Pár éve megváltozott a korábbi gyakorlat, amikor csak a tévézők voksai számítottak: bejöttek, és egyre hangsúlyosabbak lettek a „szakmai zsűrik" pontjai. Annyira, hogy a tavalyi és az idei fesztivál döntőjében a zenész zsűrik pontjait részletesen és igen hosszan ismertették (szinte semmibe vették az AWS-t), majd a nézők pontjait ömlesztve, gyorsan adták hozzá (ott lényegesen jobban szerepeltünk).
Nem derült ki az adásból, mely ország tévézői mely dalt támogatták, ami nagy hiba, mert ezen lehetett legjobban kombinálni, szőni az összeesküvés-elméleteket, és tenni nagy megállapításokat a regionális összetartásokról, regionális utálkozásról. Utánanéztünk persze, mi az, amit nem adtak le a tévében, itt olvashat arról, hogy Romániából, Szerbiából, Lengyelországból például rengeteg voks jött, ott bejött a dinamikus magyar metál.
A Viszlát nyár! című magyar metáldal elég testidegen volt az idei mezőnyben, ahol rock is alig akadt, ilyen kemény, erős dübörgés meg pláne nem. A zsűri a lista vége felé tette, ha rajtuk múlik, még hátrébb végzünk: 93 pontunkból 65 jött európai tévézőktől, és mindössze 28 a szakmai zsűritől. Úgy tűnik, a magyar szövegű metál nem volt elég színes, újszerű a zsűrinek: talán ha angolul megy, ismerik a dal keletkezésének körülményeit, jobban értékelik.
Talán a legnagyobb pofáraesés a svéd induló esetében történt. A nemzeti zsűrik imádták a teljesen semmitmondó, tucatdiszkó dalt, amelyből kétszeri hallgatás után sem tudunk felidézni egy fél hangot sem. 253 pont ömlött a svéd produkcióra a szakmai zsűritől, folyton ünnepeltek, és úgy nézett ki, még a végén megnyerik az idei kiírást. Erre érkezett szerény 21 pont a nézőkről, harmadannyi, mint amennyit a magyar AWS kapott. A svéd dal hetedik lett tehát, úgy, hogy csak a zsűri szerette, a tévézők szerint a legjobb 20-ban sem volt helye.
Izrael kiegyensúlyozottan nyert (317 a nézőktől, 212 a zsűritől), Ciprus hasonlóképp lett második (253-183). Ausztria lett a harmadik, ott világosan látszott, hogy mást hallott és szeretett a zsűri, mint a tévéző nép: mindössze 71-et kaptak a nézőktől, de 271-et a zenész-szakmai körökből: ha utóbbiak nincsenek, ahogy évtizedeken át nem voltak, akkor Ausztria is a vert mezőnyben találja magát – így meg dobogós.
Említsünk még meg az olasz és a cseh versenydalokat, amelyek szintén jó példák arra, hogy mennyire mást néz a zsűri, és mást lát a tévéző. Az olaszok úgy lettek ötödikek, hogy 249 pontot kaptak az amúgy kellemes, hallgatható nótájukra a nézőktől, és mindössze 59-et a zsűritől. A csehek hatodikak lettek, de előrébb is végezettek volna, ha csak a telefonos szavazások döntenek: 215-öt adtak nekik a nézők, és csak 66-ot a zsűritagok.