A rendezvény fővédnöke, Varga Tamás honvédelmi miniszterhelyettes megnyitóbeszédében hangsúlyozta, kötelesség emlékezni az elesett hősökre, „azért, hogy hőseink áldozatát megértve, kárpótlásul egy szabad, boldog jövőt építsünk gyermekeinknek”.
Varga Benedek, a Semmelweis Múzeum főigazgatója arról beszélt: a Monarchia hadseregében, csakúgy, mint az akkori orvostársadalomban jellemzően nem foglalkoztak az ember származásával, akár a zsidó, akár nemzeti kisebbségek közül érkezett valaki. Mint mondta, ebből a szempontból az I. világháborút követő események, a vörös- és fehérterror ennek véget vetett.
Szintén a Monarchia hadseregének befogadó voltát hangsúlyozta Erwin A. Schmidl, a bécsi nemzetvédelmi egyetem oktatója. „Ausztria volt az első európai ország, akik engedélyezték
a zsidók katonai szolgálatát, már 1788-ban soroztak zsidókat is a császári hadseregbe”
– mondta. Az első világháború alatt mozgósított 9 millió katona mintegy 300 ezer volt zsidó vallású, az összes katona 3 százaléka, ami megegyezik a zsidóság számarányával a Monarchiában.
Schmidl elmondta, tévhit, hogy a zsidók többségét a hadtáp vagy orvosi egységekbe osztották be, valójában a nagy többségük harcoló alakulatokban szolgált, többségük a gyalogságban. A professzionális tisztikarban alulreprezentált volt a zsidóság – itt még mindig a hagyományos nemesi és katonacsaládok fölénye volt jellemző – ehelyett több esélyük volt a tartalékos tiszti állományban, ahol
a zsidók aránya öt százalék volt, közülük néhányan tábornoki rangig is eljutottak.
Schmidl szerint az osztrák-magyar hadsereg vállaltan soknemzetiségű volt, vezetői úgy tekintettek magukra, mint akik „felülemelkednek a származáson”, emiatt ritkább volt a zsidó katonákkal szembeni diszkrimináció, mint a civil életben, ez kiderül például a háború alatt kiosztott kitüntetésekből is.
Az egyik legmagasabb érdemrenddel kitüntetett, Dobredonál hősi halált halt zsidó honvéd, Serényi Jenő portréját mutatta be Rózsafi János hadtörténész, akit legtöbben a Nagy Háború Blog szerzőjeként ismernek. Serényi ügyvédként dolgozott, de leginkább hegymászóként vált ismertté, őt tartják a magyar hegymászósport egyik megteremtőjének, a témában több szakkönyvet is írt.
Hegymászógyakorlatának bevonulása után is hasznát vette:
a budapesti 1-es honvédezredben felderítőként szolgált, kezdetben a Beszkidek Kárpátokban, majd az olasz fronton, a Júliai Alpokban, ahol számos merész felderítő- és járőrakcióval vált ismertté.
Az olasz frontra már szakaszparancsnokként került, utolsó bevetésére a hírhedt dobredói frontszakaszon került sor. 1915. július 14-én gránáttalálat miatt esett el, előtte a magyar gyalogság egész napos harc után visszaverte az olasz támadást. Július 28-án posztumusz arany vitézségi éremrenddel tüntették ki.
Kohn Sámuel, majd a Monarchia hadügyminisztere
Az osztrák-magyar hadsereg zsidó származású tisztjei közül a legmagasabb rendfokozatot Hazai Samu altábornagy érte el. A Kohn Sámuel néven született katonatiszt a Ludovika Akadémián végzett, itteni tanulmánya alatt keresztelkedett át, és változtatott nevet 1876-ban. A főtiszti képzés elvégzése után oktatóként, illetve az akadémiai közlöny szerkesztőjeként helyezkedett el a Ludovikán, szakíróként az ő nevéhez fűződik Carl von Clausewitz: A Háborúról című munkájának magyarra fordítása. A tábornoki rendfokozatot 1907-ben érte el, altábornaggyá már a háború alatt léptették elő.Politikai pályáját képviselőként kezdte, majd 1910-ben a Tisza István vezette kormányban honvédelmi miniszter lett, a tárcát 1917-ig vezette, majd a háború végéig a 46. közös gyalogezred parancsnokaként szolgált. A Tanácsköztársaság idején letartóztatták, a kommün bukásáig fogva tartották. A Horthy-korszakban is köztiszteletben állt, 1927-ig a felsőház tagja volt, de még megérte a harmadik, nürnbergi típusú faji zsidótörvény bevezetését,1942-ben, 90 éves korában halt meg.
