A „kapitány” Daniel és Elisabeth Cousteau második gyermekeként látta meg a napvilágot Saint-André-de-Cubzacban, 1910. június 11-én. A meglehetősen öntörvényű, a kötöttségeket nehezen tűrő ifjú Cousteau nem volt valami éltanuló, és robbanékony természetének köszönhetően többször is konfliktusba keveredett tanáraival.
Egy alkalommal, amikor
hirtelen jött haragjában betörte gimnáziumának 17 ablakát,
még köztiszteletben álló ügyvéd apjának tekintélye sem mentette meg az eltanácsolástól. Kisgyerek kora óta imádta a vizet, de a levegőóceán misztikus birodalma, az akkortájt kibontakozó repülés világa is mágnesként vonzotta. A levegő és a víz varázsa között dilemmázva végül az utóbbi mellett döntött; 1930-ban beiratkozott az École Navale, a Francia Haditengerészeti Akadémia első évfolyamára.
Frissen végzett sorhajóhadnagyként a Condorcet csatahajóra vezényelték, ahol tüzérségi tisztként szolgált. Kiváló képességű tengerésztisztként,
1934-ben új beosztást kapott: átvezényelték a haditengerészet információs szolgálatához.
Cousteau életében ekkor kezdődött el a világjárás; új és igen érdekes beosztásának köszönhetően eljutott többek között Kínába, illetve Japánba, valamint a külvilágtól elzárt sztálini Szovjetunióba is.
1936 komoly fordulatot hozott az ígéretes karrier előtt álló fiatal tengerésztiszt életében; Cousteau-t súlyos autóbaleset érte, és napokig élet-halál között lebegett. Hosszúra nyúlt lábadozása alatt orvosa azt javasolta, hogy – rehabilitációs célból – lehetőség szerint ússzon minél többet. A vízimádó Cousteau-nak ez a fajta rehabilitáció egyáltalán nem esett nehezére, így orvosa tanácsára a Riviérán töltötte betegszabadságát.
Egyik alkalommal, a Földközi-tenger hűsítő vizében tett kiadós úszás után, a touloni tengerparton összetalálkozott Philippe Tailliez-vel, aki szintén a haditengerészetnél szolgált. A két fiatal tiszt gyorsan összebarátkozott, és ettől kezdve együtt jártak le a strandra.
Egyik alkalommal Cousteau elkérte Tailliez úszószemüvegét, és azzal felszerelkezve vette magát a kobaltkék vízbe.
Amikor mély lélegzetet véve alámerült, az úszószemüveg jóvoltából életében először pillanthatta meg a felszín alatti világot.
Ez az élmény gyökeresen megváltoztatta életét.
Még aznap beszerzett magának egy saját úszószemüveget, és ettől kezdve Tailliez-vel együtt merültek alá egy-egy lélegzetvétel erejéig, hogy közösen gyönyörködjenek a nagy kékség varázslatos tájaiban. A strandon közben újabb, valamennyiük közös jövőjét meghatározó ismeretséget kötöttek Toulon híres, szabadtüdős, víz alatti vadászával, Fréderic Dumas-val.
Dumas szívesen beavatta újdonsült barátait a szabadtüdős merülés mesterfogásaiba, valamint a búváruszonyok és a szigony használatába. Vajon melyikük gondolt arra, hogy ez a hármas lesz a modern tengerkutatás és légzőkészülékes búvárkodás máig leghíresebb triásza? Cousteau élettörténetében 1937. június 12. is különösen fontos dátumnak számít; ekkor mondta ki a boldogító igent első feleségének, Simone Melichornak, egy francia admirális lányának.
Simone egészen 1990-ben bekövetkezett haláláig – annak ellenére, hogy mindig is világhíres férje árnyékában élt – meghatározó szerepet játszott a kapitány karrierjében és a Cousteau család egybetartásában.
