Egy közeli barna törpe

Napunktól 12,7 fényévre - kozmikus léptékkel mérve igen közel - egy eddig ismeretlen barna törpét, azaz "félresikerült csillagot" fedeztek fel.

Az újonnan felfedezett objektum a barna törpék, azaz a bolygónak túl nagy, de csillagnak túl kis tömegű égitestek közé tartozik. Beth Biller (University of Arizona) és Markus Kasper (ESO) fedezték fel az Európai Déli Obszervatórium egyik VLT teleszkópjával, és a légköri turbulenciák hatását csökkentő adaptív NACO valamint SDI detektorral. Utóbbi berendezések a távoli objektumokról érkező sugárzásban a metán vonalaira érzékenyek, és mivel ez csak hideg légkörökben jelenik meg, hatékony eljárás a barna törpék és az exobolygók azonosítására.

Az SCR1845-6357AB jelzéssel ellátott objektum mindössze 12,7 fényévre van tőlünk, a déli féltekéről látható Pavo csillagkép irányában. Eddig csak egyetlen még közelebbi barna törpét találtak (ez az Epszilon Indi csillag körül kering, 11,8 fényévre a Földtől). A most azonosított barna törpe sem magányos, 1,17 ívmásodperc szögtávolságra mutatkozik a rendszer főcsillagától, amely a valóságban 4,5-szerese a Nap-Föld távolságnak. Olyan távol kering tehát csillaga körül, mint körülbelül a Jupiter a Nap körül.

A barna törpe tömegét egyelőre nem sikerült pontosan meghatározni, valahol 9 és 65 Jupiter-tömeg között lehet. A T-színképosztályba sorolt égitest légköri hőmérséklete mindössze 750 oC. Eddig kb. 30 hasonlóan alacsony hőmérsékletű barna törpét fedeztek fel, és ezek közül 10 kering más csillag körül. Egyébként a most talált objektum főcsillaga is apró égitest, tömege kb. tizede a Napénak.

Forrás: Richard Powell, ESO

A Nap 12,7 fényév sugarú környezetében jelenleg ismert csillagok. A most felfedezett SCR 1845-6357 jobbra lent látható (Richard Powell, ESO)

Ez az első alkalom, hogy egy barna törpét egy fél naptömegnél is kisebb tömegű fősorozati csillag körül azonosíttak. Az új égitest egyébként a 25 legközelebbi csillag és csillagszerű objektum egyike. A Nap 20 fényéves környezetében eddig öt hasonlóan hideg barna törpét találtak más csillag körül, és csak kettő magányos objektumot. A felfedezés tehát arra utal, hogy jó néhány ismeretlen barna törpe lehet még a közelünkben, és többségük feltehetőleg más csillag körül kering.

Kereszturi Ákos