A turisták szerint Londonban jó a tömegközlekedés. A piros emeletes buszok a város jelképei, sokan szeretik és használják is őket. Ám jelenleg a flotta 10 százaléka fut csak az utakon, hiszen az 1960-as években forgalomba állított, víkendház méretű járgányok még a motorcserék után is erősen amortizálódnak, karbantartásuk pedig a londoni városvezetés számára igen költségesnek bizonyult Ráadásul túl hangosak, sokat fogyasztanak és a kerekes székesek sem tudják használni őket.
A mintegy 500 városi buszvonalat a helyi közlekedési vállalattal szerződésben álló magántársaságok üzemeltetik, és számos előírás köti őket az egységes szolgáltatáshoz. Előírás például a szín, vagyis, hogy a buszoknak pirosnak kell lenniük, valamint azonos díjszabási feltételeket kell kínálniuk.
Ilyen volt
A klasszikus, hátsó peronos Routemaster-ek az 50-es évektől jártak, a menetrendszerinti forgalomból 2005 végén vonták ki őket, már csak két "történelmi útvonalon", a 15-ös egy szakaszán (Tower Hill-Trafalgar Sq.) és a 9-es vonalán a Royal Albert Hall és az Aldwych közt, napközben közlekednek, elsősorban a turisták kedvéért. A váltást egyébként sokfelől nagy ellenkezés fogadta. A Routemasterek a helyett beállított egyszintes, modern csuklós buszokat nem csak a hagyományok miatt nem fogadták örömmel, hanem mert a helyiek szerint, sokkal kevesebb rajtuk az ülőhely. Igaz viszont, hogy környezetkímélőbbek és kerekesszékkel vagy babakocsival is használhatók, valamint nem igényelnek külön kalauzt.
Ilyen lesz
A londoniakat azonban mégiscsak erős érzelmi szálak kötik a duplafedelesekhez, és a turistákkal együtt úgy gondolják, hogy London kevesebb lenne a Routmasterek nélkül.
Öröm lesz az utazás
A városvezetés tehát úgy döntött, pályázatot ír ki, hogy milyen módon lehetne a régi formával az új évezred elvárásainak megfelelően, újraalkotni a doubledecker-eket. A 700 pályázó közül az Aston Martin-Fosters&Partners ultramodern járgányai bizonyultak a legjobbnak.
Náluk a cél az volt, hogy olyan egyedi vonalvezetésű járművet alkossanak, amely jövőbemutató tulajdonságaival minden elvárást kielégít, mindezek mellett pedig összetéveszthetetlenül londoni maradjon, sőt egyértelmű hasonlóságot mutasson a közkedvelt Routemasterekkel.
A holttereket teljesen eltüntették a tervezők, így sofőr munkáját is például egy hatalmas panoráma ablak segíti. Az emeleti szintet egy kamera segítségével tudja szemmel tartani a vezető és kommunikálni is tud az utasokkal, sőt egy beépített rádió segítségével azt utasok is szólhatnak a vezetőhöz. A szakértők szerint a legnagyobb bravúr, hogy a gazdaságosság és a környezetbarátság oltárán nem kellett feláldozni a szépséget és a kényelmest sem: Igényes kárpitozás, faburkolatú padló, stílusos lámpatestek.
A busz legnagyobb értéke azonban az, hogy az üzemeltetéshez szükséges energiát napelemek biztosítják. A kerékagyakba szerelt elektromotorok hajtják, az ehhez szükséges energiát tároló akkumulátorok pedig a padlólemez alá kerülnek.
A tervező Aston Martin-Fosters&Partners tervei szerint, az új generációs Routmasterek első példányai 2011-ben gördülnek a londoni utakra.