A szabadtüdős merülések rövid időtartama és mélységi korlátai nem elégítették ki Cousteau felfedezővágyát. Sokat töprengett azon, hogyan lehetne a felszíntől végleg elszakadva, szabadon, halak módjára úszva hosszabb időt eltölteni a nagyobb mélységek emberi szem előtt rejtett birodalmában. Az 1870-es években Angliában kifejlesztett búvársisak egyáltalán nem tűnt megfelelő eszköznek a tenger alatti tájak bebarangolására.
Az ólomcipőkben és ormótlan felszerelésben, a tengeraljzaton vánszorgó „nehézbúvár” tömlő, valamint egy emberi erővel mozgatott, pumpaszerű légsűrítő segítségével a felszínről kapta levegő-utánpótlását.
A tömlő jelentősen korlátozta a búvár mozgását,
arról nem is beszélve, hogy a külső víznyomásnak megfelelő nyomású levegőt fent, a pumpa segítségével állították elő. Ez gyakran súlyos, nem egyszer halálos kimenetelű balesetekhez vezetett.
Az 1930-as években dr. Paul Bert angol orvos és John S. Haldane skót fiziológus munkássága nyomán már ismerték a „keszonbetegség” (dekompressziós megbetegedés) okát, valamint a búvárokra ugyancsak komoly veszélyt jelentő „mélységi mámor”, a nitrogénnarkózis jelenségét, ám a búvárfiziológia még gyermekcipőben járt.
A mélység felfedezése iránti vágy tehát minden szempontból komoly kihívásnak és kockázatos kalandnak számított ezekben az időkben.
1940-ben a Wehrmacht egységei lerohanták Franciaországot, és Frankhon hosszú évekre elvesztette függetlenségét. Az 1940-es júniusi vereséget követő compiegne-i békekötés
a németekkel kollaborációt vállaló Vichy-kormány fennhatósága alá helyezte a flottát.
A Vichy-haditengerészet a pokolba kívánt német „szövetséges” szoros felügyelete alatt lényegében inaktívvá vált, hosszú tétlenségre kárhoztatva a flotta tisztjeit.
Az 1940-es évek elején a katonai szükségletek miatt hiánycikké vált az üzemanyag a megszállt Franciaországban. A háborús megszállás ínsége sajátos módon járult hozzá Cousteau nagy álma, az autonóm légzőkészülék megalkotásához. A krónikus üzemanyaghiány miatt a városi tömegközlekedés gerincét alkotó autóbuszokat gázos üzemmódra állították át.
Cousteau 1942-ben megismerkedett Émile Gagnannal, az Air Liquid gázipari konszern mérnökével,
akit beavatott az automata légzőkészülék megalkotásával kapcsolatos töprengéseibe. Gagnan a probléma lényegét megismerve azt javasolta Cousteaunak, hogy próbálják meg az autóbuszokra kifejlesztett gázpalackok nyomáscsökkentő reduktorát felhasználni a készülék kifejlesztéséhez.
(A Cousteau–Gagnan típusú autonóm légzőkészülék nyomásszabályozója automatikusan, a búvár mindenféle tevőleges beavatkozása nélkül a búvárpalackban lévő magasnyomású levegőt – két lépcsőben – az éppen aktuális környezeti nyomásnak megfelelő értékre csökkenti.)
Több kísérleti konstrukció után 1943 októberére készült el a legendás „Aqualung”, a világ első autonóm és automata búvár légzőkészüléke,
amit az izgatott Cousteau azon melegében egy sekély folyóban – nem törődve a hideg és zavaros vízzel – ki is próbált. Az „Aqualung” tökéletesen működött, és ezzel új fejezetet nyitott az emberi felfedezések történetében.
A forradalmian új konstrukció felkeltette a haditengerészet érdeklődését is. A kapitányt felmentették a szolgálat alól, és megbízták a Cousteau–Gagnan-féle légzőkészülék továbbfejlesztésével, illetve az autonóm légzőkészülékes búvárkodás alkalmazási lehetőségeinek feltárásával.
