A szalamandrák titkos nemi illata<br/>

A tudósoknak sikerült azonosítani azt a rejtett "szerelmi bájitalt", amit egy szalamandra használ partnere elcsábításához.

A fent említett anyag egy feromon, vagyis olyan kémiai jelzőanyag, amelyet a hím a násztánc alatt a nőstény orrlyukaiba juttat. Amint ez megtörténik, felforrósodik a helyzet.

A molekulák a hím álla alatt található mirigyben termelődnek. A kísérleteket végző Stephanie Rollman szerint ez a feromon egyedülálló, s nem hasonlít egyetlen más ismert állati feromonhoz sem. "Ismereteink szerint ez az első olyan, gerinces állatban lévő feromon, mely befolyásolja a nőstény fogékonyságát a másik nem iránt" - mondta.

Rollmann és munkatársai az Észak-Karolina nyugati hegységeiben élő Plethodon jordani nevű fajt tanulmányozták.
Megfigyeléseik szerint az illatanyag a párzási rítus egy bizonyos szakaszában kerül felhasználásra, amelynek során a nőstény félrehajtja a hím farkát, majd állát a farok tövén nyugtatva sétálnak föl-alá kettecskén. A hímnek ezután meg kell fordulnia, hogy felvihesse az illatanyagot.

Miután kivonták a feromont, és elkülönítették azt a fehérjét, amely a fent említett "bájital" fő alkotóeleme, a tudósok olyan helyzetekben próbálták azt ki, ahol a hímek áll alatti mirigyét eltávolították. Azok a párok, amelyeket ezzel a kivont anyaggal kezeltek, sokkal kevesebb időt töltöttek a párzás fent említett szakaszával. Ez ékes bizonyíték arra, hogy a nőstény fogékonyságára a szer ösztönzőleg hat - a hím nagy örömére.

Mivel a feromonok kulcsszerepet játszanak a felismerésben, a szaporodásban és egyéb fontos területeken is, a kutatók egyre intenzívebben tanulmányozzák őket. Rengeteg rovarban találtak már különböző feromonokat, a gerincesekben azonban még alig néhányat.

"Mindazonáltal van néhány nyilvánvaló bizonyíték arra, hogy az emberekben is vannak és működnek feromonok" - mondta Lynne Houck, az Oregoni Állami Egyetem zoológiaprofesszora.

Kutatások igazolták, hogy azok a nők, akik sok időt töltenek el egymás társaságában, gyakran olyan kémiai vegyületeket bocsátanak ki, melyek segítenek összhangba hozni a menstruációs ciklusukat.

Amellett is egyértelmű bizonyítékok szólnak, hogy ha egy nő sokat van egy férfi társaságában, menstruációja jóval rendszeresebbé válik, s ez elősegíti a sikeres fogamzást.

"Az emberi szexualitás nyilvánvalóan roppant összetett, és jóval több, mint néhány egyszerű kémiai jelzés" - nyilatkozta Houck. "De ez nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy valóban léteznek olyan kémiai jelzések, melyeket ma még nem ismerünk és értünk teljesen."

F. L. - S. T.

Minden, amit a feromonokról tudni érdemes (angolul).

Egyre bizonyosabb, hogy a férfiakat illatuk alapján választják a nők - anélkül, hogy erre tudatosan figyelnének -, vagy fordítva? A "jó pasik" ugyanis orruknál fogva vezetik a nőket.