Emberi arcot látott a Marson a NASA

Különös, emberi fejformára emlékeztető objektumot szúrt ki a NASA Perseverance marsjárója. Vajon a Marson látott „szoborfej” a természet vagy idegen civilizáció műve?

Nem szokatlan, hogy időről időre furcsa objektumokra bukkannak a NASA marsjárói a vörös bolygón. Pár nappal ezelőtt egy furcsa, pettyes szikla késztette fejvakarásra a kutatókat, előtte pedig egy másik különleges kőtömb hozta lázba a szakértőket. A Perseverance marsjáró legutóbbi felfedezése azonban már-már a tudományos fantasztikum határát súrolja, ugyanis egy emberszerű arcot vélt felfedezni a planéta sziklatengerében. Az ufóhívőket valószínűleg fellelkesítette a hír, ám a marsi emberszerű arcra létezik logikus magyarázat.

A Mars felszínén már számos érdekes alakzatot kiszúrtak a NASA marsjárói

Miért látott a NASA robotja emberfejet a Marson?

A szoborfejre hasonlító objektum annyira elnyerte a közönség tetszését, hogy a hét képének választották a NASA hivatalos oldalán. Tudományos szemmel nézve ugyanakkor a szikla nem túl izgalmas, összetételét tekintve nem különbözik a hagyományos marsi kőtömböktől. De akkor miért néz ki úgy, mint egy emberi fej? A válasz sokaknak kiábrándító lehet: pusztán az elménk tréfál meg minket.

A pareidolia néven ismert optikai csalódás felelős azért, hogy bizonytalan és véletlenszerű ingereket (hangokat, képeket) konkrétnak és tisztán kivehetőnek érzékelünk. Legismertebb példái közé tartozik, ha a felhőkben alakokat látunk, vagy rejtett üzeneteket hallunk visszafelé lejátszott lemezeken.

A pareidolia létének evolúciós okai vannak; azok a korai emberek, akik időben észrevették a bozótban rejtőző oroszlán alakját, nagyobb eséllyel menekültek meg és maradtak életben. Azok pedig, akik nem voltak képesek gyorsan kiszúrni a ragadozó jellegzetes „mintáját”, vacsoraként végezték, és nem tudták tovább örökíteni génjeiket. Amennyiben kiderült, hogy az oroszlánszerű alak valójában egy szikla, vagy más tárgy volt, az ijedtségen kívül nem történt nagyobb probléma.

Így hát a pareidolia a túlélést szolgálta.

A szoborfejre emlékeztető marsi szikla

A Perseverance marsjáró tovább keresi a marsi életet

A Perseverance marsjáró 2021 februárjában érkezett meg a Marsra. A Jezero-kráter ősi tómedrében ért földet, célja pedig az, hogy komplex műszerparkja révén az ősi élet nyomai után kutasson. A robot mintákat is fog gyűjteni, ezeket azonban már másik küldetés keretében hozzák a Földre; a NASA az Európai Űrügynökséggel két közös missziót is tervez a minták hazahozatalával kapcsolatban.