1945-ben a haditengerészet kötelékén belül hivatalosan is megalakult Cousteau vezetésével a híres Tengeralatti Kutatócsoport, amelynek kezdetben a kapitányon kívül csak Dumas és Tailliez meg egy titkárnő voltak a tagjai. A Tengeralatti Kutatócsoport indulásakor mindössze egyetlen apró irodával, valamint egy teherautóval rendelkezett.
A háború befejezése utáni hónapokban Cousteau és parányi csapata a flottaparancsnokság megbízásából veszélyes munkát, aknamentesítést végzett, de feladatul kapták a háborús események miatt elsüllyedt hajók roncsainak felkutatását is. Mindemellett a három elválaszthatatlan jóbarát és fanatikus búvár mai ésszel felfoghatatlanul kockázatos, életveszélyes kalandok során kísérletezte ki a sűrített levegős merülések máig érvényes fiziológiai határait.
(Napjainkban általánosan elfogadott biztonsági szabály például, hogy a sűrített levegős merülések maximális mélységhatára 40 méter. Cousteau, Tailliez és Dumas nem egyszer 80 méternél is mélyebbre merültek sűrített levegőt használva.) Ahogy gyűltek a tapasztalatok, a tengerkutatásban is egyre több területre tudták kiterjeszteni a légzőkészülékes merülés adta lehetőségeket.
Cousteau víz- és nyomásálló fényképezőgép-, illetve kameratokokat fejlesztett ki,
amelyek lehetővé tették a szárazfölditől szürreálisan különböző tenger alatti világ megörökítését és a nagyközönségnek való bemutatását.
1949-ben Jacques-Yves Cousteau korvettkapitányi rangban leszerelt a haditengerészettől, és elkezdte a saját útját járni, azt az utat, amely rövidesen a világhír csúcsára repítette.
A nagy kékség birodalma iránti vonzalom ragályosnak bizonyult a családon belül. A kapitányt nem csak Simone, a felesége, hanem két cseperedő fia, az 1938. május 6-án született Jean-Michel (ma a Cousteau család legidősebb tagja), valamint a napvilágot 1940. december 30-án meglátott Philippe, a családfő szemefénye is elkísérte.
A két Cousteau fiú esetében túlzás nélkül állítható, hogy előbb sajátították el a légzőkészülékes merülés fortélyait, mint a betűvetést.
1945 nyarán Párizsból két, faládába csomagolt légzőkészülék érkezett a Tengeralatti Kutatócsoporthoz.
Ez volt Cousteau meglepetése az ekkor hétéves Jean-Michel és ötéves Philippe számára, két, kifejezetten a gyerekek részére legyártott, kis méretű légzőkészülék formájában. Philippe – aki egész életében apja kivételezett kedvence maradt – fantasztikusan jó merülési adottságokkal rendelkezett, és hétéves korában már professzionális búvárnak számított. A tenger mélyén felvett mozgóképek hamarosan egész Franciaországban ismertté tették a kapitány nevét.
A tenger alatti kutatások és tudományos expedíciók finanszírozására Cousteau 1950-ben megalapította a Francia Oceanográfiai Társaságot. Még abban az évben egyik nagyvonalú mecénása, Thomas Loel támogatásának köszönhetően sikerült megvásárolnia a Calypsó-t, az 1942-ben vízre bocsátott és a háború után leszerelt amerikai aknaszedő hajót, amelyet oceanográfiai kutatóhajóvá építettek át.
A Calypso vált megannyi korszakalkotó expedíció zászlóshajójává.
Cousteau-t gyakran az egész család elkísérte felfedezőútjaira a Calypso fedélzetén.
A Földközi-tengeren, valamint az Atlanti-óceánon – elsősorban az Azori-szigetek térségében – megtett felfedezőutak esszenciája volt az 1953-ban kiadott Csend világa című, a szerzőiknek a világhírt is elhozó bestseller könyv, amit Cousteau és Dumas közösen írtak tenger alatti kalandjaikról. Ez a könyv alkotta Cousteau 1956-os első vörös-tengeri expedícióján leforgatott monstre mozifilmjének alapötletét is. A könyvvel azonos című film, A csend világa világszerte zajos sikert aratott.
