A HB-SIA jelű prototípus 61 méter szárnyfesztávolságú (mely egy utasszállító repülőgépével vetekszik), ugyanakkor tömege mindössze 1500 kg. A tervezők számára legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a kizárólag napenergiával működő gép éjszaka, sötétben is repülni tudjon. A Solar Impulse névre keresztelt gép sárkányszerkezete kompozit anyagokból készült, ennek köszönheti különösen kis tömegét, és a napenergiát rendkívül hatékonyan hasznosító napcellák, elemek, motorok és propellerek biztosítják, hogy a levegőben átvészelje a sötét órákat.
A tervek szerint Piccard Föld körüli útján azt az útvonalat követi majd, amelyen 1999-ben egy Breitling Orbiter 3-as hőlégballonnal állított föl világcsúcsot - alacsony szélességi fokon megállás nélkül körberepülve az északi féltekét. Az út az Egyesült Arab Emirátusban indul, Kína, majd Hawaii és az Egyesült Államok déli része fölött folytatódik, és Európán át az Emirátusokban ér véget.
Noha a gép a tervek szerint alkalmas arra, hogy megállás nélkül körberepülje a bolygót, a tervezett úton lesznek megállók, amikor Piccardot a pilótaülésben társa, Andre Borschberg váltja fel. "A gép elméletileg non-stop bírná a 20-25 napos utat, de a pilóta nem" - magyarázza a BBC internetes oldalán Piccard.
Piccard bevallása szerint az a célja a Solar Impulse-zal, hogy megmutassa, megújuló energiával, pusztán a Nap energiájával a mindennapokban is lehetséges a légiközlekedés.