A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
2
Ezüstérem
2
Bronzérem
1
HUNMagyarország
09:00KézilabdaMagyarország-Hollandia
HUNHungary
09:00CselgáncsItaly-Hungary
HUNMagyarország
13:00VívásJapan-Hungary
HUNMagyarország
15:00VízilabdaAusztrália-Magyarország
HUNHámori Luca
17:22ÖkölvívásImane Khelif-Anna Hamori
NyílNyíl

Új londoni buszok az Aston Martintól

Vágólapra másolva!
A londoni városkép elengedhetetlen része a piros emeletes busz. Ha világ bármelyik országában felmutatunk róla egy képet, az emberek rögtön az angol fővárosra gondolnak. Hiába London és a doubledecker összetartozik, és ez így is marad. Miután az Aston Martin környezetbarát formában újratervezte őket, a járművek mégsem tűnnek el az utakról. Ultramodern buszok panoráma ablakkal és napelemmel, avagy városi közlekedés, ahogy nagykönyvben meg van írva.
Vágólapra másolva!

A turisták szerint Londonban jó a tömegközlekedés. A piros emeletes buszok a város jelképei, sokan szeretik és használják is őket. Ám jelenleg a flotta 10 százaléka fut csak az utakon, hiszen az 1960-as években forgalomba állított, víkendház méretű járgányok még a motorcserék után is erősen amortizálódnak, karbantartásuk pedig a londoni városvezetés számára igen költségesnek bizonyult Ráadásul túl hangosak, sokat fogyasztanak és a kerekes székesek sem tudják használni őket.

A mintegy 500 városi buszvonalat a helyi közlekedési vállalattal szerződésben álló magántársaságok üzemeltetik, és számos előírás köti őket az egységes szolgáltatáshoz. Előírás például a szín, vagyis, hogy a buszoknak pirosnak kell lenniük, valamint azonos díjszabási feltételeket kell kínálniuk.

Fotó: EPA
Ilyen volt

A klasszikus, hátsó peronos Routemaster-ek az 50-es évektől jártak, a menetrendszerinti forgalomból 2005 végén vonták ki őket, már csak két "történelmi útvonalon", a 15-ös egy szakaszán (Tower Hill-Trafalgar Sq.) és a 9-es vonalán a Royal Albert Hall és az Aldwych közt, napközben közlekednek, elsősorban a turisták kedvéért. A váltást egyébként sokfelől nagy ellenkezés fogadta. A Routemasterek a helyett beállított egyszintes, modern csuklós buszokat nem csak a hagyományok miatt nem fogadták örömmel, hanem mert a helyiek szerint, sokkal kevesebb rajtuk az ülőhely. Igaz viszont, hogy környezetkímélőbbek és kerekesszékkel vagy babakocsival is használhatók, valamint nem igényelnek külön kalauzt.

Forrás: [origo]
Ilyen lesz

A londoniakat azonban mégiscsak erős érzelmi szálak kötik a duplafedelesekhez, és a turistákkal együtt úgy gondolják, hogy London kevesebb lenne a Routmasterek nélkül.

Öröm lesz az utazás

A városvezetés tehát úgy döntött, pályázatot ír ki, hogy milyen módon lehetne a régi formával az új évezred elvárásainak megfelelően, újraalkotni a doubledecker-eket. A 700 pályázó közül az Aston Martin-Fosters&Partners ultramodern járgányai bizonyultak a legjobbnak.

Forrás: [origo]

Náluk a cél az volt, hogy olyan egyedi vonalvezetésű járművet alkossanak, amely jövőbemutató tulajdonságaival minden elvárást kielégít, mindezek mellett pedig összetéveszthetetlenül londoni maradjon, sőt egyértelmű hasonlóságot mutasson a közkedvelt Routemasterekkel.

A holttereket teljesen eltüntették a tervezők, így sofőr munkáját is például egy hatalmas panoráma ablak segíti. Az emeleti szintet egy kamera segítségével tudja szemmel tartani a vezető és kommunikálni is tud az utasokkal, sőt egy beépített rádió segítségével azt utasok is szólhatnak a vezetőhöz. A szakértők szerint a legnagyobb bravúr, hogy a gazdaságosság és a környezetbarátság oltárán nem kellett feláldozni a szépséget és a kényelmest sem: Igényes kárpitozás, faburkolatú padló, stílusos lámpatestek.

A busz legnagyobb értéke azonban az, hogy az üzemeltetéshez szükséges energiát napelemek biztosítják. A kerékagyakba szerelt elektromotorok hajtják, az ehhez szükséges energiát tároló akkumulátorok pedig a padlólemez alá kerülnek.

A tervező Aston Martin-Fosters&Partners tervei szerint, az új generációs Routmasterek első példányai 2011-ben gördülnek a londoni utakra.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!