Alig két órányi repülés után néhány pattanással landolunk az ukrán fővárostól negyven kilométerre lévő kijevi nemzetközi repülőtéren, a Boryspilen, s az ablakon kinézve az az érzésünk, mintha 15-20 évet mentünk volna vissza az időben. Ormótlan Zilek cirkálnak fel-alá a betonon, a távolban ősrégi Tupoljevek parkolnak olajosan, az útleveleket ellenőrző morcos és hatalmas kiterjedésű határőrhölgyről régi emlékek ugranak be, sőt a határátlépésekkor egykoron normális gyomorgörcs is megjelenik, ahogy közelítünk az ellenőrzéshez.
Nagyjából itt ki is merültek a negatív élmények, mert bár a repülőtérről a központi pályaudvarra közlekedő buszról megcsodálhattuk a szocialista építészet ismerős remekeit, a Kijevben eltöltött három nap elismerő csodálkozást vált ki belőlünk.
Történelem
Tanulmányainkból felsejlett, hogy már csak elhelyezkedésénél fogva is gazdag és véres történelemmel rendelkezik a város, amelyet feltehetőleg az i.sz. 5. században alapították a keleti szlávok, bár a pontos időpont nem ismert. Annyi bizonyos, hogy előbb a Kazár Birodalomhoz tartozott a terület, majd az első évezred vége felé varégok birtokolták. A település lett a központja a dicsőséges és hatalmas Kijevi Rusz államnak, amely egészen a 12. századig élte virágkorát. Ennek Batu kán seregei vetettek véget 1240-ben, mivel porig rombolták a várost. Ezzel Kijev korábbi jelentőségét is elvesztette, s előbb a Litván Nagyhercegséghez, majd a Lengyel-Litván unióhoz, később, a 17. században pedig az orosz cár birodalmához tartozott, korábbi fényét azonban már nem nyerte vissza.
Sok európai városhoz hasonlóan a 19. századi iparosodás hozta meg Kijev számára a várt fejlődést, de az első világháború és az 1917-es forradalom visszavetette ezt a lendületet. A Szovjetunió első éveiben már az Ukrán Szovjet Szocialista Köztársaság legfontosabb városa, 1934-től fővárosa. A második világháborúban komoly harcok színtere Kijev és szinte teljesen elpusztul. Később a Szovjetunió harmadik legnagyobb városa, 1991-től kezdve pedig a független Ukrajna fővárosa.
Közlekedés
Budapestről az ukrán légitársaság, az Aerosvit üzemeltet közvetlen járatokat Kijevbe, s ha szemfülesek vagyunk kifejezetten jó áron juthatunk jegyhez. Mehetünk vonattal is, de ebben az esetben legalább másfél napos útra készüljünk.
A városba reptéri különbusszal lehet bejutni, de nem árt figyelni, hogy a buszok végállomásánál, a központi pályaudvar környékén az utcán leintett taxik mindig a rendes tarifánál drágábbak lesznek. Érdemes egy kicsit távolabb próbálkozni, ha mindenképpen taxizni akarunk. A taxik többségében nincs óra, a sofőrrel egyezkednünk kell az árról.
A város felfedezéséhez kitűnően használható a helyi metróhálózat, egyetlen baj van csupán, hogy a feliratok szinte mindenhol cirill betűsek, így aki teljesen elfelejtette az általános iskolai tanulmányokat, nehezen fog tájékozódni. A metrók egészen éjfélig közlekednek, az egy útra szóló zsetonok 50 kopekbe kerülnek.
Szállások
A kijevi szállodaárak jóval előnyösebbek az egyszerű turista számára mint mondjuk a mára teljesen irreálissá váló moszkvaiak. Egy háromcsillagos központi fekvésű hotelben egy éjszaka 120-150 dollárért megkapható reggelivel együtt, de egy elegáns ötcsillagos szállodáért 450-500 dollárt is elkérnek.
Látnivalók
A városban temérdek látnivaló közül kell választania annak, aki csak néhány napra érkezik. Semmiképp nem szabad kihagyni a Kijevi Barlangkolostort, a Pecserszka Lavrát. A Dnyeper folyó fölé magasodó dombon áll az ősi kolostor, amelynek aranyozott hagymakupolái szemet gyönyörködtető látványt nyújtanak. A kolostort turisták és ortodox zarándokok ezrei keresik fel nap mint nap, s az épületegyüttes egyik fő attrakciója egy földalatti labirintusrendszer, amelynek egzotikumát növeli az itt eltemetett és mumifikálódott szerzetesek látványa.
Szintén kötelező eleme egy kijevi városnézésnek a település legrégebbi temploma, a Szent Szófia székesegyház. A világörökséghez tartozó egyedülálló építmény belső mozaik díszítései a katedrális építésének idejéből, a XI. század elejéről származnak (az aranyozott kupolák és a 76 méter magas harangtorony a barokk időszak eredményei). A templomot egyébként Jaroszlavl herceg tiszteletére emelték, aki megvédte a várost a környező törzsek támadásaitól.
A templom-komplexum előtt látható az ukrán nemzeti hős, a kozák Hmjelnyickij Bogdán lovasszobra, s nem messze innen áll a hatalmas, kék színben, arany kupolákkal pompázó Szent Mihály székesegyház, amely a város védőszentjéről kapta nevét. A katedrális 2001-ben épült az eredeti, 1108-ban elkészült építmény pontos másaként, amelyet a szovjetek 1937-ben porig romboltak.
A székesegyház mögül indul le a folyópartra a város legizgalmasabb közlekedési eszköze, a sikló, amelyről ugyan a fák többnyire takarják a kilátást, a hidegebb hónapokban mégis megcsodálható a város.
Éjszakai élet
Kijev pezsgő éjszakai élete legendás, s ha megpróbálunk eltekinteni a szórakozóhelyek előtt gyakran feltűnő, sötétített üvegű luxuskocsikról, kitűnő helyeket foghatunk ki. Ha élőzenére vágynánk, tegyünk egy próbát az Art Club 44-ben, ahol minden este helyi zenekarok lépnek fel. A hölgyvendégek legtöbbször jelentős kedvezménnyel látogathatják az egységet.
A kijevi diszkók egymással versengve próbálják áraikkal és vendégkörükkel - elsősorban gyönyörű hölgyekkel - is lepipálni a vetélytársakat. Közülük is kiemelkedik az Arena Night Club, a Decadence House, vagy a Barszkij. Érdemes kipróbálni egyiket, de ha rászánjuk magunkat, a legjobb ruhánkat vegyük fel, mert szigorú ellenőrzésen kell átesni minden belépőnek és csak az arra érdemeseket engedik be a marcona portáslegények.