Air Race: milyen géptípusok zúgnak a Duna fölött augusztus 20-án?

Vágólapra másolva!
Az elmúlt évek egyik leggyorsabban fejlődő, népszerű, világszerte milliók által követett versenysorozata az Air Race. A gyorsasági műrepülő világkupa futamokon a legjobb pilóták vesznek részt, és a repülőgépgyártókat is komoly feladat elé állították a speciális követelmények. Csak olyan konstrukciók lehetnek hosszú távon is versenyképesek, melyek az elérhető legnagyobb sebesség mellett alkalmasak a precíz manőverek végrehajtására is. Napjainkban mindössze két sikertípust, az Edge 540-est és az MXS-R-t használják a pilóták, ezek versenyeznek a Duna fölött is Budapesten, augusztus 20-án. Ezt a két típust mutatjuk be, kiderül melyikkel és miért azzal versenyzik Besenyei Péter, és miért füstölnek a gépek.
Vágólapra másolva!

Miközben például az autós gyorsasági sorozat király kategóriájában, a Formula 1-ben számos gyártó teljesen különböző konstrukciói szállnak szembe egymással, addig az Air Race-ben jelenleg már csak két meghatározó típus maradt a porondon. Olyan nagynevű gyártók ismert típusai estek ki a rostán, mint az Extra 300-as vagy a Szuhoj Szu-26-os. A pilóták többsége (szám szerint tízen) az Edge 540-essel áll rajthoz, míg a maradék öt versenyző, köztük a magyar Besenyei Péter az MXS-R-t favorizálja.

Mindkét típusról elmondható, hogy tervezésük során a legfontosabb szempont a minél alacsonyabb tömeg, ugyanakkor a lehető legnagyobb vonóerő elérése volt. Ennek érdekében a sárkányszerkezet jelentős részét kompozit anyagokból építették fel, mely nagy szilárdságot és ellenállóképességet biztosít, ugyanakkor könnyebb, mint a régebben használt alumíniumötvözetek. Különös figyelmet fordítottak a konstruktőrök a minél jobb irányíthatóság megvalósítására, hiszen a sebesség önmagában még nem elegendő, szükség van a különböző manőverek nagy pontosságú, gyors végrehajtására is. Ezek a versenygépek feltuningolt, speciálisan az Air Race követelményei szerint épült egyedi "égi versenyparipáknak" tekinthetőek, amelyek azonos típuson belül is kisebb-nagyobb mértékben különböznek egymástól. A pilótákat támogató műszaki szakemberek ugyanis mindig igyekeznek valami apró gépészeti vagy aerodinamikai módosítást kitalálni, hogy még versenyképesebbé tegyék a gépet. Ne feledjük el, sokszor csak tized és századmásodpercek döntenek egy-egy kvalifikációs futam vagy a verseny során, így minden eltérő részletnek óriási jelentősége lehet.

Forrás: Temesvári Péter
Forrás: Temesvári Péter

Hannes Arch, a tavalyi Air Race győztes Edge 540-esével a Parlament épülete előtt

Zivko Edge 540

1987-ben az Egyesült Államokban alapította William és Judith Zivko a mára óriási nemzetközi hírnevet szerzett repülőgépgyártó vállalkozását. Az Oklahoma államban található cég elsősorban az egy- és kétüléses Edge 540 típus révén lett széleskörűen ismert és elismert. A cél az volt, hogy egy olyan műrepülő típust hozzanak létre, amely az alapvető, a sportág által megkövetelt igényeken felül speciális versenykörülményekre is továbbfejleszthető legyen. Éppen ezért egy kisméretű (mindössze 6,3 méter hosszú és 7,4 méter szárnyfesztávolságú), alacsony tömegű, könnyen irányítható, erősen túlmotorizált konstrukciót építettek, amely gyorsan és pontosan hajtja végre a manővereket, ugyanakkor vízszintes repülésben is kiemelkedő sebességre képes.

Forrás: redbullairrace.com
Forrás: redbullairrace.com

Paul Bonhomme készül a 2009-es versenyre a Duna fölött

A középszárnyas, acélcsöves vázból és karbonszálas kompozit anyagból készült áramvonalas sárkányszerkezet egyszerű vonalvezetésű, de nagyon erős, bírja a nagy túlterheléseket is. Ez elengedhetetlen ebben a műfajban, hiszen a versenyek során nem ritka a 12 G-s terhelés sem.

A mindössze 530 kg tömegű repülőgépet egy 340 lóerő teljesítményű Lycoming IO 540 EXPtípusú motor hajtja. Az erőforrás egy - általában Hartzell "Claw" típusú - légcsavar segítségével fejti ki vonóerejét. A minél kisebb ellenállás érdekében a főfutókat áramvonalazó burkolattal látták el. A jellegzetes formájú szárnyakban lévő tartályokba 158 liter üzemanyag tölthető, de a törzsben is kialakítottak egyet 71 liter hajtóanyag számára. Ez a mennyiség bőségesen elegendő a versenyekre, ahol a motor maximális teljesítményen dolgozik, illetve az átrepülésekre, amikor gazdaságos üzemmódra kapcsolva üzemel az erőforrás. A gép maximális felszálló-tömege teljes feltöltöttség esetén is mindössze 817 kg.

