A hat, elektromos üzemanyag-cellákkal felszerelt terepjárót egy neves japán autógyártó cég bocsátotta a Kaliforniai Egyetem rendelkezésére abból a célból, hogy egy három évig tartó megfigyelés során a kutatók számára kiderüljön, mennyire felelnek meg a járművek a gépkocsivezetők és az autóvezetéskor előforduló helyzetek támasztotta igényeknek.
Az új fejlesztésű autók üzemanyag-celláiban hidrogén fejleszti az áramot, s ez a korábban kifejlesztett hibrid-, illetve teljesen elektromos autókhoz hasonlóan elektromos motorokat működtet. A folyamat eredményeképpen a kipufogótermék tehát nem gáz, hanem víz.
A tesztelés helyszínének kiválasztásakor a döntés azért esett Kaliforniára, mert ebben az államban igen változatosak a terep- és időjárási viszonyok, nyilatkozta Joe Irvin, a California Fuel Cell Partnership szóvivője. A cég ugyan nem működik közre közvetlenül a fejlesztésben, ám a későbbiekben a hidrogén-üzemanyag beszerzésben szerepet kaphat.
Mielőtt azonban azt gondolnánk, hogy máris elérkezett a kristálytiszta, tökéletesen környezetbarát üzemanyagú gépkocsik kora, meg kell említeni bizonyos megoldásra váró technikai akadályokat. A legkomolyabbnak tűnő probléma a hidrogén, mint üzemanyag tárolása és újratöltése, magyarázza Ken Kurami, a Kaliforniai Egyetem szállítmányozási ismeretekkel foglalkozó intézetének vezetője.
Jóllehet a hidrogénnnel működő üzemanyagcellás technológia már évtizedek óta ismert és az űrtechnikában hasznosítják is, a laikusok a hidrogén szó hallatán gyakran még mindig valami borzasztó tragédiára asszociálnak. Egyesek lelki szemei előtt a szerencsétlenül járt Hindenburg léghajó, másoknak a hidrogénbomba pusztításának képei jelennek meg, véli Kurani.
A valóság az, folytatja a szakember, hogy a hidrogén biztonságosabb a gázolajnál, mivel hamarabb oszlik szét, és nem halmozódik föl robbanásveszélyt okozva. Ráadásul közel sem annyira veszélyes az emberi egészségre nézve, mint a rákkeltő anyagokban gazdag kipufogógáz.
Ami a járművek feltöltését, közkedveltebb szóval élve a tankolást illeti, a tesztautóknak már rendelkezésére áll néhány hidrogéntöltő állomás, és továbbiak felállítását tervezik - mondja Irvin.
A jövőben, a hidrogén-üzemanyagú gépkocsik kereskedelmi forgalomba kerülését követően a benzinkutak valószínűleg megkezdik a gázolaj újrafeldolgozását, melynek során a gázolaj összetevőiből hidrogénatomokat nyernek ki. Ez azonban nem jelentheti a végső megoldást, ennél tisztább hidrogénforrásoknak kell megjelenniük.
Végül, de nem utolsó sorban megoldatlan a hidrogén gépkocsin belüli tárolása. A tesztmodellekben a sűrített hidrogént nagy nyomású tartályok tárolják, ami az utakon igen veszélyes megoldás lenne. Már folynak a kutatások annak érdekében, hogy ezeket a tartályokat a korábbi mini-autókban már tesztelt úgynevezett "hidrogén-szivacsokkal" (vas-titán-mangán ötvözet, amely "szivacsként szívja magába" a gáz halmazállapotú hidrogént), folyékony hidrogént tároló tartályokkal, esetleg nanocsövekkel helyettesítsék.