A tájékoztatás szerint a repülőgéproncsot 2020 szeptemberében találták meg a Balatonban a Magyar Honvédség 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái. A kiemelt roncsdarabok alapján a szakértők megállapították, hogy egy Messerschmitt Me 109 típusú repülőgép lezuhanási, vagy kényszerleszállási helyét találták meg.
A feltárás során felszínre hozott légcsavartoll, légcsavarkúp, a motorburkolat darabja, valamint további alkatrészek
először a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban tekinthetők meg,
előreláthatólag 2021. szeptember 30-ig - írták. Ez az első alkalom a magyar roncskutatásban, hogy víz alatti felvételek készültek egy repülőgéproncsról és nagy az esély arra, hogy magyar gyártású vadászgépet találtak a Balaton mélyén.
Az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár búvárai a Jackall Cave 2020 gyakorlat keretében hajtottak végre kiképzési merüléseket Magó Károly zászlós, hadtörténész információgyűjtése alapján, Virágos-Kis Sándor őrnagy merülésvezető irányításával összesen négy kiképzési napon.
A közlemény szerint a kutatás első lépcsője lezárult. További merülések, detektoros és szonár felmérések szükségesek a lelőhely teljes feltérképezéséhez, amely a roncsdarabok szakszerű kiemeléséhez elengedhetetlenül fontosak.
Az elsődleges cél a repülőgép típusának azonosítása, majd a roncs állapotának felmérése volt. A minimális látótávolság nehezítette a búvárok munkáját,
ráadásul a roncsot körülbelül 70 centiméter vastag iszapréteg takarja.
A rendelkezésre álló idő alatt csak a roncs egy részét sikerült megtisztítani. Eddig annyit lehetett megállapítani, hogy a motor viszonylag ép állapotban van, továbbá nagyobb méretű szerkezeti elemek is vannak a mederben, ezért felbecsülhetetlen értéke van a megtalált roncsnak - írták.
A felszínre hozott alkatrészek közül a motorburkolat darabján lévő adattáblán a "jau" gyártó beütő látható, amely szerint a burkolatot a Neue Kühler- u. Flugzeugteile- Fabriken Kurt Hordermann Zweigwerk repülőgépalkatrész-gyár készítette.
A gépágyú burkolatán magyar nyelvű stencilfelirat töredéke olvasható,
ami annak a bizonyítéka, hogy ezt az alkatrészt Magyarországon gyártották a győri Magyar Waggon és Gépgyárban a Magyar Királyi Honvéd Légierő megrendelésre - közölték.
A győri gyár is kapott német alkatrészeket, ezért valószínűsíthető, hogy magyar gyártású és magyar használatban lévő gép darabjai nyugszanak a mederben. További alkatrészek kiemelésére van szükség a teljes bizonyosságú azonosításhoz - írták. A levéltári kutatások jelenlegi állása szerint
a Magyar Királyi Honvéd Légierő és a Luftwaffe Balaton helyszínnel legalább 12 Me 109-es veszteséget jelentett
és ezek közül mindössze két Messerschmitt (pontos típusjelzés nélkül) roncsot emeltek ki a mederből 1952-ben.
Jelenleg nem megállapítható, hogy a jelentett veszteségek közül pontosan melyik gép darabjai kerültek elő - szerepel a közleményben.
A merülések után a roncsot bejelentették a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeumnak. Elsődleges cél a roncs jogi védettségének biztosítsa volt, ezzel elkerülve, hogy illegálisan felhozzanak belőle darabokat.
Ezen felül kiemelt cél, hogy a roncs minden darabját közgyűjteményben, lehetőleg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban állítsák ki. A közlemény szerint
a Me 109 típus kiemelt szerepet játszott a Magyar Királyi Honvéd Légierő harcaiban a második világháború során.
Sok magyar pilóta harcolt ilyen repülőgéppel a szövetségesek ellen, köztük a legeredményesebb magyar vadászpilóta, Szentgyörgyi Dezső zászlós is.
Tobak Tibor könyveiben részletes beszámoló olvasható a harcokról, a háború mindennapjairól, valamint a pilóták és szerelők által kedvelt vadászrepülőgépről, becenevén a "Messzer"-ről. Ez a vadászrepülőgép jelentős technikatörténeti emlék is, mivel a győri Magyar Waggon és Gépgyár licencben gyártotta a Me 109G típusváltozatait.
(Forrás: MTI)