A víz alatti régészet kapcsán az egyik leggyakoribb kérdés az szokott lenni, hogy miből képesek a kutatók megállapítani a feltárt hajók korát. A kérdést dr. Grynaeus András régész, dendrokronológus, a Magyar Dendrokronológiai Laboratórium munkatársa válaszolta meg, aki egyúttal betekintést is nyújtott a folyami régészet kihívásaiba.
„A legegyszerűbben úgy lehet egy hajóroncsra bukkanni, ha alacsony a vízállás, ekkor szó szerint belebotlunk a leletbe” – kezdte az előadást Grynaeus András.
A másik lehetőség a merülés, amit nem úgy kell elképzelni, ahogyan a kalandfilmekben látja az ember: jobb esetben 60-80 centiméterre lehet csak ellátni.
Emiatt a víz alatti területek „kézi átfésülése” kissé nehézkes lenne, szerencsére különböző, radarelven működő eszközökkel (szonárral) meg lehet határozni a gyanús objektumok helyzetét, így a búvároknak nem vaktában kell lövöldözniük a potenciális „célpontokra”. Az édesvíz jól konzerválja a faanyagot, mivel megakadályozza a fa tönkretételéért felelős organizmusok pusztító munkáját. Kicsit nehezebb a helyzet a tengerekben, ott ugyanis találhatók olyan élőlények, amelyek a lelet szerkezetét roncsolják.
Ahhoz, hogy a talált hajómaradvány történetéről minél többet megtudjunk, kétfajta vizsgálatot kell a szakembernek elvégeznie: meg kell tudni mondani, milyen fajta fából készült a hajó, és milyen korból származik.
A felfedezés után pontosan meg kell határozni a roncs helyzetét,
külsejét dokumentálni kell (grafitceruzával műanyagtáblára például remekül lehet rajzolni a víz alatt), majd ezt követheti a mintavétel. A gondosan lefűrészelt vagy fúrt (ez a körülményektől függ) darabból történik a fafaj meghatározása annak belső szerkezete alapján, keresztmetszeti vizsgálatokkal. Ez a kormeghatározás miatt fontos: amíg a 17. század végéig főképp tölgyfával dolgoztak a magyar hajóépítők, addig a 18. századtól már túlnyomórészt fenyőfát kezdtek használni.
Nagy segítségére van a búvárrégészeknek a dendrokronológia, azaz a fák életkorát meghatározó módszer, amely kedvező esetben nagy pontosságú eredményt ad.
A metódushoz a fák évgyűrűinek vastagságát használják fel, mely minden fafajra, területre és évre jellemző.
Az úgynevezett átlapoló technika révén olyan évgyűrűvastagság-sort („végtelen fát”), kronológiai adatsort és görbét lehet összeállítani, amely egy adott fafajra és területre érvényes, és visszanyúlik a régmúltba.
A fák e növekedési sajátosságának köszönhetően a hajóroncsok famaradványai a bennük megőrződött évgyűrűik segítségével keltezhetők:
ha egy búvárrégész felhoz egy mintát, akkor annak évgyűrűvastagságait lemérik, majd megkeresik a „végtelen fán” azt a szakaszt, ahol egyezik a két adatsor, megkapva így az egyes évgyűrűkhöz tartozó évszámokat. Ezáltal keltezhetővé válik a maradvány.
Mennyire pontos ez az eljárás? Ez főként attól függ, hogy az előkerült minták megőrizték-e a fát mechanikailag védő kéreg vagy a tápanyagszállítást végző szijács maradványát.
A kéreg birtokában évre pontosan meg lehet mondani, hogy mikor vágták ki a fát, ugyanis a kéreg alatt a legutolsó évgyűrű van.
Ha nincs kéreg, akkor a szijács évgyűrűi az irányadóak, amelyek birtokában néhány éves pontossággal állapítható meg a kivágás időpontja. Sokszor azonban csak a fatest belső, elhalt része, a geszt áll rendelkezésre, ekkor csupán annyit lehet mondani, hogy a hajó egy adott év után készült-e, vagy sem.
„Édes" és „műanyag" hajók lesznek a leletekből
A dendrokronológus előadásán a hajók állapotának megőrzése is szóba került. A fa a víz alatt üreges lesz, így ha kiemelik, és a víz kifolyik az üregekből, akkor saját súlya alatt összeroppanhat. Ezt úgy lehet elkerülni, hogy a hajót oldatba kell rakni, így az anyag beszivárog a fa szerkezetébe és megtartja azt. Ehhez polietilén-glikolt vagy cukrot használhatnak.
"A régészet egy szemléletmód, egy módszer, ami arról szól, hogy tudjunk meg minél többet az adott időszakról a fennmaradt tárgyak tanulmányozásával
– kezdte előadását dr. Tóth János Attila búvárrégész, az Argonauta Kutatócsoport vezetője, aki a magyar víz alatti régészet eredményeit és a folyami régészetünk lehetőségeit mutatta be.
Ráckeve történelmének szerves részét alkották a hajóskereskedők és a királyi naszádosok, a sajkások, akik a 15. század közepétől többször sikeresen törtek borsot a török hódítók orra alá. A történelmi feljegyzések ellenére azonban nem maradt fenn hiteles kép egy ilyen naszád felépítéséről, így nagy pontossággal csak akkor lehetne rekonstruálni a hajótípust, ha egy roncsot találnánk. Mivel Ráckevénél biztos, hogy állomásoztak sajkások, ezért van rá esély, hogy a térségből egy ilyen hajótípus maradványa felbukkanjon.
