Az első vizsgálatok arra utalnak, hogy a tengeri állatok - köztük egy kék bálna - nem természetes módon pusztultak el, a bizonyítékok szerint haláluk előtt fulladoztak. C. B. Ratnajake természetvédelmi és erdészeti miniszter közölte, hogy az elpusztult állatokon további vizsgálatokat végeznek, és a kormány szakértői által készített jelentést hamarosan benyújtják a bíróságra.
A tárca szóvivője szerint a közelmúltban elpusztult állatokon külső égési sérülések is voltak,
ami szintén arra utal, hogy haláluk nem volt természetes. Az ökológiai kár még annál is nagyobb, mint amekkorától a helyi természetvédelmi hatóságok tartottak. Már hírek érkeztek korallzátonyon élő halak tömeges pusztulásáról is.
A szingapúri zászló alatt hajózó X Press Pearl 1486 konténert szállított az indiai Hazirából május 15-én.
A konténerhajón 25 tonna salétromsav és számos más vegyi anyag volt.
A hajó a colombói kikötőhöz közelítve küldött vészjelet május 20-án, majd kigyulladt.
A környezetvédelmi hatóságok szerint a lángoló hajó környezeti katasztrófát okozott, a partra vetődött roncsai és a hajó fedélzetéről a tengerbe jutott vegyianyagok súlyosan károsították a környező tengerpartokat. A Srí Lanka-i hatóságok vizsgálatot indítottak a tűz okainak kiderítésére.
A közelmúltban Rohita Abejgunavardena közlekedési és hajózási miniszter jelentette be, hogy 40 millió dolláros kártérítést követelnek a teherhajó üzemeltetőjétől, az X-Press Feeders vállalattól.
Az X-Press Pearl majdnem két héten át lángolt Colombo közelében, majd június 2-án elsüllyedt.
A szennyezés halászati és turisztikai szempontból is fontos partszakaszokat érint mintegy 80 kilométer hosszan. Srí Lanka-i környezetvédők az ország történetének legsúlyosabb tengeri szennyezéséről beszélnek.
(Forrás: MTI/Hszinhua/dpa)