Korábbi tanulmányok már vizsgálták, hogy az állatok, köztük a csimpánzok vagy az oroszlánfókák hogyan képesek szavakat tanulni. Ám a Nature tudományos szaklapban most publikált tanulmány szerint egyes kutyák el tudják sajátítani egy új objektum nevét úgy, hogy csupán csak négy alkalommal hallják azt. Erről a képességről a tudósok korábban azt gondolták, hogy kizárólag az emberre korlátozódik.
Most azonban azt is megállapították, hogy ez a képesség nem tekinthető általánosnak minden kutya esetében,
ehelyett inkább néhány „tehetséges vagy magasan képzett egyedre korlátozódhat". Nagy kérdés tehát, hogy hogyan lehet mégis megmondani, hogy a saját kutyánkban ott rejtőzik a zseni vagy sem?
A most kidolgozott tanulmány egyszerű és otthon is könnyen megismételhető: csak követnünk kell a kutatók lépéseit, hogy lássuk, a kutyánk képes-e olyan gyorsan megtanulni a tárgyak nevét, mint a géniusz társaik.
A szakemberek azonban azt is hozzáteszik, hogy nem érdemes akkor sem aggódni, ha négylábú kedvencünk mégsem rendelkezik ezzel a képességgel: mindez ugyanis fajta vagy a korábbi tapasztalatok függvénye is lehet.
Az új tanulmányban egy Whisky nevű collie szerepelt, aki név szerint összesen 59 tárgyat ismert fel, illetve egy Vicky Nina nevű yorkshire terrier, aki 42 játéknak tudta beazonosítani a nevét. A kutatók az egyes kutyák játékaikkal kapcsolatos tudását tesztelték úgy, hogy megkérték őket, hogy az egyes hívásokra minden játékukat vigyék eléjük, egymás után.
Ezeket a játékokat azonban sem a kutyák tulajdonosai, sem a tesztet végzők nem láthatták annak érdekében, hogy nehogy befolyásolják a kutyák választását.
Miután kiderült, hogy a négylábú kedvencek tudták az összes játékuk nevét, a kutatók két új tárgyat is bemutattak nekik, majd mindegyiket sorra odahelyezték az ismert játékok csoportjába. Ebben a tesztben Whisky minden egyes alkalommal új játékot választott, Vicky Nina viszont a próbák 52,5 százalékában választotta ki a megfelelőt, ami kissé meghaladja a „véletlen esélyeket".
A vizsgálat következő részében a kutyának megmutattak egy játékot, kimondták a nevét, majd játszani engedték vele.
Két különböző új játék nevének négyszeri ismétlése után pedig arra kérték az állatot, hogy válasszon a két új játék közül.
A vizsgálat ezen részében nem szerepeltek ismerős játékok és a tudósok abból indultak ki, hogy ha a házikedvenc tudja az összes többi játék nevét, akkor a megfelelő játékot is képes kiválasztani úgy, hogy tisztában van azzal, hogy az ismeretlen szónak kell feltüntetnie az ismeretlen játékot.
Végül mindkét kutya gyakrabban választotta az új játékot, mint azt a véletlenszerűség alapján előre lehetne jelezni. Ez a szakemberek szerint arra utal, hogy valóban nagyon gyorsan megtanulhatják egy új tárgy nevét. Azt is megfigyelték azonban, hogy a memóriájuk jelentősen romlott mindössze tíz perc múlva, és az újonnan tanultakat majdnem teljesen elfelejtették egy órán belül.
Ez azt mutatja, hogy az új tanulás további megerősítésre szorul, ha hosszútávú emlékeket szeretnénk létrehozni.
Az új játékokkal járó tesztet húsz önkéntes is elvégezte a saját kutyájával, de ezek az állatok nem igazán mutatták az új nevek megtanulásának ilyen mérvű képességét. A tanulmány szerzői ebből azt a következtetést vonták le, hogy
valószínűleg különbség fedezhető fel két kutya (Whisky és Vicky Nina) tesztje, illetve az önkéntes kutyák teljesítménye között.
Arra jutottak, hogy az új nevek gyors elsajátításához az állatnak talán „szokatlanul intelligensnek kell lennie, vagy sok tapasztalattal rendelkeznie a nevek megtanulásában".
Valószínűnek tűnik, hogy ezekben a kísérletekben több tényező is szerepet játszhat. Az egyik, hogy az ilyen típusú tanulmányokban a tudósok a leggyakrabban a border collie fajtát alkalmazzák, amelyet célzottan a parancsok követésére tenyésztenek. Ez a fajta ráadásul rendkívül motivált egy-egy feladat elvégzésében és imád a gazdája kedvére tenni. A yorkshire terrierek szintén élvezik a mentális és fizikai kihívásokat.
Egy ehhez hasonló kísérletben, 2004-ben egy Rico nevű border collie-ról kiderült, hogy kétszáz különböző tárgy nevét ismeri, míg 2011-ben egy szintén a fajta egyedeit erősítő Chaser nevű kutya nem kevesebb, mint ezerhuszonkettő tárgy nevét tanulta meg.
Más fajtákat azonban egyszerűen kevésbé érdekelik ezek a játékok: a vadászkutyákat, például az agarakat kifejezetten vadászatra vagy versenyzésre tenyésztik, ezért általában nehezebb kiképezni őket.
Előfordulhat azonban olyan eset is, hogy egy kutya egyáltalán nem mutat érdeklődést a játékok iránt, ezért ezek az egyedek lényegesen kevésbé motiváltak abban, hogy a gazdájuk kedvében járjanak.
Ebben a legújabb vizsgálatban mindkét kísérleti kutyát játék és társas interakciók segítségével képezték ki, arra összpontosítva, hogy érdekelje őket a játékok neve és jellemzői.
Ez arra késztetheti őket, hogy észrevegyék az új és a megszokott játékok közötti különbségeket, és figyeljenek a hozzájuk kapcsolódó verbális jelzésre
– mondta Jan Hoole, a Keele Egyetem biológia oktatója a The Conversation online szakportának, amit a ScienceAlert online tudományos portál idéz.
Hozzátette: noha ezeknek az állatoknak a kiképzése nem volt hivatalos, mégis pozitív megerősítő képzésnek számított, amely hatékony módszer az állatok és az emberek tanítására, és ezek a kutyák kétségkívül magas szinten sajátították el ezeket a képességeket.
Jó hír azonban, hogy a tanulmány szerint minden egyes kutyát lehetséges megtanítani bizonyos feladatok elvégzésére, beleértve a tárgyak nevének elsajátítását is.
Ám ne feledjük, hogy azt, hogy a négylábú barátaink mennyire hajlandóak és képesek tanulni, majd teljesíteni a parancsot, azt nagymértékben meghatározza a kutya fajtája és az egyes kutyák motivációs szintje.