Ha naszád nem is, de középkori dereglye már került elő a város határából a Duna alacsony vízállásának köszönhetően, igaz, azt valaki apró darabokra vágta. Szerencsére széleskörű összefogásnak köszönhetően sikerült megmenteni a vélhetően az 1600-as évek közepéről származó maradványokat, így a roncs részletes dokumentálása után a szerkezetmegóvás érdekében fémkeretbe foglalva visszasüllyesztették a folyóba. A lelet egyébként több fontos információt szolgáltatott a magyar hajóépítészeti hagyományokról.
Szintén az utóbbi évek fontos felfedezései között említette a szakértő azt a török kori rönkhajólelőhelyet (a rönkhajó olyan hajó, amelynek testét egyetlen fából, rendszerint tölgyfából faragják ki), amelyet Drávatamási környékén találtak, a Dráva medrében. A rönkhajók mellett számos rézbogrács is előkerült.
A további eredményeket sorolva a búvárrégész elmondta, hogy
Dunaföldvár mellett egy Anjou-kori hajómaradványra leltek,
amelyet élvonalbeli tudományos technikákkal vizsgáltak. A hajómaradvány továbbra is ott van, így bármikor vissza lehet menni restaurálni és kiállítani azt.
Nagy lehetőséget tartogat a Dunafalvánál és Szigetújfalunál található római kori lelőhelyek kutatása, ugyanis esélyes, hogy felkerülhetnek az UNESCO világörökségi listájára.
"1599-ben Pálffy Miklós hadvezér vezetésével nagy hadi sikert arattak a magyar naszádosok, amikor rajtaütöttek a Belgrádból Budára tartó, 120 szállítóhajót és 13 hadihajót számláló török flottán" - folytatta az előadást Tóth János Attila.
Ez volt az úgynevezett tolnai csata, amelyet a korabeli források valódi „kommandós akcióként” írtak le:
mélyen az ellenséges vonalak mögött a hajnali órákban a magyar naszádosok és hajdúk egy csapata meglepetésszerű támadást intézett a Tolnát épp elhagyni készülő törökök ellen.
Az értékes zsákmány megszerzése után mind a 133 hajót elsüllyesztették.
Mivel csupán egy korabeli rézmetszet és Pálffy generális leírása áll a régészek rendelkezésére, valamint időközben a Dunát is szabályozták, a több mint száz roncs pontos fekvését egyelőre homály fedi.
Hasonló – ha nem még nagyobb – durranásnak ígérkezik Habsburg Mária kincses hajóinak megtalálása.
II. Lajos (urakodott 1516-tól 1526-ig) felesége és V. Károly német-római császár, valamint Habsburg Ferdinánd ausztriai főherceg húga a mohácsi csatavesztés után a budai királyi udvarral együtt Pozsony felé menekült, a hajók pedig rengeteg kincset szállítottak magukkal. A korabeli források szerint ez az értékes rakomány okozta a konvoj egy részének vesztét is:
a zűrzavar közepette az esztergomi várkapitány a királyi vagyon megszerzésének reményében megtámadta a hajókat, és néhányat el is süllyesztett közülük.
Bár a konvoj roncsai valahol Esztergom és Dömös között pihenhetnek a meder alján, eddig még nem sikerült megtalálni ezeket, egy Mária Terézia korabeli hajómaradvány viszont előkerült a térségből. Tóth János Attila elmondta: a szonárképeken számos gyanús objektumot felfedeztek a 2008-as kutatásuk során, amelyek akár Mária királyné hajóihoz is köthetők, így érdemes tovább vizsgálódni.
Szadai József, Ráckeve polgármestere nyitó beszédében kifejtette, hogy a már említett eredmények és izgalmasnak ígérkező kutatások miatt
érdemes lenne létrehozni egy országos búvárrégészeti tudományos központot és restaurátorműhelyet Magyarországon.
Ez egyébként már tervbe van véve, és Ráckeve – amelynek történelmében központi szerepet tölt be a Duna és a hajózás – nyitott arra, hogy otthont adjon a létesülő intézménynek, amelynek működését az Árpád Múzeum koordinálná.
A polgármester szerint az intézmény elsődleges feladata a víz alatti régészettel kapcsolatos speciális szakfeladatok (hídépítés, kikötőépítés, rakpartépítés) ellátása és tudományos projektek segítése lenne.
A Közép-Duna-medence területén nincs olyan központ, ami a folyami régészetet lefedné, de európai szempontból is egyedülálló a magyar kezdeményezés,
ugyanis Magyarországon kívül egyedül Franciaországban vannak jelentősebb víz alatti régészeti kutatások” – mondta Tóth János Attila búvárrégész.
Az előadók szerint nem kell luxusberuházásban gondolkodni, kicsiben is el lehet kezdeni a működést, és az elért eredmények, valamint a kitartó munka majd vonzzák a támogatásokat.
Hadirégész és fiatal búvárrégész is volt az előadók között
A rendezvényen Polgár Balázs hadirégész (Hadtörténeti Intézet és Múzeum) az Argonauta kutatócsoporttal végzett közös munkájáról számolt be, Ritecz Tímea búvárrégész (Argonauta Kutatócsoport) pedig a területtel kapcsolatos képzési lehetőségekről beszélt előadásában. Magyarországon egyelőre nincs hivatalos búvárrégészképzés, de a közeljövőben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem várhatóan fog ilyen kurzust indítani.