A Déli-sarkvidéken is éltek teknősök

Az Antarktiszon is éltek teknősök, melyek 45 millió éves maradványait az argentin Antarktisz-kutató Intézet expedíciója tárta fel Seymour-szigetén. A kontinensen az eocén időszakban lényegesen melegebb éghajlat uralkodott, és részben esőerdők borították.

Két teknőspáncél-töredéket fedeztek fel kutatók az Antarktiszon. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a teknős vagy teknősök mely fajáról van szó, előfordulhat ugyanis, hogy a töredékek nem egyetlen egyedtől származnak. Ami biztos, hogy a fosszíliák egyetlen ismert fajhoz sem tartoznak, amelyek az eocén földtörténeti korban (55,8 millió és 33,9 millió évvel ezelőtti időszak) a térségben éltek. A leletről az Antarctic Science című folyóiratban számoltak be.

Az eocén időszakban bolygónk egészen más képet mutatott, mint napjainkban: e kor kezdetén az Antarktisz és Ausztrália még kapcsolatban állt egymással. A hatodik kontinensen az éghajlat lényegesen melegebb volt, az eocén kezdetén még esőerdők borították. Az évmilliók folyamán a Déli-sark lehűlt.

"A páncéltöredékek felfedezése arra enged következtetni, hogy az eocén időszakban sokkal nagyobb volt a teknősfajok sokfélesége, mint eddig feltételeztük" - hangsúlyozta a lelettel kapcsolatban Marcelo D. de la Fuente, a San Rafael-i Természettudományi Múzeum kutatója.

A fajok nagyobb diverzitása a térségben azt jelzi, hogy 45 millió évvel ezelőtt az Antarktisz éghajlata enyhébb volt, mint a tudósok gondolták. "A fajok sokfélesége a trópusi klímára és a mérsékelt égövre jellemző" - jegyezte meg az argentin kutató. Marcelo D. de la Fuente közlése szerint az expedíció az ismeretlen teknős maradványain kívül nagy számban fedezte fel őskori cápák, bálnák, csontos halak és pingvinek fosszíliáit is.