Zöld utat kapott a messinai híd építése

Vágólapra másolva!
A múlt héten kihirdették Rómában a Messinai-szoroson átívelő függőhíd megépítésére kiírt nyertes pályázatot.
Vágólapra másolva!

Az olasz közlekedési miniszter, Pietro Lunardi szerint végre mindenki számára egyértelművé vált, hogy az 1960-as évek óta tervezett létesítmény megvalósulhat, és ha hinni lehet az ígéreteknek, nem is oly sokára. A fő kivitelező - egy olasz, spanyol és japán tulajdonú konzorcium - már jövőre leteszi az alapkövet, és 2012-re tervezi a munkálatok befejezését. A miniszter szerint a hídnak hatalmas társadalmi és infrastrukturális szerepe is van, hiszen a hatmillió lakosú Szicíliát összeköti a szárazfölddel. Ráadásul az építkezés a leginkább munkanélküliséggel sújtott területen 40 ezer új munkahelyet teremt.

Az ellenzők viszont úgy gondolják, hogy a híd nem gyorsítaná közlekedést, hiszen mind a dél-olaszországi Calabria tartomány, mind Szicília úthálózata elég rossz állapotban van, ami óriási torlódást fog okozni a hídra való fel-, illetve lehajtáskor.

A világ legnagyobb függőhídja a tervek szerint 3666 méter hosszú és 60 méter széles lesz, amelyen gépjárművek és vonatok is közlekedhetnek. A felépítmény két tartópillérét 383 méter magasságúra tervezik. A 166 ezer tonnányi acél tartószerkezeteket ugyanaz a japán cég gyártja, amely az eddigi leghosszabb, 1991 méter hosszú japán függőhíd elemeit is készítette. A tartókötelek átmérője 1,24 méter, hosszuk 5 kilométer lesz.

Forrás: strettodimessina.it

A hidat úgy tervezték, hogy a Richter-skála szerinti 7,1-es fokozatú földrengéseknek és a 200 km/órás szélnek is ellenálljon. Szükség is van az ilyen túlbiztosításra, hiszen a térség szeizmológiailag aktív terület, az Eurázsiai- és Afrikai-kőzetlemezek szegélyén található. A Messinai-szoros egyúttal két tenger találkozóhelye is (Tirrén- és Jón-tenger). Ebből adódóan eltérő a medermélység, ami igen erős áramlásokat, örvényléseket okoz. Többek között ez az oka annak, hogy nem jöhetett szóba hagyományos híd építése, mivel a tengeraljzat instabil. A térségben legutóbb 1908-ban volt súlyos földrengés - akkor Messina városa gyakorlatilag teljes egészében megsemmisült.

Érdi-Krausz Erika - Lieber Tamás

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!