A jármű szinte minden egyes elemét a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karán tervezték, és a csavarok, valamint egy-két bonyolult alkatrész kivételével a főiskolán vagy a támogatók műhelyeiben kifejezetten erre a versenyre készítették, beleértve magát a belsőégésű motort is. A jármű nagy előnye a karosszériában rejlik, amely a modellezők tapasztalatainak felhasználásával karbonszálas anyagból készült. A versenyen kiderült, hogy a kecskemétieké volt a mezőny legkönnyebb járműve, a hivatalos mérlegelés szerint mindössze 20 kilogramm. Áramvonalas formáját a főiskolán elvégzett tesztek alapján alakították ki.
A Megameter nevet viselő jármű igazi futurisztikus jelenség. Mondhatnánk szivar vagy elnyújtott csepp formájúnak, amely nem hasonlít a ma használatos járművekre, még a Forma 1-es gépekre sem. Teljes egészében a feladatra tervezték, vagyis arra, hogy 1 liter üzemanyaggal minél nagyobb távolságot tudjon megtenni, ezért a pilóta kényelme másodlagos szempont volt. A kis súlyú sofőr fekve tud elhelyezkedni a járműben, és jól kell értenie a motorhoz, mert előfordulhat, hogy verseny közben is állítania kell a paramétereken. Az első pilóta maga is részt vett a motor tervezésében, építésében. Érdekesség, hogy a másodpilóta egy gépészmérnök hallgató lány volt.
A felkészülés
Az elmúlt időben a Kecskeméti Főiskola műszaki karának hallgatói több járműépítő versenyen is sikerrel szerepeltek, az elektro- és pneumobilok mezőnyében már harmadik éve ott vannak a legjobbak között. Ez adott ösztönzést arra, hogy az Eco-marathonon is próbára tegyék tudásukat, szervezőképességüket.
A siker egyik titka, hogy a jármű nagyon könnyű, mindössze 20 kilogramm tömegű
A csapat szervezése tavaly nyáron kezdődött, elsősorban azokból a fiatalokból, akik a korábbi versenyeken is részt vettek. A dr. Bagány Mihály főiskolai tanárral együtt 13 főt számláló csapat tagjainak bőven jutott feladat: voltak, akik a jármű tervezésében, építésében, fejlesztésében vettek részt, mások támogatókat próbáltak felkutatni, honlapot készítettek, vagy a kiutazást szervezték.
A verseny
A versenyre épített járművek két fő kategóriában indultak. A prototípus kategóriában nem kellett a kényelmi és egyéb szempontokat figyelembe venni, csak a hatékonyságra kellett összpontosítani, ezért itt már az eddigi versenyeken is meglehetősen futurisztikus megjelenésű autók születtek. A kecskemétiek járművén már első pillantásra látszik, hogy ebben a kategóriában indult. A másik kategória az úgynevezett UrbanConcept, amelyben olyan autók versenyeznek, amelyek akár városi közlekedésre is alkalmasak lennének.
A versenyen természetesen nem kellett ezer kilométert körözniük a járműveknek, a közel 25 és fél kilométernyi táv megtételéhez szükséges üzemanyagból számították ki, hogy mennyire lenne elegendő 1 liter. A megadott távot 51 perc alatt kellett teljesíteni, így jön ki az előírt 30 km/h-s átlagsebesség.
Az Európai Eco-Marathont 2010. május 6-ára, csütörtökre és 7-ére, péntekre tervezték, ám az időjárási körülmények miatt a csütörtöki versenynapot előrehozták szerdára. A Kecskeméti Főiskola csapata a szerdai szeles nap ellenére új magyar csúccsal, 1035 km/l-rel szelte át az áhított 1000 km/l-es álomhatárt, így "félidőben" összetettben a 13. helyen álltak, ami a belsőégésű járművek között a 7. helyezést jelentette.
A sofőr kényelme csak másodlagos szempont volt
A pénteki nap hozta a végeredményt, a jobb időjárási körülmények és a beállítások módosításával a GAMF-os fiúk és lányok magasan túlszárnyalták az elvárásokat az 1588 km/l-es fogyasztással. A hivatalos eredménytáblán a több mint 150 nevezőből értékelhető eredményt felmutató 81 csapat közül 18., illetve a benzines kategóriában 54 versenyző közül a 8. helyen zárhatott az újonc csapat. A magyar csapat már az előzetesen remélt ezer kilométeres eredménnyel is megdöntötte volna a 282 kilométeres magyar rekordot, ezzel pedig jócskán meg is haladta.
Bár a kecskeméti főiskolások először indultak az Eco-marathonon, eredményük igazán figyelemreméltó kutatás-fejlesztési siker. Szakemberek szerint az 1000 km/l-es fogyasztást általában csak 5-10 év tapasztalat után lehet felülmúlni. Járművüket régóta versenyző, nagy tapasztalattal rendelkező csapatok is megcsodálták, hiszen ilyen könnyű jármű még nem indult a versenyen. Saját építésű belsőégésű motorjuk üzemstabilan működött már a teszteken is, és a versenyen sem volt rá panasz.
Ez az apró motor felel a meghajtásért
A jövő
2011-ben az idei tapasztalatok hasznosításával a kecskeméti csapat várhatóan újra ringbe száll. Bíznak benne, hogy a jelenlegi konstrukcióval, további mérések és tesztelések után egy pontosabb elektronikus vezérléssel - reális célkitűzésként - akár a 2000 km/l is megvalósítható.
A nagyszerű eredmény gyakorlati jelentőségét az adja, hogy a Daimler-Benz kecskeméti gyárépítése kapcsán felértékelődött a magyar járműipari fejlesztések szerepe, beleértve az üzemanyag-takarékos technológiákat is. Az ehhez hasonló hazai kutatás-fejlesztési eredmények fellendíthetik a magyar járműipart, igazi húzóágazattá téve azt.
A versenyen két másik magyar csapat is részt vett, közülük a győri Széchenyi István Egyetem három induló közül első lett a napelemes UrbanConcept kategóriában úgy, hogy a verseny történetében először sikerült járművükkel pozitív energiamérleggel zárni a versenyt. Az Óbudai Egyetem csapata pedig megjavítva tavalyi eredményét 333 kilométeres teljesítménnyel a benzines prototípus kategóriában 35., míg a prototípus kategória összesített versenyében 60. lett.
A csapat honlapja: www.eco-marathon.hu
A jármű tervezésében és megépítésében az alábbi személyek vettek részt: Dr. Bagány Mihály, főiskolai tanár |