a sorozatoknak. Ez bizonyára a korai piaci megjelenéssel is magyarázható: a Barátok közt 1998 októbere óta látható az RTL Klub képernyőjén.
Előfordul más országokban (esetleg a régión belül) olyan helyzet, hogy egy helyi szappanopera este kilenc óra körül vezeti a nézettséget?
T.D.: Németországban napi sorozataink hagyományosan kora este kerülnek képernyőre, Ausztráliában szintén. Máshol gyakran ezekkel kezdődik a főműsoridő. Hollandiában, Lengyelországban és Horvátországban sorozataink 20.00 órakor, Olaszországban 20.30 órakor kezdődnek. Finnországban 16 éve megy a Secret Lives sorozat, és még a Barátok köztnél is nagyobb nézettségi adatokat ér el, igaz ugyan, hogy naponta 19:30 kor kezdődik.
Önnek van nézettségre vonatkozó passzus a szerződésében?
R.Á.: Nálam nincs ilyen tétel.
Visszatérő ember a csapatnál. Mennyit dolgozott a produkcióval?
R.Á. Csak pár napja vagyok itt, de előtte hat évig voltam a Barátok közt stábjának tagja, nagyon sok részt rendeztem. Még a Késmárk utcában volt a stúdió, oda jártam sokat, majd átjöttem ide a sorozattal, az RTL székházba. 2006-ig voltam a csapattal.
Van rendesen fluktuáció. Nyolc év alatt jelentősen lecserélődött a társaság?
R.Á.: Heten-nyolcan biztosan itt vannak azokból a színészekből, akikkel már dolgoztam együtt, sok az új arc, főképp a fiatalok közt. Én akkoriban jóban voltam a színészekkel és a stábbal, szerettem a légkört, ami úgy érzem, most is jó.
Több alapszereplő távozott az évek során, Magdi anyus mellett a jó Berényi, R. Kárpáti Péter kiírása okozta a legnagyobb felhördülést. Bár a karakter halott, de visszahozza, akár pár jelenetre?
R.Á.: Mint Bobby Ewing-ot a Dallas készítői? Én nagyon kedvelem őt mit színészt, de a sztori írói döntés eredménye. Magdi néni felbukkanása álomképként, vagy szellemként egészen más helyzet volt... de egy elhunyt karakter folyamatos jelenléte ellen az én ízlésem tiltakozik.
Az évek folyamán a költségvetés egyre szűkült. Hol lehet még húzni a nadrágszíjon anélkül, hogy a nézők észlelnének ebből valamit?
T.D.: A csökkenő költségvetés zömében a mi haszonsávunk terhére ment, válaszul azonban sajnos a személyi költségeket is kénytelenek voltunk csökkenteni. 2014 nyarán ráadásul heti 6 epizódra állítottuk át gyártási modellünket. A korábbi években csak heti 5 epizódot forgattunk le. Ezzel az átállítással a költségeket ismét sikerült jelentősen csökkenteni anélkül, hogy a sorozat minősége romlott volna. Ezzel azonban elértük a határainkat. A további megtakarítások már óhatatlanul minőségvesztéssel járnának.
Néhányan úgy gondolják, hogy ez a személycsere a Barátok közt végét vetíti előre. Milyennek értékeli a sorozat jövőjét? Meg tudja tartani a Barátok közt az elért szintet, netán növelni is tudja majd azt?
T.D.: Kalamár Tamás 17 évig volt a Barátok közt kreatív producere. Ilyen hosszú időszak nem jellemző, sőt talán inkább egyedülálló. Egy kreatív producer általában 2-3 évig kísér egy napi sorozatot, aztán személycserére kerül sor, mivel ennyi idő után gyakran egyfajta „üzemi vakság" lép fel. Tamásnál más volt a helyzet, és a Barátok közt nagy sikere sosem adott okot számunkra arra, hogy elgondolkozzunk a személycserén. Másrészről azonban biztos vagyok benne, hogy egy producerváltás, és ezzel egy kívülről érkező friss látásmód nagyon jót fog tenni a sorozatnak.
