Az űrrepülőgépek nyugdíjazása miatt a Nemzetközi Űrállomás (ISS) legénységgel történő ellátása nehézséget okoz az Egyesült Államoknak, ezért fejleszti az USA az üzleti szektor bevonásával a Dragon űrhajókat, amelyek üzembe állása néhány éven belül várható. Addig azonban, illetve tartalék megoldásként orosz Szojuz űrhajókkal kívánják a legénység cseréjét megoldani az ISS-nél, amelyről korábban már nemzetközi megállapodást kötöttek.
A NASA március 14-én sajtóközleményt adott ki, amely szerint a korábban 2014-ig érvényes szerződést meghosszabbítják az oroszokkal. Az új kontraktus értelmében az oroszok 2014 és 2016 között 753 millió dollár ellenében biztosítanak Szojuz-utakat az amerikaiak számára. Az ár tartalmazza az asztronauták kiképzését a Szojuz űrhajókra, valamint felszállításukat és visszahozatalukat a Földre.
Emellett megállapodtak arról, hogy összesen 12 űrhajóst vészhelyzet esetén visszaszállítanak a Földre. Az orosz űrhajók a teherszállításban is kiveszik részüket, alkalmanként 50 kilogramm hasznos terhet juttatva fel a földfelszínről, valamint 47 kilogrammot vissza is hozhatnak bolygónkra az űrállomásról.
A NASA sajtóközleménye szerint az Egyesült Államokban készülő, magánfejlesztésű űrhajók képezik továbbra is az USA emberes űrprogramját kiszolgáló szállítórendszer gerincét, a Szojuz űrhajók pedig tartalékként állnak majd a háttérben. A most megkötött szerződés értelmében 2014-ben hat személyt szállíthatnak fel az oroszok az űrállomásra, és további hatot juttatnak fel 2015-ben, majd vissza is hozzák őket hat hónapos fenntartózkodás után. A szerződés most meghosszabbított változata 2016. június 30-ig érvényes.
A Szojuz űrhajókat jelenleg is rendszeresen használják az űrállomás legénységének cseréjében. Éppen tegnap, március 15-én landolt egy közülük Kazahsztán területén. Az űrhajóval Scott Kelly, a 26-os expedíció távozó parancsnoka, valamint Alexander Kalerij és Oleg Skripocska tért vissza a Földre.