Az előzetes terveknek megfelelően a darmstadti (Németország) európai űrrepülési irányítóközpont (jobb oldali kép) utasítására a Mars Express négy percig működtette főhajtóművét, s ennek eredményeként megváltozott a keringési pálya marsi egyenlítővel bezárt szöge. A Mars Express most egy poláris, erősen elnyújtott ellipszis alakú pályán kering, aminek most már "csak" a magasságát kell fokozatosan csökkenteni, és ezzel kialakítani a végleges, mintegy 315 km magas körpályát.
Erről az alacsony körpályáról lehet majd megkezdeni a Mars részletes térképezését, távérzékelési módszerekkel. A pálya lehetőséget ad arra is, hogy a Mars Express január 7-én közép-európai idő szerint 13:13-kor pontosan a Beagle 2 brit leszállószonda feltételezett landolási helye felett haladjon át, s megpróbálja a kapcsolatfelvételt. Mint arról korábban beszámoltunk, a legújabb feltételezések szerint a Beagle 2 esetleg egy mintegy 1 km átmérőjű, ám több száz méter mély kráterben landolhatott. Amennyiben így van és a landolást mégis túlélte, akkor ez megmagyarázhatja, hogy a leszállóegység jeleit miért nem volt képes venni az amerikaiak keringő űrszondája, illetve a földi rádióteleszkópok - ugyanis "árnyékolva" lehetett az adás a kráter fala által. A Mars Express viszont pontosan a kráter felett haladhat el, és így szinte "beleláthat" majd.
A pálya egyenlítőiről polárisra módosult
A cikk forrása: Űrvilág űrkutatási hírportál