Cousteau egyre jobban növekvő hírnevét bizonyította, hogy a Vörös-tengerre és az Indiai-óceánra szervezett következő expedícióját a francia kormány mellett már a nagyhírű National Geographic Society is támogatta.
Cousteau igen termékeny szerzőnek bizonyult, népszerűsítő könyvein és látványos természetfilmjein generációk egész sora nőtt fel. Könyvei közül kiemelkedik az 1963-ban kiadott Az élő tenger című kötet vagy az ugyancsak emblematikus művé vált 1965-ös A nap nélküli világ című munkája.
Az 1973 és 1978 között kiadott 21 kötetes Jacques Cousteau tenger alatti felfedezései-sorozat a kapitány addigi kutatásainak átfogó szintézise.
Cousteau-t tekinthetjük mind a mai napig a legtermékenyebb víz alatti filmkészítőnek.
Több mint 100 dokumentumfilmet forgatott az óceánokról az Északi-sarkvidéktől a trópusi tengerek színpompás világán át egészen az Antarktiszt övező jeges és félelmetes vizek birodalmáig. Mozifilmjei és televíziós sorozatai a legmagasabb filmművészeti elismeréseket érdemelték ki, köztük két Oscar-díjat is.
A tengerésztiszti akadémiát végzett Cousteau nem szaktudós, hanem autodidakta tengerkutató volt.
Az oceanográfiában és a búvárfiziológiában tett korszakos felfedezései miatt szinte mint egyedüli „laikust” választották be a világ egyik leghíresebb tudóstestülete, a Francia Tudományos Akadémia tagjai közé.
Cousteau egyáltalán nem a mai felfogás szerinti kigyúrt, szálkás, „tudományosan” táplálkozó, jógázó és konditerembe járó divat- és sportember volt. Igazi világfiként és reneszánsz egyéniségként természetesen távol állt a szobatudósok világától is.
A sovány és szikár, markáns arcélű kapitány szenvedélyesen pipázott, a „csibuk” mellett pedig a légiós cigaretta, a Caporal volt a másik nagy kedvence.
Jó francia módjára nem vetette meg a vörösbort, a nagy és kiadós étkezéseket, valamint – mi tagadás – a szebbik nem képviselőit sem.
A kapitány felnőttként sem volt könnyű természet;
az emberei csak „Le pasha” azaz „a basa”.néven emlegették maguk között.
A Cousteau családon belüli viszonyok ugyancsak nem voltak hétköznapinak tekinthetők. Két fia közül az utódjának szánt, rendkívül tehetséges búvárt, Philippe-et favorizálta, és ennek többször is az idősebb fiút, Jean-Michelt bántó módon adta tanújelét. A Jean-Michel és az apja között később elmérgesedő, pereskedésbe fordult viszony részben erre volt visszavezethető.
Amikor 1967. október 2-án megszületett Jean-Michel első fia, Fabien – a kapitány legelső unokája –, megjavult kapcsolatuk. 1973-ban a két fiú és apjuk közösen megalapította a Cousteau Society-t, amelynek egészen 1993-ig Jean-Michel volt az alelnöke. 1976-ban kezdték el a Voyage to the Edge of the World (Utazás a világ végére) című, több évig tartó monstre televíziós sorozat forgatását.
Ennek munkálatai során, 1979. június 28-án súlyos tragédia érte a családot;
Philippe Lisszabon közelében a Togas folyó torkolatánál az általa vezetett Catalina típusú hidroplánnal lezuhant, és szörnyethalt.
A tragédia híre valósággal letaglózta Cousteau-t, aki élete végéig nem tudta feldolgozni kedvenc fia elvesztését.
