1988. augusztus 29-én már a kora reggeli órákban is több ezer ember várakozott az amerikai légierő ez alkalomra megnyitott ramsteini légi bázisán. Kora délutánra mintegy 300 ezer főre növekedett a bázison megrendezett légi bemutató programjainak nézőserege.
Az egyik legjobban várt attrakció az olasz légierő nemzetközi hírű bemutatócsoportjának, a Frecce Tricolori csapatának a produkciója volt.
Az Aeronautica Militare Italiana 313-as műrepülő-kiképző százada a világ legnagyobb (ma is aktív) műrepülő-csapata, amit még 1960-ban hoztak létre. A méltán híres repülőcsoport 1988. augusztus 29-én is az olasz gyártmányú Aeromacchi MB-339 PAN szubszonikus sugárhajtású gyakorló-kiképző gépekből álló kötelékével készült a látványos bemutatóra.
A kiváló manőverező képességű, Rolls-Royce Viper Mk.632-es gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt, az olasz trikolór színeire festett gépek és pilótáik
a nagy nemzetközi repülőnapok sztárjainak számítottak
(és számítanak mind a mai napig) hajmeresztően látványos műrepülő produkcióiknak köszönhetően.
A Frecce Tricolori bemutatója délután 15 óra negyven perckor kezdődött el, amelyben tíz gép vett részt. A csoport egyik leghíresebb produkciója, az úgynevezett átszúrt szív (Cardioide) formáció végrehajtása
különösen magas szintű műrepülőtudást és koncentrációt,
valamint tizedmásodperc pontosságú időzítést igényelt. Ebben a formációban két, egyenként öt gépből álló kötelék füstcsíkot húzva maga után szívformát rajzol fel az égre.
A füstszív alsó csücskének befejezése után a két csoport egymással szembe fordulva alacsonyan repül a futópálya felett. A „szívet" ezután egy magányosan közeledő, a futópálya irányát merőlegesen metsző gép „szúrja" át, a látványos manőver befejező részeként. Mint mindig, most is óriási érdeklődés várta a „Cardioide" előadását.
Az égszínkék és az olasz trikolórral ékesített gépek a program szerint percre pontosan 15 óra 40 perckor kezdték el a különösen látványosnak ígérkező bemutatót. Az első két percben a füstszív felrajzolásakor még minden rendben, forgatókönyvszerűen történt. A manőver befejezésekor a két csoportra bomlott gépek kifordultak, és a futópálya felett mintegy 45 méteres magasságban nagy sebességgel elkezdtek egymás felé repülni.
Ez alkalommal a füstszív „átszúrása" Ivo Nutarelli alezredes Pony-10 hívójelű gépének volt a feladata. Az alezredes gépe azonban nem a füstszív megfelelő pontjához érkezett, és a Pony-10 pilótája hiába észlelte a manőverhibát, sem a sebesség lecsökkentésére, sem pedig a gép felhúzására nem maradt már ideje és a gépek nagy sebességgel összütköztek, ahogy az a lentebb beágyazott videón is látható.
Nutarelli alezredes belerohant a Pony-1 hívójelű vezérgépbe, aminek az ütközés szabályosan lemetszette a hátsó törzsszekcióját a függőleges és a vízszintes vezérsíkokkal együtt.
A cikk folytatódik, lapozzon!