Meglepő dolgot láttak a Naprendszeren túli bolygó légkörében

Először sikerült közvetlenül megfigyelni vasat egy Naprendszeren túli bolygó (exobolygó) légkörében - írja az IFL Science tudományos portál.

A 620 fényévre található KELT-9b nem egy hétköznapi bolygó. A nagy tömegű, ultraforró Jupiterek csoportjába tartozó gázóriás olyan közel kering anyacsillagához, a KELT-9-hez, hogy alig 36 óra alatt megkerüli azt. A csillag elképesztő fényessége miatt a planéta tanulmányozása nehézségekbe ütközik.

Korábbi vizsgálatok során a csillagászok már gyanították, hogy valószínűleg vas lehet a KELT-9b légkörében, ezt azonban mostanáig nem sikerült egyértelműen igazolni. A spanyol La Palma szigeten található olasz teleszkóp (Telescopio Nazionale Galileo) azonban fontos megfigyelést tett, amikor a gázóriás éppen eltűnt a csillaga mögött.

Forrás: NASA - NASA/JPL-Caltech

Az obszervatóriumra szerelt HARPS-N spektrográf segítségével, ún. keresztkorrelációs technikát alkalmazva sikerült elkülöníteni a bolygó fényét a csillagétól, ezáltal pedig ki tudták deríteni, milyen atomok és molekulák lehetnek a légkörében.

Az adatok alapján az atmoszféra felső rétegeiben vas található, ami a csillagból érkező fény elnyelésével hűti a bolygó mélyebb régióit. A folyamat nagyjából hasonlít ahhoz, ahogy az ózon működik a Föld légkörében.

A kutatás folytatásaként a szakértők szeretnék meghatározni, pontosan mennyi vasat is rejt a KELT-9b atmoszférája.