A Helsinki Egyetem, a Pekingi Normal Egyetem és a Turku Egyetem tudósainak együttműködésében végzett kutatás azt mutatja, hogy erős neurológiai kapcsolat van a nyelv elsajátítása és a zene feldolgozása között.
Bár a Cerebral Cortex tudományos szaklapban publikált tanulmány eredményei némileg korlátozottak a felhasznált résztvevői minta miatt, a szerzők bíznak abban, hogy a további kutatások megerősítik azok érvényességét globális szinten.
Az eredményeink azt mutatták, hogy mind a zene, mind a nyelvi program hatással volt a hallási jelek idegi feldolgozására
– mondta Mari Tervaniemi, a Helsinki Egyetem Neveléstudományi Karának kutatási igazgatója a ZMEScience online tudományos portálnak. – A megállapítás egyik lehetséges magyarázata a gyermekek nyelvi háttere, mivel a kínai nyelv megértése, amely egy hangnyelv, nagyrészt a hangmagasság észlelésén alapul.
Hozzátette: a nyelvoktatási programokon való részvétel ezért talán jobban elősegítette a korai idegi hallási folyamatokat, mint a zenei képzés.
A szakemberek 8-11 éves kínai általános iskolás tanulókkal dolgoztak együtt, akiket egy teljes tanév során figyeltek.
Több mint százan részt vettek zenei képzéseken, hogy az segítsen nekik angolul tanulni. A szerzők EEG felvételek segítségével megmérték és rögzítették a gyermekek agyi reakcióit a hallási ingerekre, az iskolai programok befejezése előtt és után.
A zenei képzési órákon a tanulókat kézi jelekből és kottákból is tanították énekelni, míg a nyelvoktatás során kombinálták a szóbeli és az írott angol nyelvű gyakorlatokat.
Mindkettőt hetente kétszer egyórás foglalkozásokon végezték, iskola után és a tanítási órákban is, az egész tanév során.
A tanulmány szerint mindent összevetve az angol képzési programon részt vevő tanulók fejlettebb zenei hangok feldolgozását mutatták az agyukban, különösen a hangmagasság tekintetében.
Meglepetésünkre a nyelvi program lényegesen elősegítette a gyermekek korai halló prediktív agyi folyamatait, mint a zenei program
– magyarázták a kutatók. – Ez a könnyítés leginkább a hangmagasság kódolásában mutatkozott meg.
Az eredmények alátámasztják azt a hipotézist, miszerint a zene és a nyelvfeldolgozás szorosan összefüggő funkciók az agyban. A szerzők szerint ugyanis mind a zene, mind a nyelvgyakorlat segít szabályozni az agyunk azon képességét, hogy érzékelje és felismerje a különböző hangokat.