A levegőprotein hamarosan kulcsfontosságú része lehet az egészséges étrendnek

A Solein, a levegőprotein által használt folyamat, a baktériumot ehető, fogyasztásra megfelelő anyaggá alakítja. A fermentációval készülő Solein proteinben gazdag, vegánbarát és jó a környezetnek, valamint nagy előnye a szénlábnyoma.
Fotó: Solar Foods
Nagy változás történik az élelmiszeriparban. A farmok fokozatosan átváltanak. A terményeket vertikális élelmiszerfallal termesztik, és a húst sejtkultúrával készítik, de most van egy új opció: fehérje készítés levegőből. Ez nem egy új találmány. A Solar Foods a Solein nevű termékét 2021-ben indította el. A vállalat most hivatalosan leleplezte Factory 01 nevű első gyárát. A Solar Foods reméli, hogy ezzel új normává teszi a levegőproteint, elhagyva a húst, tejterméket és más szén-intenzív opciót. De ez tényleg jobb a környezetnek? Mennyire biztonságos a fogyasztása? És egyáltalán hogyan alakítjuk át a levegőt élelmiszerré?

Hogyan készül?

Lényegében úgy készül, mint a sör, gáz fermentációs eljárással, mondta el Ying Zhang a Nottinghami Egyetem molekuláris biológusa és adjunktusa a BBC Science Focus magazinnak.

A sörnél cukrot, búzát, és keményítőt használnak, hogy a cukrot alkohollá alakítsák, itt olyan gázt használnak takarmányként, ami szén-dioxidot tartalmaz.

Innen a név: levegőprotein. A Solein egy speciális mikrobafajtát alkalmaz, ami szén-dioxiddal, nitrogénnel és hidrogénnel táplálkozik. A levegőben található vizet megújuló energiával felbontja, így hidrogén keletkezik.

Fotó: Solar Foods / BBC Science Focus

A mikroba egy levessel is táplálkozik, ami nitrogént, ásványokat, és más tápanyagokat tartalmaz. Amint a mikroba sokszorozódik, centrifugálással elválasztják a folyadéktól. Ami hátra marad, körülbelül 60-70% fehérjetartalmú finom púderrá szárítják. Ezt aztán proteinporként lehet használni, vagy pehellyé, darabokká, vagy más alakokká lehet formálni.

Ezek a mikrobák hidrogén-oxidáló baktériumokként kezdik az életüket, vagyis olyan baktériumok, amik hidrogént használnak energiaforrásként. Sok ilyen baktériumot használnak világszerte, de ritkán használják fogyasztásra és leginkább állati táplálékban, szennyvízkezelésben és más ipari folyamatokban találhatók.

A Solein által használt folyamat a baktériumot ehető, fogyasztásra megfelelő anyaggá alakítja.

Biztonságos-e a Solein?

A termék fehérjetartalma nagy, vegánbarát és jó a környezetnek.

Van azonban néhány dolog, ami megakadályozza, hogy a jelentős tényező legyen a táplálkozásunkban. A Solein a legtöbb országban (köztük az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok) még jóváhagyásra vár, eddig csak Szingapúrban hagyták jóvá.

A másik probléma a hidrogén. A fermentációs folyamathoz hidrogénre van szükség és a hidrogén robbanékony. A hidrogén lényeges a folyamathoz, viszont egy nehéz, robbanékony gáz és ezért nehéz kezelni, különösen olyan mértékben, ahogyan a gyárban használják. Lehetséges biztonságosan használni, de nem könnyű tömeges mértékben. Meg kell tervezni a biztonságos tartáshoz és ez kell legyen a prioritás. A termelés mértékének fokozása lehetséges, de a hidrogén-oxigén keverék egy masszív limitáló tényező.

Röviden, hihetetlenül nehéz kezelni a hidrogént. A Solar Foods azt állítja, hogy komolyan veszik a hidrogén biztonságot és megfelelő anyagokat használnak a gáz tárolásához.

A Solein tésztává alakítható, vagy használható porként.
Fotó: Solar Foods / BBC Science Focus

Ha a Solein létre tud hozni egy működő (és biztonságos) gyárat és megkapja a jóváhagyást más régiókban, marad még egy probléma, ami minden új terméknél fennáll. Bár a Solein tartalmazza a szükséges proteint és más tápanyagokat, jelenleg, tekintve, hogy mennyire új táplálékfajtáról van szó, nincsenek hosszú távú tanulmányok arra vonatkozóan, hogy milyen hatással van a szervezetünkre?

Lehet-e a jövő élelmiszere?

Sok akadályt le kell küzdenie a Soleinnek, hogy főáramú élelmiszer alternatíva legyen, de ígéretes megoldást kínál. Gluténmentes, tejmentes és szójamentes, valamint vegán és híján van minden allergénnek. Sok szigorú diétánál kihívást jelentő feladat az elegendő mennyiségű protein bevitele. Porformában sokoldalú táplálék lehetőség, és a Solar Foods készít belőle tésztát, gelatot, gyorsbüfés kaját és még „húsgolyókat” is. A Solar Foods azt állítja, hogy tartalmazza mind a 9 esszenciális aminosavat, szénhidrátokat, zsírokat és ásványokat (ezeket még nem erősítették meg független szakértők az Egyesült Királyságban, vagy az Egyesült Államokban).

A Soleint sokféle élelmiszerben tesztelték.
Fotó: Solar Foods / BBC Science Focus

A Solein nagy előnye a szénlábnyoma.

Közel sem kell annyi víz a föld öntözéséhez, vagy olyan sok elektromosság, mint amennyit bizonyos gyárak használnak. A Solar Foods azt állítja, hogy körülbelül 10-szer klímabarátabb, mint a legtöbb növény alapú fehérje és körülbelül 100-szor klímabarátabb, mint a hús. Addig, amíg a hidrogén beszerzése környezetbarát módon történik, mérhetetlenül kisebb hatása van a húsiparhoz viszonyítva.

Proteinben gazdag, jó a környezetnek, és a várható ára 6 euró (körülbelül 5.15 font) kilogrammonként. Megváltoztathatja az élelmiszer jövőjét.

(Forrás: BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/)