Minden évben több millió műanyag kerül az óceánokba, amelynek nagy része a folyókból loccsan ki. Ezeknek a műanyagoknak egy része az óceáni szemetes foltokhoz utazik, a cirkuláló áramlatok egy örvényébe kerülve. Ha nem teszünk semmit, a műanyag egyre inkább hatással lesz az ökoszisztémákra, egészségünkre, és a gazdaságra. Az egyedülálló feladat, amivel A The Ocean Cleanup szembenéz nem csak az, hogy technológiát fejlesszenek egy probléma megoldására, hanem ugyanakkor azon is dolgozniuk kell, hogy megértsék magát a problémát. Ahhoz, hogy hatékony tisztító rendszert fejlesszenek, meghatározzák az optimális telepítési helyszíneket és hogy megfelelő újrahasznosítási folyamatokat hozzanak létre, fontos megérteni az óceáni műanyag szennyezés tulajdonságait. A The Ocean Cleanup egy tudósokból álló nonprofit szervezet, amely élenjáró technológiákat fejleszt, hogy megszabadítsák az óceánokat a műanyagtól.
Hogy ezt a célt elérjék, a források elzárásán és az óceánban már akkummlálódott és magától nem távozó szennyezés eltakarításának kombinációján kell dolgozniuk.
Jelenleg több, mint 5 trillió műanyag darab szennyezi az óceánt.
Az óceán műanyag darabkáktól való kitisztításának alapvető kihívása az, hogy a műanyag szennyezés nagyon felhígult és több millió kilométert ölel fel. Olyan megoldást terveztek, mely először koncentrálja a műanyagot, lehetővé téve a kutatóknak, hogy hatékonyan összegyűjtsék és eltávolítsák az óriási mennyiséget.
Egy ilyen méretű terület kitisztításához egy stratégiai és energia hatékony megoldásra van szűkség, hogy képesek legyenek az egyes rendszerek flottájának méretezéséhez, mely mind együtt dolgozik, a szennyezés eltakarításán. Azzal, hogy a tisztító rendszer és a műanyag közt fenntartanak egy viszonylagos sebesség különbséget, létre tudnak hozni mesterséges tengerpartokat, ahol nincs semmi, ami koncentrálja a műanyagot.
A rendszer egy hosszú U alakú gátból áll, ami a műanyagot egy a távoli végében lévő tartózkodási zónába fogja irányítani. Aktív meghajtással fenntartanak egy lassú előrehaladó sebességet a rendszerrel. A kezdeti próbálkozások a System 002-vel (és előreláthatóan a rákövetkező iterációk) ember vezette hajókkal lesz lefolytatva. Vannak lehetőségek, hogy a flotta műveleteit optimizálják későbbi iterációkban, úgy hogy átalakítják személyzet nélküli, vagy részben személyzet nélküli működésűvé egy későbbi szakasznál. A sebesség körülbelül 1.5 csomó lesz, ami egy normális sétáló sebességgel egyenlő. Ez épp elegendő, hogy sebességkülönbséget hozzon létre a műanyaggal. Számítógépes modellezés segítségével navigálni tudják a legnagyobb koncentrációjú területek felé, és ezzel javítani tudják a kitisztítás hatékonyságát.
Amint megtelik, a tartózkodási zónát egy kiürítendő szervízhajó fedélzetére húzzák.
A szemétszigetekben cirkuláló áramlatok körbemozgatják a műanyagot, magasabb koncentrációjú természetes forrópontokat hozva létre. A tisztító rendszer arra lesz pozícionálva és kormányozva, hogy megfogja a bejövő műanyagokat úgy, hogy létre hoznak egy relatív sebességkülönbséget a műanyaggal. A lebegő rendszer arra van tervezve, hogy kis mérettől kezdve megfogja a műanyagokat, milliméterektől a nagy darabokig, beleértve a nagytömegű, eldobott halászhálókat (kísértet hálók), amelyek több tíz méter szélesek is lehetnek.
Miután a rendszerek flottái minden óceáni körforgásban telepítve lesznek, kombinálva a forrás csökkentésével, a The Ocean Cleanup projekt képes lesz a lebegő óceáni plasztik 90 %-ának eltávolítására 2040-re.
Évekig tartó kutatás és tesztelés után a csapat az első műanyagot 2019-ben takarította el a Hawaii és Kalifornia közt félúton elhelyezkedő Nagy csendes-óceáni szemétszigetben a System 001/B kampány során. Most ezt az első fogásukat átalakították egy szép, tartós termékké, mely a hitelesítetten a Nagy csendes-óceáni szemétszigetből megfogott műanyagból készült – ezt 100%-ban visszaforgatták visszafogatták az óceán tisztítási műveleteikbe.
(Forrás: The Ocean Cleanup)