Ádámot a team és a színészek is örömmel fogadták, a produkcióban ismét érezni lehet a friss lendületet. Én arra számítok, hogy a csere nagyon pozitívan hat a sorozat minőségére, a sorozat jövőjét illetően pedig nagyon optimista vagyok.
A sorozatok gyártása mellett mivel foglalkozik még a cég?
T.D.: A sorozatok mellett az UFA Németország játékfilmeket, TV-filmeket, mindenfajta show-t és valóságshow-kat készít, valamint társproducere az X-Faktor magyar változatának, amely az RTL Klubnál nagy sikerrel fut. Az UFA Magyarország eddig csak sorozatokat gyártott, 2014-ben azonban megkezdtük a game show-k gyártását is Magyarországon, és azt reméljük, hogy az elsőt közülük meg is valósítjuk ebben az évben.
Önnek mi volt a kedvenc élménye? Van emlékezetes sztorija a régebbi időkről?
R.Á.: Biztos csomó ilyen élményem van, de azt legizgalmasabb volt végigélni, hogy a szemünk előtt váltak színésszé gyerekek, mint például Dósa Matyi, Kinizsi Ottó, Kiss Ramóna és még sokan mások.
Pár lapban az jelent meg, hogy aggódnak a színészek, sokuknak nincs szerződése. Mi igaz ebből?
R.Á.: Mikor megkezdtem a munkát, tartottunk egy nagy összejövetelt, ahol elmondtuk, hogy senkinek semmi aggódnivalója nincs, mindenkinek van szerződése, tehát a híresztelés hamis. Amúgy pedig mindenki tudja, aki filmes, televíziós hogy ez a szakma nem a biztos jövő záloga, a mi esetünkben abszolút történetfüggő.
Színészt kinézett már magának, akit idén megkeresne?
R.Á.: Nincs ilyen. Amúgy is csak karakterben tudok gondolkodni: ha megvan, milyen figurára van szükség, akkor nézünk körül.
Több kedvelt magyar sorozatban dolgozott korábban, mint a Familia Kft., a Linda, az Angyalbőrben, a Kisváros. Melyik volt a kedvence?
R.Á.: Az öt zsaru című sorozat, én rendeztem még 1998-ban. Hatrészes széria volt, a közmédia adta. Tavaly ment ismétlésben. A felsoroltakból viszont a Kisváros a legszebb emlék, szépen építhető világ volt sokféle karakterrel. De mindegyik sorozatot szerettem, mert olyan munkában eleve nem vettem részt, ami nem vonzott.
Jut ideje másra is, vagy minden percét elviszi a Barátok közt?
R.Á.: Hosszan beszélgettem a vezetőkkel, mert én abban hiszek, hogy az energia energiát szül, és ha valaki sokat dolgozik, akkor több energiája támad. Mint mondtam, ez egy kiszámíthatatlan szakma, nekem is éveken át csak csurrant-cseppent a munka, majd volt olyan, hogy sok jött egyszerre. A lényeg, hogy vannak egyéb terveim, és nem kell lemondanom ezekről. Tanítok is, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, a mozgókép szak vezetője vagyok. Filmes terveim is vannak, előkészítés alatt egy dokumentumfilmem, és talán realizálódik az UFA Németországgal közös terv is.
A volt producerről mit tudni?
R.Á.: Úgy tudom, hogy 17 év után most szusszan egyet, és új kihívások után néz.
Változnak majd az arányok a sorozatban? Több lesz a családi szál, a bűnügy, az akció, esetleg a szerelmi történet?
R.Á.: Egy hónap múlva tudok majd erre válaszolni. Nézői kapcsolatomat nem vesztettem el a sorozattal, de most mélyülök el igazán, az elmúlt napokat a már megírt történetek olvasásával töltöttem. Izgalmas legyen, a titkok, a fordulatok miatt maradjon velünk a néző, ez a cél.