Másfél évtizede tart a köztévé lassú agóniája

A Tévémaci már lefekvéshez készülődik
Vágólapra másolva!
Szombat éjjel médiatörténelmi pillanat lesz, jelen formájában vége az 1957-ben indult M1-nek, és átalakul a Duna TV is. A közmédia halovány nézettségi számai mögé néztünk: mikor kezdődött a zuhanás, mely korcsoportban aggasztóak a számok, és mi az a kis 2012-es pukli?
Vágólapra másolva!

Március 15-étől sem a Duna TV, sem az M1 nem lesz már a régi, előbbire átmegy több közmédiás műsor, utóbbi egész nap híreket és közéleti-politikai háttérműsorokat ad majd. Ennek médiatörténeti hatása ha nem is mérhető az 1957-es induláséhoz, az első műholdas adó vagy a hazai kereskedelmi tévék megjelenéséhez, de mindenképp fordulópont, így tematikus héttel készültünk. Az első részben a hazai televíziózás őskoráról olvashat, a második részben Vitray Tamás, Egri János, Vágó István, Rózsa György, és a volt tévéelnök, Szomszédok-rendező Horváth Ádám adomázott az MTV korábbi éveiről. Most a számokat vizsgáljuk, amelyek egyértelmű tendenciát mutatnak.

A Tévémaci már lefekvéshez készülődik

Az 1997-es év fordulópont volt a hazai televíziózásban, hiszen ekkor indultak a nagy, országos, földi sugárzású kereskedelmi tévék. Kisebb csatornák – Szív TV, Msat – ekkor már üzemeltek, de az RTL Klub és a TV2 csak '97-ben jelent meg a színen, és villámgyorsan csábította át a lassan moccanó közmédiáról a frissre, újra vágyakozó nézőket. Az első AGB-s mérés, amit találtunk, '98-as, ott már világosan látható, hogy a TV2 egy évvel az indulása után már bőven megelőzte a közmédia egyes csatornáját, de az RTL Klub is beérte. 30 százaléka volt a TV2-nek, 23 körül tanyázott utóbbi kettő.

Két év alatt eldőlt minden

Az állami egyes csatorna 1999-re már el is vesztette a nézettségért folyó csatát, azaz két évvel a komolyabb riválisok felbukkanása után már csak korábbi nézőinek töredékét érdekelte, mit ad a közmédia. Ekkor a TV2 már 35 százaléknál tartott, az RTL Klub alulról súrolta a 30-at, az egyes tévé pedig 13,5-re csökkent. Ennél is látványosabb volt a hanyatlás a reklámozóknak fontos 18-49-es korosztályban.

Forrás: Nielsen

A két új kertévé az ezredforduló előtti évre már átigazolt sok volt MTV-s képernyőst, szakembert, és együtt 66 százalékot vitt, az M1 pedig 10 alá csúszott. Az, hogy nem érdekli a fiatalokat a közszolgálati tévé, nem új jelenség, már másfél évtizede is így volt. Idén már csak 3-4 százalékon áll az M1 az ötven éves kor alatti felnőtteknél, gyakran veri nézettségben a Film+, a Cool, a Viasat3, de még a Comedy Central is.

Forrás: Nielsen

Mint a görbéken is látszik, az egyes állami tévé 1997 és 2000 közt zuhant drámaian, azóta csak lassan szánkózik lefelé. Az ezredforduló óta azonban megszaporodtak a kábelcsatornák, 2015 elején száznál is több magyar nyelvű tévé volt, a konkurencia megjelenése pedig hatással volt a TV2 és az RTL Klub számaira is. Ez ellen portfóliókiépítéssel védekeztek: momentán a 18-49-es célcsoportban általában harmadik-negyedik helyezetett Film+ és a Cool is az RTL-család tagja. A TV2-csoport négy, az RTL-csoport ma nyolc csatornát birtokol itthon.

2012 egy jobb év volt

Az elmúlt tíz évet külön grafikonon is mutatjuk. Mint látható, 2005-2006 környékén még úgy-ahogy tartotta magát az M1, főképp teljes lakosságban, de aztán jött az apadás. 2012-re felfigyelhetünk az oszlopgrafikonon, abban az évben nőtt az átlagos közönségarány, és ez nem véletlen: amúgy is a sport, a futball és a Forma-1 húzza fel a közmédiát, ebben az évben ráadásul volt olimpia és futball-Európa-bajnokság is. A csökkenés eztán folytatódott, olyannyira, hogy a 2014-es focivébé már nem tudta megállítani a teljes lakosságban, csak 18-49-ben.

Forrás: Nielsen

De mi jön most? Március 15-étől állami hírtévé lesz az M1, nem lesz rajta se foci, se Forma-1, se zenés show, se Maradj talpon!, Jakupcsek, Borbás Marcsi, Fábry, Magyarország szeretlek! és még Bagi-Nacsa sem. Csoda lenne, ha a közmédiás hírtévé, amely a Hír TV helyére szeretne lépni, megtartaná a 6,1 százalékot. Iparági becslések szerint 1-2 százalékra csökkenhet, és emellett erősen kérdéses, hogy a Duna „nemzeti főadó" fel tudja-e szívni azokat a főképp idős nézőket, akik nem bírják a kertévék harsány reklámjait, valóságshow-it, amerikai sorozatait, celebekkel súlyosbított sztárvilágát.

A március 15-ei rajt azonban optimális egy állami hírtévének, mert napközben számottevő ellenállást nem fejtenek ki a rivális tévék: az ünnepi események, beszédek, lovasok lehet, hogy több nézőt érdeklenek majd, mint az Én kicsi pónim vagy az Asztro-világ a TV2-n, netán a Szahara vagy a Scooby-Doo az RTL-en, főleg akkor, ha esemény is van, nem csak beszélő fejek. Délután már Bud Spencer és a jó öreg Chuck Norris lesz az ellenfél. Az első nap tehát viszonylag jó nézettség várható, kérdés, mi lesz három hét múlva, mivel töltenek meg egy átlagos keddet, ha nincs breaking.

Ami biztos: a Kunigunda utcában izgalmas lesz a következő egy hónap.

Szavazzon!

Kell hét állami tévécsatorna?


MTV-s cikksorozatunk előző darabját itt találja, Vitray Tamás, Rózsa György, Vágó István, Egri János és Horváth Ádám adomázott az Origónak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!