Veszélyes aszteroidák száguldanak a Föld felé

Az amerikai űrkutatási szervezet, a NASA és más obszervatóriumok rendszeresen nyomon követik a Naprendszerben felfedezett olyan objektumok pályáját - különös tekintettel a 140 méteres és az ennél nagyobb méretű úgynevezett földközeli objektumokra (NEO) -, amelyek komoly pusztítást okozhatnak, amennyiben a földpályát keresztezve eltalálnák a Földet. A pályájuk megfigyelésével, illetve kiszámításával az asztrofizikusok meg tudják becsülni az objektumok jövőbeli pályáját, és megjósolhatják, hogy potenciálisan mekkora veszélyt jelenthetnek ezek a Földre és az emberi civilizációra.

Mi is az a Palermo-skála és a torinói mérőszám?

Az úgynevezett földközeli, vagy földsúroló objektumok, aszteroidák vagy üstökösök potenciális veszélyességét a Palermo-skálán osztályozzák. "A skála az észlelt objektumok veszélyességének valószínűségét hasonlítja össze a potenciális becsapódás időpontjáig tartó átlagos kockázattal" - magyarázza a NASA Földközeli Objektumokkal foglalkozó Központja.

Ezt a véletlenszerű hatásokból eredő átlagos kockázatot nevezik háttérkockázatnak.

A skála logaritmikus, így például a Palermo-skála -2-es értéke azt jelzi, hogy a lehetséges hatásesemény csak 1 százalékkal valószínűbb, mint egy véletlenszerű háttérkockázat, a nulla érték azt jelenti, hogy egyetlen esemény ugyanolyan fenyegető, mint a háttérveszély, a +2 érték pedig olyan eseményt jelöl, amely már 100-szor nagyobb valószínűséggel történhet meg, mint egy objektum potenciális háttérbecsapódása, ráadásul még jóval a szóban forgó lehetséges hatás időpontja előtt.

Évről-évre egyre több földközeli objektumot fedez fel és katalogizál a NASA Földközeli Objektumokkal foglalkozó Központja
Fotó: Space.com

A földközeli objektumok egy úgynevezett "Torino" pontszámot is kapnak, 0 és 10 közötti beosztáson, ahol a 0 azt jelenti, hogy a becsapódás valószínűsége nulla vagy a körüli, a 10 pedig, hogy "biztos az ütközés, ami globális éghajlati katasztrófát okozhat, és veszélyeztetheti az általunk ismert civilizáció jövőjét, akár a szárazföldet, akár óceáni területet érinti a becsapódás". A közelmúlt egyik ilyen nagy izgalmat kiváltó objektum a 99942 Apophis aszteroida volt. Miután 2004-ben felfedezték, a megfigyelések először a torinói skála 2-es szintjére helyezték.

A Földhöz közeledő Apophis aszteroida művészi ábrája
Fotó: NASA

A 2004 decemberében végzett újabb megfigyelések azonban az aszteroida veszélyességét már a 4-es szintre emelték, mivel az akkori pályaszámítások alapján 1,6 százalékra nőtt annak az esélye, hogy az aszteroida 2029-ben eltalálja a Földet. Ám az ezt követő további megfigyelések már kizárták a 2029-es, valamint a 2036-os és 2068-as ütközés lehetőségét is, bár ezek még mindig túl közeli találkozások lesznek.

Nagyon közel fog kerülni a Földhöz egy több mint egy kilométer átmérőjű kisbolygó

Pillanatnyilag nincs olyan ismert objektum, amely – száz éven belüli intervallumot alapul véve -, 0 feletti torinói pontszámmal rendelkezne. Vannak azonban olyan, a Palermo-skálán -0,93 és -1,59 közötti értéken nyilvántartott égitestek, amelyek további megfigyelést igényelnek, és amik egyelőre azért nem kaptak még torinói pontszámot,

mivel az esetleges ütközések kockázata több mint 100 év múlva valószínűsíthető.

Ezek közül a (29075) 1950 DA jelű és 1,3 kilométer átmérőjű kisbolygó a legújabb számítások szerint 2880. március 16-án "potenciálisan nagyon közel" lesz a Földhöz, és a modellszámítások szerint nem kizárható a becsapódása sem. A (29075) 1950 DA a Palermo-skálán -0,93 pontos besorolást kapott.

A Bennu aszteroida asztrofotója
Fotó: AFP/NASA

Ez azonban valószínűleg változni fog a következő években, ahogy egyre több megfigyelést végeznek a jelenleg potenciálisan nagyon veszélyesnek tartott kisbolygó pályaelemeinek pontosítására. Időben ennél jóval közelebbi kockázatot jelenthet a 101955 Bennu (1999 RQ36) aszteroida ami jelenleg -1,59-es értéken szerepel a Palermo-skálán. Amennyire meg tudjuk állapítani, többször is nagyon közel fog elhaladni a Föld mellett. 2135 szeptemberében várhatóan csak alig 0,00143 csillagászati egységre (CSE) lesz a Földtől - ez alig 213 925 kilométernek felel meg - ami jóval a Föld-Hold középtávolságon (384 000 km) belüli távolságot jelent. Ahogy egyre több megfigyelést végeznek, úgy finomodnak a pályaszámítási adatok is, ami azt jelenti, hogy e potenciálisan veszélyes aszteroidáknak akár emelkedhetnek de akár csökkenhetnek is a Palermo-skála szerinti pontszámai.

A közeli jövőben nem kell komoly fenyegetést jelentő aszteroidabecsapódástól tartanunk

A csillagászok eddig mintegy 100 évre előre tudták megjósolni az ismert földközeli objektumok keringését, pontosabban pályaadatainak változásait. A jó hír az, hogy Dr. Kelly Fast, a NASA NEO megfigyelési programjának menedzsere szerint jelenleg "egyetlen ismert, 140 méternél nagyobb aszteroidának sincs jelentős esélye arra, hogy eltalálja a Földet a következő 100 évben". Még jobb hír, hogy Oscar Fuentes-Muñoz, a coloradoi Boulder Egyetem munkatársa és kutatócsoportja ennél is tovább tudott menni; 1000 évre előre megjósolva a nagyobb aszteroidák útját. A becsapódás kockázatának hosszabb időtávon való felmérése nagy kihívást jelent, mivel az idő növekedésével a pályaelemek bizonytalanságai is megnőnek.

Egy az ezerhez annak az esélye, hogy a Bennu a jövő században ütközni fog a Földdel
Fotó: NASA

„Ennek a korlátnak a leküzdése érdekében elemezzük a minimális pályametszéstávolság (MOID) alakulását, amely az aszteroida és a Föld közötti lehető legközelebbi találkozást határolja” – magyarázza a kutatócsoport a közleményében. "A MOID evolúciója rávilágít azokra a földközeli objektumokra, amelyek hosszabb ideig lehetnek a Föld közelében, ezért javasoltunk egy új módszert az ezekkel való találkozás valószínűségének becslésére ezekben az időszakokban"-hangoztatják a kutatók.

Ezzel a módszerrel a csapat ki tudta zárni annak lehetőségét, hogy a NEO-k többsége eltalálja bolygónkat a következő ezer éven belül.

A 3000-es év előtti ütközés valószínűsége meglehetősen alacsonynak tűnik a csapat tagjai szerint, mivel az erre legvalószínűbb objektum, a 7482 (1994 PC1) aszteroida esetében is – amely jóval a Föld-Hold távolságon belül fogja megközelíteni a Földet –, egyelőre csak 0,00151 százalék az esélye a becsapódásnak.

(Forrás: Ilf Science)