Köves Slomó, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség vezető rabbija a I. világháborúban szolgáló zsidó honvédeket érintő vallási dilemmákról beszélt. Mint mondta, mivel az európai zsidó diaszpóra tagjait sokáig nem sorozták be a hadseregekbe – sok helyen a fegyverviselést is tiltották nekik –
a zsidó hagyományban nem alakult ki gyakorlat arra, milyen előírásokat kell követni katonaként.
„A 19. század előtti zsidó filozófusok a háborút nem tartották dicsőséges dolognak, azt tanították, nagyobb dicsőség intellektuális csatákban részt venni, mint fizikai harcban” – mondta.
Ezért évszázadok óta az I. világháború volt az első olyan háború, amiben zsidók nagy számban részt vettek (bár Magyarországon korábban az 1848-49-es honvédseregekben is viszonylag sok zsidó katona szolgált). Köves Slomó hozzátette Magyarországon azonban a háborút megelőzte a zsidó emancipáció, és
a magyar zsidóság jó része úgy érezte, ezért hálával tartoznak az országnak,
és, hogy meg kell mutatni a hűségüket. Ezt tükrözi a legtöbb korabeli rabbi útmutatása is, ezekre a korszakból megmaradt levelezések is utalnak.
„Sokan kérdezték, mi a teendő, ha a fronton több vallási előírást nem tud a katona megtartani, például a szombatot” – mondta Köves Slomó. „A Biblia szerint ha védelmi háborúban vesz részt valaki, megszeghető a szombat, vagy a kóserségi törvények.
Kérdés, hogy az I. világháborús hadműveletek értelmezhetők voltak-e védekezésként
– a korabeli magyar rabbik értelmezése általában az volt, hogy igen.” Egy másik magyar rabbi a Talmud egyik szakaszára hivatkozott, amely szerint „az országod törvénye törvény”, ez abban a kontextusban elsősorban az adófizetésre vonatkozik. „A rabbi értelmezése szerint az adó nemcsak pénzben, hanem vérrel, vagyis katonai szolgálattal is ki kell fizetni.”
Köves Slomó beszélt arról is, hogy az I. világháború volt az első alkalom, amikor a magyar hadseregben tábori rabbik is szolgáltak, köztük volt olyan, aki harci cselekményekben is részt vett. Az Origo kérdésére Köves Slomó elmondta, a tábori rabbinátus, amelynek ő is tagja, ma hét taggal működik (a keresztény felekezetek 10-20 tábori lelkészt állítanak ki),
ma a szerepük nem elsősorban a katonák lelki gondozása, hanem az ismeretterjesztés,
hagyományőrzés, példaként említette a Magyar zsidó hadviseltek aranyalbuma című könyv újrakiadását.
„A tábori lelkészeknek a sorkatonaság eltörlése óta kevesebb dolguk van, hiszen ma már nem kiskatonák élnek életvitelszerűen a laktanyákban, így aki szeretne istentiszteleten részt venni, azoknak van erre lehetőségük a Honvédségen kívül is. A nagyobb ünnepeket azért megtartják a tábori rabbik, és vannak katonák, akik hozzájuk fordulnak tanácsért, például az egyik Afganisztánban szolgáló honvéd is kért imakönyvet a tábori rabbinátustól” – mondta Köves Slomó. Hozzátette:
a honvédségi lelkészi szolgálatoknak ma inkább szimbolikus szerepe van,
a nemzeti egységet, közte a zsidó közösség nemzethez tartozását is hivatott kifejezni. Emellett megjelennek különböző honvédségi intézményekben, például iskolákban, ahol az előítéletek elleni fellépés a cél.