Drága, de legalább nézett az M4 Sport

Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Magyar Nagydíj, Hungaroring
Vágólapra másolva!
Az M4 Sport július 18-án indult, de csak ebben az évben 5,4 milliárdba fog kerülni az MTVA-nak, vagyis közvetve az adófizetőknek. De vajon mennyire vagyunk kíváncsiak arra a tartalomra, amit ezért a pénzért kapunk? Nyilván a nagy világesemények meghúzzák a csatornát – főleg, hogy máshol nem láthatók –, hányan kapcsolnak viszont a szolnoki cselgáncsszakosztályról szóló tudósításra? Kielemeztük az első havi nézettséget.
Vágólapra másolva!

A kábelszolgáltatók már az M4 Sport indulása előtt is nyolc sportcsatornát kínáltak a nézőknek, az állami adó azonban az egyetlen, amely mindegyik szolgáltató alapcsomagjában megtalálható – ha kérjük, ha nem, ott van tehát a tévénken.

Eddig a 30. Magyar Nagydíj volt a legnézettebb közvetítés Forrás: Hungaroring média

A sportrajongók persze biztosan nem panaszkodnak emiatt, hisz

szinte az összes jelentős világversenyt itt nézhetik

majd, az olimpián és a futball-világbajnokságon kívül többek között a Forma-1-es futamokat is. A labdarúgó Bajnokok Ligája szintén szerepel a műsorkínálatban, NB I-es meccsek pedig kizárólag az M4 Sporton láthatók.

Mennyibe kerül mindez?

A sportközvetítési jogok persze nem olcsók, az MTVA ötmillió forintot meghaladó szerződéseit listázó dokumentumból kiderül például, hogy a szervezet 10 milliárd forintért vásárolta meg a Magyar Labdarúgó-szövetség által szervezett mérkőzések közvetítési és sugárzási jogait a 2012-től 2016-ig terjedő évadokra.

Ehhez képest

egy futball-világbajnokság nem is olyan drága,

a 2018-as és 2022-es mérkőzések közvetítési jogáért 2 milliárd 318 millió forintot fizetett az MTVA az EBU-nak, az európai műsorszolgáltatók szövetségének.

A tavalyi focivébé 900 millióba került az MTVA-nak Forrás: AFP/Adrian Dennis

A Forma-1-es nagydíjak közvetítési joga a 2012–2016-os időszakra hasonló nagyságrendű összegbe, 2 milliárd 767 millióba került, ehhez azonban más költségek is kapcsolódnak. 2014 és 2016 között az MTVA például további 654 millió 800 ezer forintot költ a nagydíjak és időmérők ismétlési jogáért, a nagydíjak előtti szabadedzések rögzítési jogáért, valamint a Paddock Club bokszlátogatás és a versenyzői parádé közvetítési jogáért.

Emellett a kisebb horderejű sportesemények külön-külön már nem számítanak olyan nagy tételnek, de ha összeadjuk őket, azok is komoly összeget elvisznek.

A túraató-világbajnokság (WTCC) közvetítési joga például 27 és fél millió forint,

a Red Bull Air Race világbajnokságé 95 millió 700 ezer a 2015 és 2017 közötti időszakra.

Az MTVA összesen 5,4 milliárdot irányzott elő az M4 Sportra csak erre az évre, úgy, hogy a csatorna év közepén, július 18-án indult – teljes évre vetítve 9-11 milliárd forinttal lehet számolni, ami nem kis összeg, még úgy sem, hogy az MTVA összesen 80 milliárdból gazdálkodik egy évben.

A Red Bull Air Race világbajnokságot 95,7 millióért közvetíthetik három éven keresztül Forrás: Polesz Ábel

Szerettük volna megtudni, milyen a hirdetői környezet, van-e fokozott reklámozói érdeklődés. Az eddigi eredménnyel elégedett az MTVA: "Az M4 Sport csatorna alig töltötte be az egy hónapos születésnapját, de nézettségi mutatói így is kiválóak. Kijelenthetjük, hogy a magyar sporttelevíziók közül kiemelkedően teljesít.