A kapitány életének utolsó másfél évtizedében ismét kiújult és elmérgesedett a közte, illetve Jean-Michel között fennálló ellentét. A nagyobbik fiú rossz szemmel nézte apja házasságon kívüli kapcsolatát a kapitánynál 36 évvel fiatalabb Francine Triplet-vel, akitől még anyjuk életében házasságon kívül két gyermeke született; 1979-ben Diane, és 1981-ben Pierre-Yves Cousteau. (Jacques Cousteau 72 éves volt, amikor a legkisebb fia megszületett.)
Így állt elő az a sajátos helyzet, hogy
az első unoka, Fabien 14 évvel idősebb a kapitány legkisebb fiánál, a most 35 éves Pierre-nél.
Simone Cousteau – a családot egybetartó hős feleség – 1990. december 1-jén hosszú, súlyos betegség után elhunyt. A kapitány 1991-ben, 81 éves korában feleségül vette régi szerelmét, Francine Triplet-t, ami miatt végleg elmérgesedett a kapcsolata Jean-Michellel.
A legidősebb Cousteau fiú sohasem szívelte Francine-t, akit a kapitány rossz szellemének tartott. Jean-Michel 1993-ban új oktató és tudományos központot nyitott a Fidzsi-szigeteken, amelynek a Cousteau Resort nevet adta. A kapitány emiatt 1996-ban névbitorlási pert indított a fia ellen. A családon belüli viszályt csak tetézte, hogy
Cousteau halála után az özvegy, Francine is pert indított Jean-Michel ellen
a Cousteau Society, illetve a társaságot megillető, nem kis értékű szerzői jogok, valamint a legendás kutatóhajó, a Calypso tulajdonjogáért.
(A híres Cousteau Society mind a mai napig Francine elnöklete alatt működik.) Jean-Michel belefáradva a méltatlan pereskedésekbe, 1999-ben létrehozta a Jean-Michel Cousteau's Ocean Futures nevű nonprofit tengerkutatási és edukációs szervezetet, amelyben fia, Fabien, és leánya, Céline közreműködésével folytatja a kék birodalom és a természetvédelem népszerűsítésének családi tradícióit.
Jacques-Yves Cousteau 87 évesen, 1997. június 25-én tért meg örökre a csend világába. Élete végéig aktív maradt,
még 85 éves korában is merült.
A kalandos életű kapitány hatalmas értékű életművet hagyott maga után. Felfedezései, tenger alatti kísérletei mind az oceanográfiában, mind pedig a búvárfiziológiában új fejezeteket nyitottak.
1963-ban a szudáni Saha'b Rumi korallzátonynál végrehajtott Précontinente II. kísérlet volt az emberiség történetében az első olyan vállalkozás,
amikor 30 napig emberek éltek és dolgoztak megszakítás nélkül a tenger mélyén.
(Ezt a rekordot unokája, Fabien Cousteau döntötte meg 2014-ben, aki 31 napot töltött el a tenger alatt a Mission 31 vállalkozás során.) Cousteau filmjei és ismeretterjesztő könyvei hozták először közel az emberekhez a tenger addig félelmetesnek és kiszámíthatatlannak tartott világát.
A legtöbbet azonban a hivatásos és hobbibúvárok népes tábora köszönheti a kapitánynak. Cousteau munkásságát a legrangosabb elismerésekkel díjazták. 1961-ben a Fehér Házban
John F. Kennedy elnök személyesen nyújtotta át Cousteau-nak a National Geographic Society nagy aranymedálját.
Pompidou francia köztársasági elnök 1972-ben a Becsületrend parancsnoki fokozatával tüntette ki a kapitányt, 1985-ben pedig Ronald Reagan amerikai elnöktől vehette át a Kongresszusi emlékérem aranyfokozatát.
1990-ben az ausztrál kormány a Nagy-korallzátony védelmében végzett ökológiai kutatásainak elismeréseként az Ausztrál Érdemrend nagykeresztjével tüntette ki. Cousteau 1992-ben a Duna-expedícióval Magyarországra is eljutott.