Friss információk
Közép-európai idő szerint 16.11-kor a White Knight (Fehér Lovag) nevű sugárhajtóműves hordozórepülőgép hasához rögzítve, Mike Melvill pilótával a fedélzetén a SpaceShipOne sikerrel startolt a kaliforniai Mojave-sivatagból. A pirkadati szél miatt aggódtak a szervezők, a széllökések a hordozórepülőgép, illetve a SpaceShipOne visszatértekor okozhattak volna problémát, ám a nap felkeltével a szél elcsendesült.
A White Knight közel egy óra alatt mintegy 15 km-es magasságba emelkedett, majd 17.10-kor lekapcsolódott róla az űrjármű. A rakétahajtómű bekapcsolát követő 50. másodpercben a gép váratlanul forogni kezdett hosszanti tengelye körül. "Hogy szerepelt-e a tervben a pörgés? Szívesen mondanám, hogy igen, de nem lenne igaz. Abban a percben rendkívül sok mindenre kell figyelni. Valószínűleg túl hamar indítottam be valamit" - magyarázta a visszatérés után Melvill. A földi repülésirányító tanácsára a tervezettnél 11 másodperccel hamarabb Melvill állította le a rakétahajtóművet, és a forgás megszűnt. A SpaceShipOne elérte az Ansari-X díj megszerzéséhez szükséges 300 ezer láb (megközelítőleg 100 km-es) magasságot, majd vitorlázó repüléssel 17.34-kor landolt a sivatagban.
Korábbi információk
Mérföldkő lehet az űrhajózás történetében az a napokban történt megállapodás, amely szerint a világűr hivatalos határát elsőként átlépő magánűrhajó, a SpaceShipOne alapján megkezdődhet a magánűrhajók sorozatgyártása.
Sir Richard Branson, a Virgin Group multinacionális óriáscég feje e hét elején jelentette be megállapodását a Mojave Aerospace Ventures-szel (MAV), amelynek értelmében cége licencjogot szerez a világűr hivatalos határát 2004. június 21-én elsőként átszelő magánűrhajó, a SpaceShipOne gyártási technológiájára. A 21 millió USA-dollár értékű megállapodás úttörő jelentőségű lehet az űrturizmus kibontakozásában, és minden bizonnyal gyümölcsöző üzletet jelent majd a Virgin űrutazási leányvállalatának, a Virgin Galacticnek.
A cég a tervek szerint 100 millió USA-dollárt fektet be az űrhajók új generációjának létrehozásába, az egyelőre az űrugráson alapuló űrturizmus megvalósításába. Az elkövetkezendő öt év során mintegy 3000 űrturista felkészítését tervezik. Egy-egy űrutazást a repülést megelőző háromnapos kiképzéssel együtt legalább 190 ezer dolláros áron kínálnak majd.
Első az elsők között
A SpaceShipOne szeptember 29-i repülést október 4-én követi egy újabb. (Az X-Prize alapítvány - amely 10 millió USA-dollár jutalmat ígér az első nem állami pénzből épített űrhajó elkészítőjének - által kiírt szabályok szerint a kísérlet akkor lesz sikeres, ha az űrhajó legalább 100 km-es magasságba, a "világűr hivatalos határáig" tud emelkedni, s ezt a teljesítményt 14 napon belül képes megismételni. A repülés során három, legalább 188 cm magas és 90 kg tömegű felnőtt embernek megfelelő tömeget kell szállítani. Minden egyes repülésen legalább egy utasnak kell lennie az "űrhajóban", a másik két utas ballaszttal helyettesíthető.)
Mint arról korábban beszámoltunk, ez év június 21-én a SpaceShipOne már elérte a világűr hivatalos határának számító 100 km-es magasságot. Az eseményt teljes sikerként értékelték a fejlesztők, ám egy "apró szépséghiba" mégis adódott: a rakétahajtóművével éppen felfelé kapaszkodó gépen egy kulcsfontosságú repülésirányító rendszerben meghibásodás történt. A 62 éves pilóta, Mike Melvill gyorsan üzembe helyezte a tartalék rendszert, ám mire a pályát stabilizálták, a gép már 90 fokkal eltért a tervezett iránytól, és az előre kijelölt helytől kb. 35 kilométerre lépett be ismét a sűrűbb atmoszférába. A váratlan probléma 9 kilométeres magasságveszteségbe került, így a SpaceShipOne épphogy súrolta a világűr hivatalos határát.
Az egyik verzió szerint maga Burt Rutan is a SpaceShipOne fedélzetén lehetett volna a szerdai repülésen, ám a szervezők úgy döntöttek, az ő helyét is a repülés dokumentálására szükséges felszerelés foglalja majd el. Az űrhajó tehát a korábbi terveknek megfelelően egyetlen emberként a pilótát szállítja majd, a további két előírt utast ballaszttal helyettesítik.