A bevezetés alatt álló új, M4 Sport közszolgálati csatornán megjelennek a hirdetők,

érdeklődnek utána, de az indulástól eltelt rövid időszak nem alkalmas arra, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le az eddig ismert adatokból" – írta megkeresésünkre az MTVA sajtóosztálya.

A Duna TV-nek a tűzijáték maradt

Az M4 Sport indulása előtt a Duna TV nézettségét is jócskán meg tudta húzni egy-egy jelentős sportesemény, még júniusban és júliusban is ilyen jellegű közvetítés lett a csatorna legnézettebb műsora:

a június 21-i Forma-1-es futamra a teljes lakosságból 723 ezren voltak kíváncsiak,

július 5-én pedig 771 ezren ültek a képernyő előtt, ugyancsak a Forma-1 miatt.

Augusztusban már csak a tűzijáték ért el kiemelkedő nézettséget a Duna TV-n, az M4 Sport viszont minden más sportcsatornát messze megelőzött – ehhez azonban kellhetett az is, amit már említettünk, hogy minden háztartásban ingyen elérhető.

Az M4 Sport elindulása talán a Sport1-Sport2 párosának ártott a leginkább,

ezek közönségaránya megfeleződött júniusról júliusra – hozzá kell azonban tenni, hogy itt egy százalék alatti értékekről van szó, vagyis az eltérés is csak néhány tizedben mérhető.

Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

Az M4 Sport első havi nézettségén jól látszik, hogy egy-egy kiemelt eseménytől mennyire megugrik a közönségarány, a 30. Magyar Nagydíj idején például nem akadt ellenfele a csatornának:

Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

A 30. Magyar Nagydíj közvetítése volt eddig az M4 Sport legnézettebb műsorszáma – a teljes lakosságból 962 ezren követték –, a csatorna pedig a futam napján, július 26-án érte el az eddigi legmagasabb napi átlagos közönségarányt, a teljes lakosságban 10,5 százalékot, a 18–49-es célcsoportban pedig 10,2-t. Csak összehasonlításképp,

az indulás napján, vagyis július 18-án a teljes lakosságban 3,1 százalékkal zárt az M4 Sport,

augusztus 3-án pedig – amikor Hosszú Katinka világcsúcsot úszott a kazanyi vizes vb-n – 4,7 százalék volt a napi átlagos közönségarány. Mutatjuk a július 18. és augusztus 23. közötti időszakot grafikonon is:

Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

A Forma-1-es futamokon kívül hagyományosan a labdarúgó-mérkőzéseket nézik a legtöbben, a júliusi toplistán tízből hét helyen ez a sportág szerepel. Augusztusban a vizes vb műsorszámai már több helyet követeltek maguknak, de még így is öt pozíciót a focimeccsek foglalnak el. Itt vannak a havi toplisták:

Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés
Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

Kik nézik az M4 Sportot?

Nem meglepő, hogy az M4 Sportot inkább férfiak nézik, a közönségarány náluk több mint kétszerese a nők körében mértnél, legalábbis az általunk vizsgált, július 18. és augusztus 23. közötti időszakban így alakult – az átlag 5,6 százalék lett 2,3 ellenében.

Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

A lakóhely szerinti eloszlás nagyjából egyenletes, nincsenek nagy különbségek,

a legmagasabb közönségarányt – szintén a vizsgált időszakban – Budapest produkálta, ahol 4,3 százalék volt az átlag. Végzettséget tekintve a főiskolát vagy egyetemet végzettek kapcsoltak a csatornára a legnagyobb arányban, 6 százalékban.

A nézettségi mérésből az még megállapítható, hogy

a korosztályos adatok nagyjából megfelelnek az általános tévénézési szokásoknak,

50–60 év felett amúgy is nagyon megugrik a tévézéssel töltött idő. Ugyanakkor a 18 és 29 év közöttiek aktivitása a sportcsatorna esetében valamivel nagyobb, mint az általános, szórakoztató jellegű adóknál – ott a közönségarány csökkenése jellemzően egyenletesebb, mint itt:

Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

Ha kíváncsi arra, hogy a Nielsen hogyan méri a tévétársaságok nézettségét, akkor kattintson ide.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!