Többen csak a Rózsák Atyjaként emelgetik Gül Babát. Nem kizárt az sem, hogy azért nevezték el így a halála után a muszlimok körében szent emberként tisztelt dervist, mert rendházfőnöki turbánjának jelvénye a „gül”, azaz magyarul a rózsa volt.
Más elképzelés szerint korábban Kel („kopasz”) babának szólították, amit akkor változtattak Gülre, amikor rózsabokrok kezdtek el nőni a sírja körül.
A szentéletű török dervis sírja fölé Jahjapasazáde Mehmed, a harmadik budai pasa emelt sírboltot valamikor 1543 és 1548 között.
A síremléket ma mindenki Gül Baba türbéjeként ismeri, amely a hódoltság idején a muszlimok egyik legészakibb zarándokhelyévé vált.
A hely azóta is az iszlám vallásúak kegyhelyének számít, amely a Budapestre látogató török turisták rendszeres úti célja.
Gül Baba nevét kezdetektől fogva titkok lengték körül. Annyi bizonyos, hogy a bektasi dervisrend tagjaként szolgált. A rend egyik fő feladata a janicsárok nevelése és lelki vezetése volt.
Amikor Szulejmán 1541-ben megszállta Budát, a szultán a bektasi derviseket bízta meg azzal, hogy hozzanak létre egy medreszét, vallási központot a városban.
A törökök 1541. augusztus 29-én csellel szállták meg Budát.
A város körül letáborozott szultán vendégségbe hívta I. János király özvegyét, Izabella királynét a csecsemő trónörökössel, János Zsigmonddal, valamint a magyar főurakkal együtt.
Amíg a királyné és kísérete Szulejmánnál vizitált, a várba „egyszerű látogatóként” beszivárogtak a janicsárok, majd egy adott jelre lefegyverezték a mit sem sejtő őrséget.
Szulejmán Izabellát és a „fiává” fogadott János Zsigmondot Erdélybe száműzte, a főurak közül pedig többeket is lefogatott, akik közül Török Bálintot magával vitte Isztambulba, fogságba.
A szultán és kísérete Buda megszállását a sebtében dzsámivá átalakított Nagyboldogasszony templomban tartott vallási szertartás keretében ünnepelte meg. Gül Baba a szultán kíséretéhez tartozott, aki szeptember 2-án hirtelen meghalt.
A legenda szerint díszes temetést kapott, amelyen talán maga a szultán is beállt a koporsóvivők közé.
Így vált Gül Baba türbéje Szulejmán budai győzelmének is egyfajta emlékművévé.
Gül Baba türbéjét 1543-ban személyesen Szulejmán szultán parancsára kezdték el építeni, a később róla elnevezett Rózsadomb keleti lejtőjén.
A bektasi rend szentjének türbéje mellé egy hatvanfős derviskolostort is emeltek.
A szabályos nyolcszög alaprajzú síremlék öt év alatt épült meg.
Külső homlokzati fala szépen faragott homokkőkváderekből falazott, amelynek egyetlen dísze az oldalfalakat tagoló tükörmező. A türbét félgömbkupola fedi, amelyhez az átmenetet a belső térben is látható vak szamárhátívsor alkotja.
A török uralom után a jezsuiták keresztény kápolnának alakították át a türbét, ami 1773-ban a város kezelésébe került.
Első műemléki felújítása 1918-ban fejeződött be, és 1962-ben állították helyre eredeti formájában a türbét. A folyamatos állapotromlás után az 1990-es években egy újabb felújításra került sor.
Egy új és nagyszabású rekonstrukcióról még 2014 februárjában állapodott meg egymással a magyar és a török kormány.
A mintegy 2,5 milliárd forintos beruházással elvégzett munkálatok idén befejeződtek, és sajtóhírek szerint október 8-án maga a török köztársasági elnök adhatja át a nyilvánosságnak.
Gül Baba türbéje mellett több más Szulejmán-emlékhely is a figyelem középpontjába került a közelmúltban. A törökök 1526. augusztus 29-én döntő győzelmet arattak Mohácsnál, és ezután Szulejmán csapatai Buda felé vonultak.
A sok részletében máig homályos csata részleteit mintegy másfélszáz éve kutatják.
A közelmúltban a Szulejmán türbéjét megtaláló kutatócsoport a Szigetváron kialakított kutatási módszerekkel azonosította Mohács közelében azt az oszmán győzelmi emlékművet, amely a csata mellett Szulejmán szultánra is emlékeztetett.
Szigetváron, ahol az akkor már 72 éves szultán 1566 szeptemberében, élete utolsó hadjárata idején meghalt, utóda, II. Szelim idején rá emlékeztető sírkomplexumot építettek.
A Szulejmán-türbe, a dzsámi, valamint az ezeket kiszolgáló derviskolostor romjait részben már feltárták a kutatók.
A helyszínhez közel, az 1994-ben létesített Magyar-Török Barátság Parkban áll Zrínyi Miklós és Szulejmán szultán szobra, ahová sok török napjainkban is ellátogat.
Ha Erdogan elnök Szigetvárra látogat, várhatóan ezeket a helyeket is fel fogja keresni.
Közben hamarosan folytatódik a feltárás a türbekomplexum területén.
A kutatócsoport a tavaly részben már feltárt derviskolostor déli területein folytatja az ásatást.
Úgy tűnik, hogy az eredetileg L alakúnak épített halveti derviskolostort valamikor egy új szárnnyal egészítették ki U alakúra
– tájékoztatott Pap Norbert egyetemi tanár, a feltárást végző kutatócsoport egyik vezetője, a Pécsi Tudományegyetem történeti-földrajz professzora.
„Erre minden valószínűség szerint 1664 során került sor, azután, hogy Zrínyi Miklós híres téli hadjárata idején Turbék városkát a portyázó keresztény csapatok elfoglalták, ami komoly károkat szenvedett, valószínűleg le is égett.”
A feljegyzések szerint csak a sírkomplexum úszta meg a pusztítást, maga a kisváros a lángok martaléka lett.
A híres 17. századi török világutazó és krónikás, Evlia Cselebi, az 1664-es hadjárat után meglátogatta a települést, és lázas munkáról, valamint a létesítmények jelentős mértékű kibővítéséről számolt be.
Minden bizonnyal ekkor került sor a kolostor mellett egy csatlakozó épület kialakítására, ami a feltételezések szerint a zarándokok fogadására szolgáló vendégház lehetett
– mutatott rá Dr. Pap Norbert.
A leghíresebb zarándok Kara Musztafa nagyvezír volt, aki 1683-ban Bécs ostromára tartva jelentős lovascsapattal látogatott el a türbéhez, szellemi megerősítést keresve – fűzte hozzá a professzor.
Az épület feltárása a kutatók reményei szerint jelentősen hozzájárul a zarándoktelepülés életének megértéséhez. Ezentúl a kutatás a publikációs tevékenység folytatásával, új angol, török és magyar nyelvű tanulmányok kiadásával is folytatódik.