A márkacsatornák a YouTube közreműködésével létrehozott, videókkal feltöltött közösségi oldalak, egyben a turisztikai hivatalok saját honlapjai, amelyek egyáltalán nem úgy néznek ki, mint ahogy azt korábban megszoktuk. Nincs pr szöveg és negédes köszöntő, nincs unalmas országismertető és történelmi összefoglaló, és nincs a röhejes villámnyelvlecke sem.
Az úgynevezett márkacsatornák, vagy hivatalos videocsatornák lényege nem is a szájbarágás, hanem az, hogy az adott országot bemutató rövidfilmeket egy helyre gyűjtsék, és a későbbiekben egyfajta rajongói oldalt alakítsanak ki. Mivel az ötletgazdák szerint még a legszebben megfogalmazott cikk sem tudja azt a hatást elérni, mint amit egy jól szerkesztett kisfilm, ezért ezek az oldalak nem olvasmányt akarnak a látogatók kezébe adni, hanem mozgókép hatására építenek.
Brazília újított: élmény-és videómegosztás térképes helymeghatározással
A brazilok annyiban újították meg a márkacsatornás ötletet, hogy a VisitBrasil című oldalukon nemcsak szórakoztatnak, hanem egyben informálnak is. Az osztott képernyő egyik oldalán a YouTube bejátszás pereg, a másikon pedig a Google Maps megmutatja filmben szereplő régió vagy város helyét.
Eddig csak saját promóciós céllal készült látványos imázsfilmek voltak láthatók, mostantól azonban a turisták is megoszthatják saját élményeiket, és feltölthetik a Brazíliában készült videofelvételeiket. Videóüzenetet is küldhetnek, saját véleményükkel, észrevételeikkel. Ajánlhatnak programot, javasolhatnak túrát, szálláshelyet és tippeket is adhatnak egymásnak sőt, adott esetben le is beszélhetik egymást mondjuk egy túraútvonalról.
Látványtergv az olimpiai faluról
A márkacsatornán ugyanis idővel feltűnhetnek negatív hangvételű, csalódott videóüzenetek is. Ezek amellett, hogy éberségre ösztönzik a hivatal munkatársait, fontos információkat juttatnak el a turistákhoz. Az utazók szempontjából tulajdonképpen ekkor nyeri el az értelmét az oldal. Addig főleg információgyűjtésre, illetve utazás előtti tájékozódásra érdemes használni a márkacsatornákat. Ha például nem tudunk választani két helyszín vagy program között, egy-egy rövidfilm segíthet.
A brazilok nem titkolt szándéka, hogy 2020-ig 113 százalékkal növeljék a turistaérkezések számát, és a hogy nézőszámok tekintetében jó előre megalapozzák a 2014-es foci-vb és a 2016-os olimpiai játékok sikerét.
Sz.K.