Még csak makett a világ leghosszabb függőhídjáról |
"Presztízsprojektről van szó. Mielőtt az ember ilyen hidat építene, előbb működő vízvezetékekkel kellene ellátni Szicíliát" - bírálta a tervet az olasz zöldek vezetője, Alfonso Pecoraro Scianio.
Maguk a tervezők is a természetbe való nagyarányú beavatkozásnak tartják a hídépítést - a csaknem 400 méter magasra tervezett híd ugyanis érintené az Afrika és Európa között vándorló madarak útvonalát is. Ugyanakkor viszont földrengésbiztos lenne a kereken öt kilométer hosszú híd, jóllehet Szicíliát és az "olasz csizmát" Európa földrengések által leginkább fenyegetett területei között tartják számon.
Jelenleg a kobei (Japán) híd a világ leghosszabb függőhídja |
A projekt dimenziói valóban lenyűgöző benyomást keltenek. A két hídoszlop 370 méter magasba szökne, alapjuk pedig 55 méter mélyen nyúlna le a tengerfenék alá. Az 1,32 méter vastag acélkábelek nyolc autópályasávot és egy vasúti sínpárt tartanának 64 méter magasban a tengerszínt fölött.
A két hídoszlop közötti távolságot 3360 méteresre tervezik, ami azt jelenti, hogy a világ leghosszabb függőhídja épülne meg. Jelenleg a kobei (Japán) híd tekinthető a világ leghosszabb függőhídjának (a két oszlop között két kilométer a távolság), s azt követi a San Francisco-i Golden Gate Bridge (fesztávolsága 1280 méter).
A tervezők szerint a Calabria és Szicília közt építendő függőhíd elviselne a Richter-skála szerint 7,1-es erősségű földrengést és óránként 200 kilométeres sebességű szélvihart is. Nem szenvedne károsodást akkor sem, ha tőle 500 méteres távolságra atombomba robbanna fel - igaz, azt nem közölték a tervezők, hogy milyen erejű atombombára gondolnak.
Régi álom
A San Francisco jelképeként ismert híd a világ egyik leghosszabb függőhídja. A 2730 méter hosszú alkotást 1937-ben nyitották meg. A hídfők közötti távolság 1280 méter, s a pillérek minimálisan is 227 méterrel emelkednek a vízszint fölé. A drótkötelek átmérője 91 cm, és mindegyikük több mint 27 500 huzalszálból áll. A hídon 120 500 autó halad át naponta. |
Állítólag Nagy Károly is lelkesedett a gondolatért, hogy hídon keresztül juthasson el a nagy Földközi-tengeri szigetre. A XIX. század végén felmerült a gondolat, hogy alagutat építenek a (messinai) tengerszoros alatt. Ezeket a terveket is éppen úgy belepte azonban a por, mint több háború utáni olasz kormány nyilatkozatát arról, hogy hidat szándékozik építeni Szicília és a szárazföld között.
A hídépítésről különben megoszlik a műszaki szakértők véleménye. "Olyan kihívásról van szó, amely nemzetközi elismerést szerezne nekünk" - jelentette ki Giuseppe Mancini, aki a hídépítés tanára a torinói egyetemen. Milanói kollégája, Claudio Podesta ellenben szkeptikus. "Túlságosan sok a tisztázatlan tényező, kezdve a tervezett híd csatlakoztatásától a közúti és a vasúti hálózathoz" - mutatott rá.
Nem tisztázott még a projekt finanszírozásának a kérdése sem. Az olasz kormány abból indul ki, hogy öt-hat milliárd euróba kerül majd a híd hat év alatti megépítése. Ennek az összegnek nagy részét a nemzetközi pénzpiacról szereznék be, és magántulajdonban lévő társaság működtetné a hidat, amelyen naponta 4500 gépjármű és 200 vasúti szerelvény haladhatna át.
Maffia-szakértők azonban már most rámutattak, hogy az építésre szánt pénzek egy része sötét csatornákon keresztül folyhat el. "A maffia biztosítani akarja magának az összeg egynegyedét" - figyelmeztetett a Corriere della Sera hasábjain a "maffiavadász" Salvatore Boemi.