A bolygók felmelegedése okozhatja az idegen technikai civilizációk pusztulását

A fejlett idegen civilizációk jelentős része csak igen rövid ideig maradhat fenn a bolygók pusztulása miatt, amit a felmelegedés okoz
Fotó: Pinterest/Wolff
A tudósokat már régóta foglalkoztatja az a kérdés, hogy ha a matematikai valószínűség szerint megszámlálhatatlanul sok idegen civilizáció létezhet az univerzumban, akkor vajon miért nem sikerült mindeddig egyiknek sem a nyomára bukkannunk? Egy új tanulmány most arra a következtetésre jutott, hogy a Naprendszeren kívüli távoli bolygók felmelegedése, vagyis az éghajlatváltozás emberi léptékkel mérve is rövid idő alatt a hipotetikus idegen civilizációk gyors pusztulását okozhatja.

Már több magyarázat született arra, hogy vajon mért tűnik számunkra üresnek a univerzum, amikor pedig a matematikai valószínűség szerint csak a közvetlen kozmikus környezetünkben, a Tejútrendszerben is legkevesebb tízezer magasan fejlett idegen civilizáció létezhet. A több hipotézis, köztük a híres Fermi-paradoxon mellett most egy újabb elmélet próbál magyarázatot találni arra, hogy miért nem bukkanunk az idegenek nyomára. A bolygók felmelegedése lehet a kulcs.

Bolygók felmelegedése
Az emberiség régi vágya, hogy más fejlett civilizáció nyomaira bukkanjunk az univerzumban
Fotó:  Wayne England

Hány év kell ahhoz, hogy egy bolygó elpusztítsa önmagát?

Egy új modell szerint kevesebb mint 1000 év kell ahhoz, hogy egy fejlett idegen civilizáció a klímaváltozással elpusztítsa saját bolygóját, még akkor is, ha kizárólag megújuló energiára támaszkodik. Amikor a tanulmányt összeállító asztrofizikusok az idegen civilizációk felemelkedését és hanyatlását előidéző okokat szimulálták, arra a következtetésre jutottak, hogy ha egy civilizáció exponenciális technológiai növekedést és energiafogyasztást produkál, kevesebb mint 1000 év kellene ahhoz, hogy az idegen bolygó túl forróvá váljon ahhoz, hogy lakható maradjon.

A potenciálisan lakható bolygók, mint például a Kepler 186-f (a fenti ábrán) megéreznék a klímaváltozás hatásait, ha egy idegen civilizáció elkezdene energiát termelni a felszínükön
Fotó: NASA/Ames/SETI Institute/JPL-Caltech

Ez még akkor is igaz lenne, ha a feltételezett idegen civilizáció megújuló energiaforrásokat használna, az elkerülhetetlenül kialakuló hőcsapda miatt, ahogy azt a termodinamika törvényei is megjósolják. Az új kutatás felkerült az arXiv publikálás előtti adatbázisba, és jelenleg szakértői felülvizsgálat alatt áll.

Bolygók felmelegedése: mi okozza?

Míg az asztrofizikusok meg akarták érteni a földönkívüli életet érő környezeti és civilizációs hatásokat, kezdetben az emberi energiafelhasználás ihlette a vizsgálódásukat, ami az ipari forradalom, vagyis az 1800-as évek óta exponenciálisan nőtt.

Az exponenciálisan növekedő mennyiségek minél nagyobbak, annál gyorsabban növekednek. A növekedés mértéke arányos a mennyiség nagyságával. Az exponenciálisan növekvő mennyiségek változását exponenciális függvény írja le.

2023-ban az emberek körülbelül 180 000 terawattórányi energiát (TWh) használtak fel, ami nagyjából ugyanannyi energiát jelent, mint amennyi minden pillanatban eléri a Földet a Napból. Ennek az energiának a legnagyobb részét a Földön gáz és szénalapú erőművek állítják elő, ami fenntarthatatlan ütemben melegíti fel a bolygót. De még ha mindezt az energiát megújuló forrásokból, például szél- és napenergiából állítanák elő, az emberiség folyamatosan növekedése miatt így is folyamatosan egyre több energiára lenne szükség.

Mi történik, ha a bolygó felmelegszik?

"Ez felveti azt a kérdést, vajon ez hosszú ideig fenntartható-e?" - mondta Manasvi Lingam, a Florida Tech asztrofizikusa és a tanulmány társszerzője a Live Science tudományos hírportálnak adott interjújában. Lingam és társszerzője, Amedeo Balbi, a római Tor Vergata Egyetem csillagász- és asztrofizikai docense a termodinamika második főtételét alkalmazta e kérdés megválaszolására.

A termodinamika kettes főtétele csak a zárt rendszerekre érvényes
Fotó: NASA/JPL-Caltech

Ez lényegét tekintve azt mondja, hogy nincs olyan tökéletes energiarendszer, amelyben az összes megtermelt energiát hatékonyan használják fel; bizonyos mennyiségű energia ugyanis mindig kikerül a rendszerből.

A termodinamika második főtétele szerint a természetben olyan visszafordíthatatlan (irreverzibilis) folyamatok valósulnak meg, melyek során a termodinamikai rendszer entrópiája (hőegyensúlya) növekszik. Ez a tétel lokális rendszerekre, például a Földre, vagy a feltételezett technikai civilizációk lakta bolygókra alkalmazva azt jelenti, ha a rendszer akárcsak egyes részein nő a hőkibocsátás, akkor az egész rendszernek is arányosan megnövekszik az entrópiája.

Ez a „kiszabadult” energia az idő múlásával egyre jobban felhalmozódik, ami egy bolygó esetében annak felmelegedését okozza. – Úgy képzelhetjük el ezt, mint egy szivárgó fürdőkádat – mondta Lingam. Egy fürdőkádból amiben kevés a víz és szivárog, eleinte csak kisebb vízmennyiség kerülhet ki – magyarázza a szaktudós. „De ahogy a fürdőkád egyre jobban megtelik vízzel – ahogyan az energiaszint is exponenciálisan növekszik a növekvő energiakereslet kielégítése során – az eleinte kis szivárgás végeredménye egy hirtelen vízzel elárasztott házzá változhat” - szemlélteti a folyamat következményeit Manasvi Lingam.

Mik a globális felmelegedés következményei?

A kutatócsoport modellszámítása szerint egy, a földihez hasonló fejlettségű idegen technikai civilizáció energiakibocsátása – még megújuló energia használata esetén is -, alig egy évezred alatt annyira megnövekszik, hogy a klímaváltozás végül élhetetlenné változtatja a bolygójukat. A tanulmány rámutat, az, hogy egy technikai civilizáció energiatermelése exponenciálissá válik és klímaváltozást okoz, a földi civilizáción túlmutató általános törvényszerűség lehet.

A feltételezett idegen civilizációk nem maradhatnak meg túl hosszú ideig a saját planétájukon, mert az intenzív energiatermelés miatt a és a termodinamika tételeivel összhangban ugyanis e bolygók felmelegedése lakhatatlanná teszi ezeket
Fotó: YouTube
  • Az univerzumban lévő és az emberi elme számára szinte felfoghatatlan távolságok,
  • valamint az idegen technikai civilizációk energiatermelése miatt a vártnál sokkal gyorsabban felmelegedő bolygóik,

még az megelőzően elpusztíthatják ezeket, hogy kapcsolatba léphetnénk velük – véli a tanulmányt publikáló tudóscsapat.