Évezredek óta figyeljük rettegéssel vagy izgalommal az éjszaka sötétjét szétszaggató fénypászmákat.
S noha
egy villámhárító segítségével ma már célpontot adhatunk a villámcsapásoknak,
a kisülés cikkcakkos pályáját nem voltunk képesek előre jelezni.
Kanadai fizikusoknak sikerült lézer segítségével irányítani az elektromos kisülést, sőt, azt még arra is késztették, hogy elkerüljön tárgyakat.
Villámanatómia
A villám csak a szikrázó fénye miatt látszik nagy energiájúnak. Bár a kisülés energiája több gigawatt lehet, időtartama csak néhány milliszekundum, vagyis a villámlásból kevesebb megajoule energia nyerhető, mint egy liter benzin elégítéséből. Továbbá nincs még gazdaságos módszer a villámlás során keletkező, akár 20 ezer amperes egyenáramú impulzusok átalakítása 230 voltos váltóárammá. A villámlás azért okoz nagy kárt, mert a kisülési energiát gyorsan és kis térfogatban adja le, ezért nagy a gyújtóhatása.A québeci INRS kutatóintézet nemlineáris optika professzora, Roberto Morandotti által vezetett csapat több évtizede vizsgált problémára talált ezzel választ. Az ívkisülésnek a technika számos területén veszik hasznát, a Tesla-tekercsektől a szikraforgácsolásig.
Ám a felhasználási lehetőségek köre nagyságrendekkel bővülhet a kisülés nyomvonalának szabályozásával, olvasható Science Advances folyóiratban megjelent tanulmányban.
Legyen bár szó meterológiai jelenségről vagy néhány centiméteres elektródákról, a jelenség jellemzői hasonlóak: az eltérő töltések közötti térben elektromos ív alakul ki, amelynek csak a kiinduló- és végpontja meghatározott.
A kutatóknak sikerült a kisülést lézerrel irányítás alá vonni. Kiderült, hogy az eltérő lézernyalábok más-más tulajdonságot és pályát kölcsönöznek a kisüléseknek: azok haladhatnak egyenes vonalban, de akár parabola alakú ívben is, illetve a számítások szerint a nyalábok variálásával nemcsak S alakú, hanem bármilyen más pálya is létrehozható.
Az irányítás egyelőre néhány centiméteres távolság esetén működik, továbbá nagyenergiájú lézerre, különleges laboratóriumi eszközökre van hozzá szükség.
Ám a kanadai kutatók remélik, hogy az általuk kifejlesztett technológiát alapul véve előbb-utóbb a diákjaik meglelik a módját, miként lehet az irányított ívkisülést a hétköznapokban hasznosítani.