Az idei budapesti verseny bemutatófilmje

A súlycsökkentés érdekében a pilótafülkében is csak a legszükségesebb műszerek kaptak helyet. Az Edge 540-es orsózási szögsebessége kiemelkedő, 420 fok másodpercenként. A javarészt kompozitból épült sárkányszerkezet +/-12 maximális G terhelést is elvisel károsodás nélkül. Érdekesség, hogy Edge 540T néven gyártanak egy kétüléses verziót is, mely elsősorban a műrepülés népszerűsítésére, gyakorlásra és oktatására alkalmas, versenyzésre természetesen inkább a 40 kilogrammal könnyebb, jobb kilátást biztosító kabintetővel szerelt együléses változatot ajánlja a gyártó.

Forrás: redbullairrace.com
Forrás: redbullairrace.com

Pete McLeod a Duna fölött Edge 540-esével 2009. augusztus 17-én

2008-ban egy Edge 540-es botkormányánál ülve lett világbajnok az osztrák Hannes Arch, aki a budapesti futam előtt az idei ranglistát is vezette.

Füstöt be!

Minden, az Air Race versenyeken induló gépet felszereltek füstölővel. Ez a speciális eszköz jól látható, fehér színű, kémiai úton képződő, de az egészségre ártalmatlan füstöt gerjeszt, így a gépek mozgása könnyebben követhető, ugyanakkor látványosabbá is teszi a programot. A pilóták a száguldás megkezdésére a Smoke on! - azaz Füstöt be! paranccsal kapnak utasítást az irányítótoronyból. Külön büntetés jár azoknak, aki a felszólítás ellenére sem kapcsolják be a füstgenerátort. A gépeket digitális filmfelvevő kamerákkal is felszerelik, ezek segítenek az utólagos kiértékelésekben, de az azonnali adatátvitelt lehetővé tevő nagy sávszélességű kommunikációs rendszer révén a versenyt élőben közvetítő televíziós állomás számára is szolgáltat fedélzeti képsorozatokat.



MXR Technologies - MXS-R

A szintén amerikai illetékességű, Észak-Karolina államban található manufaktúra 2001 óta foglalkozik sport és műrepülő versenygépek gyártásával és forgalmazásával. Jelenleg két típussal, az MX2-vel és az MXS-sel vannak jelen a piacon. A cég filozófiája hasonló a Zivko-éhoz, gyors, ugyanakkor könnyen irányítható nagyteljesítményű, rugalmasan továbbfejleszthető és átalakítható konstrukciókat kínálnak a pilóták számára.

A gép fejlesztése során már széleskörűen alkalmazták a háromdimenziós számítógépes tervező és szimulációs programokat, törekedtek a legkorszerűbb anyagok és technológiák beépítésére. Karbonszálas erősítésű kompozit anyagból épült a sárkányszerkezet jelentős része, mely méreteiben (hossz: 6,28 méter, szárnyfesztávolság: 7,31 méter) alig különbözik vetélytársától, de annál lényegesen nehezebb (üres tömeg: 590 kg). Ezt a hátrányát azonban kiegyenlíti az erősebb AEIO 540EXP motor, mely 350 lóerő teljesítményre képes.

Forrás: redbullairrace.com
Forrás: redbullairrace.com

Besenyei Péter MXS-R-je 2009. augusztus 17-én

A gyártó cég szerint a gép tulajdonságai különösen azon műrepülő pilóták számára kedvező, akik szeretnek új, kombinált elemekből álló manőversorozatokat is kipróbálni, hiszen az MXS-R a kiemelkedően érzékeny kormányrendszerének köszönhetően agresszívan, mégis pontosan vezethető minden sebességtartományban. Ezt támasztja alá hazánk legismertebb műrepülő versenyzője, a sorozat egyetlen magyar tagja, Besenyei Péter egyik nyilatkozata is. Besenyei Péter ráadásul már több géptípust (például az Edge 540-es, vagy az Exztra 300-as) is kipróbált az elmúlt években az Air Race futamokon, így van összehasonlítási alapja. A Red Bull csapatában versenyző sokszoros bajnok a jelenleg használt MXS-R gépről azt mondta, hogy bár meglehetősen érzékeny, ennek ellenére jól kezelhető és kiemelkedően gyors. Fordulékonysága különösen kimagasló, azonban majd csak hosszabb távon dől el, hogy érdemes volt-e erre a konstrukcióra váltani.

Edge 540-es típust használó pilóták:

- Hannes Arch
- Kirby Chambliss
- Paul Bonhomme
- Pete McLeod
- Michael Goulian
- Yoshihide Muroya
- Matthias Dolderer
- Nicolas Ivanoff
- Mike Mangold
- Glen Dell

MXS-R típust használó pilóták:

- Sergey Rakhmanin
- Besenyei Péter
- Nigel Lamb
- Alejandro Maclean
- Matt Hall

(A pilóták gépjegyzéke az évad során változhat, a fenti adatok az Air Race hivatalos adatai alapján a jelenlegi állapotot tükrözik.)


Temesvári Péter

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről