„Vétkeztem, mondta, elárultam az igaz vért"
(Máté evangéliuma, Mt. 27,34)
Jézus tizenkét apostolának egyike, Júdás, János evangéliuma szerint a Júda törzséből származó Iskarióti Simonnak volt a fia, ezek alapján pedig Júdás lett volna az egyetlen Jézus tanítványai közül, aki nem Galileából származott.
Júdás személyének megítélése igen ellentmondásos a négy evangélista részéről.
Máté, Lukács, és Márk szerint is Júdás kezelte az apostolok közös pénzét, Máté ezzel összefüggésben pedig azt állítja, az árulóvá lett tanítvány kifejezetten pénzsóvár volt (Mt. 26,14-16) mintegy azt sugallva, hogy ez is szerepet játszhatott Júdás árulásában.
Vermes Géza, az Oxfordi Egyetem magyar származású vallástörténész professzora, nemzetközi hírű Jézus-kutató Júdás „iskarióti" előnevét másként értelmezi: a professzor szerint a karióti, vagy görögösen Iskariótes előnév nem Júdás származási helyére, hanem arra utal, hogy az áruló apostol a Róma-ellenes radikális zelóta mozgalom tagja lehetett.
Vermes szerint Júdás előneve a latin „sicarius" vagyis „késelő" elnevezésből származik, és az iskarióti, vagy kairóti név ennek eltorzított változata csupán. Ezzel az elnevezéssel illették a Róma ellen nyílt lázadást szító, és – ma úgy mondanánk – a megszálló hatalom ellen terrorcselekményeket elkövető radikális mozgalom tagjait. Ha ez a feltevés igaz, úgy a Júdás és Jézus között támadt ellentét arra is visszavezethető, hogy Jézus mindenkivel, így a megszálló rómaiakkal és pogányokkal szemben is a szeretet erejét és a megbocsátást hirdette.
Az újszövetségi evangéliumokban az apostolok felsorolásában iskarióti Júdás mindig az utolsó helyen szerepel, „aki elárulta Jézust" megjegyzéssel. A tizenkét apostol között volt egy másik Júdás is, a tanítványok névsorában a tizenegyedik, Júdás Tádé, akit Lukács evangéliuma „Judas Jacobi" néven említ meg, külön kiemelve, hogy nem ő az áruló (Lukács, Lk. 6, 16).
A hagyomány szerint ez a másik apostol, Szent Júdás volt az, aki Jézus mennybemenetele után Edesszába vitte a Megváltó arclenyomatát őrző híres ereklyét, Veronika kendőjét Abagár királynak. János evangéliuma szerint a mester és tanítványai utolsó közös pászkavacsoráján Jézus megjósolta, hogy egyikük az árulója lesz. A tanítványok felzúdulására, hogy vajon ki lehet ez közülük, Jézus ezt válaszolta:
Ő az, akinek a kenyeret adom, miután belemártom azt az ételbe",
és Jézus a tálba mártott kenyérdarabot Júdás felé nyújtotta, ezzel azonosítva az árulásra készülő tanítvány személyét, akinek ekkor „megszállta a sátán a lelkét." (János, Jn 13:21-17)
A bibliai hagyomány szerint a megszégyenített Júdás faképnél hagyta a Mestert és társait, majd az éppen tanácskozó Szanhedrinn ülésére sietett.
A Nagytanácsot már régóta aggasztotta a „galileai próféta" egyre növekvő népszerűsége,
akit a főpapok roppant veszélyesnek tartottak a saját hatalmukra nézve. Ezért amikor virágvasárnap Jézus a követőivel együtt bevonult Jeruzsálembe, elhatározták, hogy elfogják, és mert azt hirdeti magáról, hogy ő a Messiás, istenkáromlás vádjával a Nagytanács elé állítják.
Már csak azt a személyt kellett megtalálni a názáreti kíséretéből, aki hajlandó lesz őt a Szanhedrinn kezére adni. A feladatra önként jelentkező Júdás 30 ezüstpénz ellenében elvállalta,
hogy a Nagytanács fegyvereseit odavezeti Jézushoz.
Márk azt írja, hogy Nagycsütörtök estjén Júdás a Getszemáné-kertbe érkezve csókkal üdvözölte Jézust, akit rabbinak nevezett, ezzel adva meg a jelet a vele együtt érkezett katonáknak a Mester elfogásához.
(Márk 14: 44-46) Miután Jézus leintette a védelmére kelt tanítványokat, a Nagytanács emberei megkötözték, és sűrű szidalmazások közepette a Szanhedrinn elé hurcolták a Messiást.
Miután a tanács tagjai kikérdezték a fogoly Jézust, aki Kajafás főpap kérdésére, miszerint valóban ő-e a Messiás igennel válaszolt, Kajafás az „istenkáromlást" hallva megtépte ruháját, és halált követelt Jézusra. A Nagytanács - Annás főpap egyetlen ellenszavazatával –,
Kajafás indítványára bűnösnek nyilvánította a názáretit, és kimondta rá a halálos ítéletet.
Ennek végrehajtásához azonban még meg kellett szerezni a római impériumot képviselő prokurátor, Quintus Pontius Pilatus jóváhagyását is, ezért a bántalmazott foglyot éjszakára bezárták a tömlöcbe.
Júdás nem számított arra, hogy halálra ítélik a Mestert, ezért amikor meghallotta a kihirdetett verdiktet, kétségbe esett. Máté ekként örökíti meg Júdás még aznap beteljesedett sorsát: „Akkor látván Júdás, a ki őt elárulá, hogy elítélték őt, megbánta dolgát, és visszavivé a harmincz ezüst pénzt a főpapoknak és a véneknek, Mondván: Vétkeztem, hogy elárultam az ártatalan vért. Azok pedig mondának: Mi közünk hozzá? Te lássad. Ő pedig eldobván az ezüst pénzeket a templomban, eltávozék; és elmenvén felakasztá magát. A főpapok pedig felszedvén az ezüst pénzeket, mondának: Nem szabad ezeket a templom kincsei közé tennünk, mert vérnek ára. Tanácsot ülvén pedig, megvásárlák azon a fazekasnak mezejét idegenek számára való temetőnek. Ezért hívják ezt a mezőt vérmezejének mind e mai napig."
(Máté, Mt 27,3-8) Júdás ellentmondásos cselekedetének okairól, miszerint először szándékosan elárulta Jézust, majd emiatt öngyilkos lett, nem árulnak el közelebbit a kanonizált evangéliumok. Júdás neve az árulás mindmáig élő szinonimájává vált.
A Jézus életéről és tanításairól szóló nem kanonizált ókori iratok közül kétség kívül a National Geographic 2006-ban nyilvánosságra hozott, és Júdás evangéliumaként emlegetett apokrif váltotta ki a legnagyobb visszhangot.
Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy ennek az 1970-es évek végén Egyiptomban felfedezett irattöredéknek nem a „hitehagyott tanítvány", vagyis Iskarióti Júdás a szerzője, hanem egy 3. században élt görög műveltséggel rendelkező ismeretlen gnosztikus gondolkodó.
A magas szintű irodalmi nyelvezet, és főleg a filozofikus tartalom teljesen kizárja a minden bizonnyal analfabéta Iskarióti Júdás szerzőségét. A gnoszticizmus a Kr.u. 2. században hellén területről elindult olyan filozófiai irányzat,
amely a keresztény tanokat a klasszikus antik görög, illetve újplatóni filozófia tanításaival ötvözi.
A keresztény egyházban a gnosztikusok műveit a 4. századtól egyértelműen eretnek tanokként kezelték, amelyeket ezért teljes egészében kirekesztettek a század végén elkezdett kanonizációból.
A korszerű tudományos vizsgálatok bebizonyították a Júdás evangéliumának nevezett apokrif eredetiségét, a papiruszra írt töredék
legnagyobb valószínűség szerint a 3. században íródott,
a fennmaradt töredékek pedig Kr. u. 220 és 340 között keletkezhettek. A gnosztikus mű szerzője szerint Júdás árulása nélkül nem következhetett volna be a megváltás sem, ezért Júdást nem árulónak, hanem inkább hősnek kell tekinteni. Az árulás pillanatában Júdásnak azért kellett átadnia Jézust a nagytanács embereinek, hogy ő visszatérhessen oda, ahonnan jött, és ahová majd Júdás is követni fogja.
Az apokrif mindazzal szembe megy, amit a négy evangélista ír Júdásról, még olyan kérdésben is, mely szerint Jézusnak Júdás, és nem János lett volna a kedvenc tanítványa. A gnosztikusok szerint, amikor az emberi test elpusztul, vele a lélek is meghal. Csak azok a lelkek élnek tovább, amelyekben kiteljesedik az „isteni szikra".
A keresztény teológia természetesen sohasem osztotta a gnosztikus megváltástant,
és a Júdás-féle apokrif evangéliumot is elveti. Júdás tehát megmaradt annak ami volt: a történelem legismertebb árulójának.