Továbbra is népszerű a fizetős streaminghasználat a magyarok körében, de az utóbbi években nem sikerül meghaladni a videómegosztó oldalak Covid-időszak alatti elképesztő nézettségét – tájékoztatta a Világgazdaságot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a nemrégiben publikált kutatására hivatkozva.
Magyarországon az elmúlt három-négy évben terjedt el igazán az előfizetéssel igénybe vehető lekérhető videótartalmak, a streamingszolgáltatások használata.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság évente végzett reprezentatív felmérése szerint már a háztartások közel fele – 44 százaléka – néz filmeket vagy sorozatokat ezeken a csatornákon
– számolt be a médiahatóság.
A tavalyi évi adatok szerint már több mint kétmillió felnőtt rendelkezik legalább egy streaming-előfizetéssel. Az NMHH legutóbbi felmérése szerint ennek ellenére csaknem 20 százalékkal csökkent a streamingszolgáltatók oldalait számítógépről vagy mobileszközről látogató magyarok száma az egy évvel korábbihoz képest.
A médiahatóság kutatásai szerint streamingszolgáltatásokat sokkal nagyobb eséllyel vesznek igénybe a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások.
Így például míg tavaly a 30 és 39 év közötti fővel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka.
Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt előfizetéses lekérhető videócsatornát, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka.
A legnépszerűbb három streamingszolgáltató itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+. A három nagy nemzetközi platform kifejezetten jól célozta meg a 16–39 év közötti korcsoportot, míg a TV2 Play, a Filmio és a SkyShowtime közönségében az 50–75 év közöttiek vannak többségben. A nemek között mindössze három esetben rajzolódik ki számottevő különbség: a SkyShowtime és a Telekom TV GO inkább a férfiak, míg a TV2 Play inkább a nők körében vált népszerűvé.
Az NMHH legfrissebb tanulmánya szerint 2024 első fél évében:
Egyre többen vannak, akik nem csupán egyetlen csatornára fizetnek elő, a streaminghasználók mintegy fele kettő-négy csatornát is megrendel.
Idén júniusban 439 ezer fő, vagyis a hazai streamingfogyasztók mintegy negyede keresett fel egynél többet a vizsgált szolgáltatások közül.
A kutatás szerint egyre növekvő összeget költenek a magyar családok streamingszolgáltatásokra.
Filmes streamingcsatornákra 6061 forintot fizetnek, amely az átlagos háztartások összes kiadásának mintegy egytizedét teszi ki.
Audiostreaming-szolgáltatásra a megkérdezettek háztartásonként 5499 forintot fizetnek havi szinten.