A New York-i Szabadság-szobor méltán az egyik leghíresebb műemlék a világon, amit turisták százezrei látogatnak meg évente, és amely nem csupán New York, hanem egész Amerika szimbólumává vált.
Az 1870-es években Frédéric Auguste Bartholdi francia szobrászt bízták meg, hogy tervezze meg a szobrot, aki
a mérnöki munkálatokra a párizsi Eiffel-torony és a budapesti Nyugati-pályaudvar építészeti munkálatait is vezető Gustave Eiffelt kérte fel.
A francia mérnök többek között azt próbálta megállapítani, hogyan tudják a szobrot elég stabilan felállítani ahhoz, hogy megrendíthetetlenül álljon a New York-i kikötőben, ahol köztudottan heves szelek fújnak. A Szabadság-szobor újonnan előkerült és elemzett tervrajzai azonban más titkokat is elárultak.
Ezek a tervek azt mutatják, hogy Eiffel a szobor fáklyatartó karját eredetileg jóval erősebbre és kinyújtottra tervezte
– mutatott rá Barry Lawrence Ruderman kaliforniai térképkereskedő a LiveScience tudományos online portálnak, aki egy párizsi aukción vásárolta meg Eiffel történelmi iratait, ami tervrajzokat is rejtett. – Ezek a tervrajzok azonban azt is elárulják, hogy valaki más végül úgy döntött, hogy átdolgozza az eredeti vázlatokat.
Talán pont Frédéric-Auguste Bartholdi szobrász hozta meg ezt a döntést, és vörös festékkel „beleírt" a tervrajzokba, így a szobor karja karcsúbb és hajlított lett, ami esztétikai szempontból talán kellemesebb látvány és az egész alakzatot is törékenyebbé, nőiesebbé teszi.
A tervrajzoknak a világon kettő, másik példánya ismert: az egyik a Kongresszusi Könyvtárban, a másik egy franciaországi magángyűjteményben található.
Barry Lawrence Ruderman a történelmi dokumentumok megvásárlása után elküldte azokat egy konzervátornak, aki a papírlapokat egy párásított kamrába helyezte, hogy azok rugalmasabbá váljanak. A kutatók hamarosan már nem csupán a tervrajzokat, hanem a Szabadság-szobor 22 eredeti műszaki rajzát is tanulmányozhatták, a szélén jegyzetekkel és számításokkal.
Nagyon meglepődtük, amikor szembesültünk azzal, hogy mit is látunk pontosan a dokumentumokon, hiszen a Szabadság-szobor valószínűleg az egyik leghíresebb, modern ember alkotta tárgy ezen a bolygón
– tette hozzá Ruderman. – A kezünkben tarthattuk azt a mérnöki mestermunkát, amely lehetővé tette ennek az ikonikus tárgynak a megalkotását, majd a kiállítását a nyilvánosság számára elérhető helyen.
A szobrot Franciaország adta az Egyesült Államoknak a függetlenségi nyilatkozat aláírásának 100. évfordulója alkalmából. A két ország abban állapodott meg, hogy a vörösréz szobor talpazatát az amerikaiak, míg magát a szobrot pedig a franciák építik meg.
Ehhez azonban nagyon nehezen gyűlt össze a megfelelő pénzösszeg. Az átadását 1876-ra tervezték, de csak tíz évvel később, 1886-ra készült el teljesen.
A Szabadság-szobor méretei:
- a talajtól a fáklya tetejéig a Szabadság szobor magassága 93 méter, beleértve a talapzatot is.A teljes szobor 1885. június 17-én érkezett meg New Yorkba és Manhattanben mintegy 200 ezer ember nézte, ahogy a hajó megérkezett az ikonikus tárgy nem kevesebb, mint 350 darabjával.
Összeállítása ezután négy hónapig tartott. És bár a szobor látszólag szilárd lábakon áll, valójában a tógát viselő „Lady Liberty" épp jobb lábát emeli, és körülötte széttört láncokat láthatunk, ezzel is jelképezve az elnyert szabadságot, illetve a zsarnokságon való továbblépést.
Az újonnan elemzett tervrajzok Eiffel kézzel odaírt jegyzeteit is bemutatják, beleértve a számításokat és annak a vastartó szerkezetnek a terveit, amelye alátámasztja a szobrot.
A történészek már régóta gyanították, hogy Bartholdi úgymond felülvizsgálta Eiffel szobrának a karját a tervrajzokon, és most úgy tűnik, hogy a nyilvánosságra került vázlatok végül konkrét bizonyítékokat is szolgáltatnak erről
– mondta Edward Berenson, a New York-i Egyetem történésze, a „Szabadság-szobor: A transzatlanti történet" című könyv írója a Smithsonian magazinnak. – Úgy tűnik, hogy valaki megpróbálta kitalálni, hogyan lehetne megváltoztatni a szobor karjának tartását és formáját anélkül, hogy tönkretenné a tartószerkezetet.
Azt persze nem tudjuk, hogy Eiffel vajon mit gondolt ezekről a változtatásokról, de annyi bizonyos, hogy amikor ezt megtudhatta, már rég más projekteken dolgozott és csak az asszisztensei tartották a kapcsolatot Bartholdival. A szobrot végül 1886. október 28-án leplezte le Grover Cleveland, az Egyesült Államok elnöke több ezer néző előtt.
A Szabadság-szobor karcsú karja azonban a történelem során már többször került újra az érdeklődés középpontjába.
Egy 1916-os robbanás károsította, amikor egy német szabotőr felrobbantotta a közeli szigeten található lőszerraktárt, ami egy 5,5-es erősségű földrengésnek felelt meg. Ez az akció több mint 100 ezer dollár értékű kárt okozott a műemléknek. Később, a nyolcvanas években mérnökök javasolták a szobor karjának megerősítését, ám ezt a döntéshozók végül megvétózták azzal az indokkal, hogy „ez a beavatkozás megváltoztatná Bartholdi eredeti vízióját".
A Szabadság-szobor tervrajzainak digitális változatát azonban most a nyilvánosság számára is elérhetővé tették, amit az Antik térképek (Antique Maps) oldalra kattintva érhetünk el.