Két emberig olcsóbb a vonat az autónál

Vágólapra másolva!
Magyarországon még gyorsabb és olcsóbb is, ha a vonatozás helyett autóval indulunk útnak. A MÁV jegyfoglaló rendszere és a ViaMichelin útvonaltervező használatával az is kiderült, hogy úticéltól függően akkor éri meg az autót választani, ha legalább hárman utazunk, a vonat viszont akkor jobb, ha egyedül, vagy másodmagunkkal indulunk útnak.
Vágólapra másolva!

Az európai mobilitási hét részeként a szerdai napon minden autós ingyen utazhat a MÁV-Start vonatain. A vonatközlekedés a nyugat-európai országokban gyors, megfizethető és főleg környezetbarát alternatívája az autózásnak. Ehhez fejlett vasúthálózat, tiszta és kulturált szerelvények párosulnak. Mi a helyzet idehaza? Mikor éri meg még autóba ülni és mikor jobb, gyorsabb, olcsóbb, ha a vonatot választjuk?

Budapest és Pécs között például a Keleti pályaudvarról induló gyorsvonat 3 óra 55 perc alatt teszi meg a 228 kilométeres távot, s a legolcsóbb teljes árú jegy egy irányban 3890 forintba kerül, így egy felnőttnek a teljes utazás 7780 forintba kerül a MÁV jegyfoglaló rendszere szerint.

A ViaMichelin útvonaltervezője szerint a Budapest - Pécs autóút 209 kilométer hosszúságú, amit a sebességhatárokat betartva 2 óra 50 perc alatt tehet meg az autós. Az útiköltség oda-vissza 54,5 euró, ami szerdai árfolyamon számolva kb. 15 200 forint. Ha tehát egy ember utazik, akkor olcsóbb vonattal mennie, de két embernél már jobban megéri autózni.

Forrás: MTI

A Budapest és Debrecen közötti 221 kilométeres utat a MÁV gyorsvonatai 3 óra alatt teszik, a retúr felnőtt jegy pedig szintén 7780 forintba kerül. Autóval 2 óra 18 perc alatt lehet megtenni a 236 kilométeres távolságot. A benzin- és autópálya-költség két irányban 16 870 forint, így ebben a viszonylatban csak úgy éri meg az autót használni, ha már hárman ülnek a kocsiban.

A rövidebb szakaszoknál is megéri vezetni

Ha közelebbi célállomást választunk és mondjuk Budapestről Siófokra szeretnénk eljutni, akkor a legolcsóbb vonatjegyért 2160 forintot kell kifizetnünk irányonként. A 115 kilométeres távot a szerelvény 1 óra 50 perc alatt teszi meg. Autóval jóval gyorsabb leküzdeni a 103 kilométert, a menetidő az útvonaltervező szerint alig több mint egy óra. Az útiköltség oda-vissza 10 240 forint, így itt is hasonló a helyzet mint a debreceni szakaszon: három főnél éri meg autóval menni.

Cikkajánló

Forrás: AFP

Forrás: MTI

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A szupervonat győz a
repülő felett

Egyenletesen lassuló
mozgás

Amíg még jár a vonat


Kíváncsiak voltunk, hogy mi a helyzet akkor, ha olyan várost választunk utazásunk célpontjául, ahova nem vezet autópálya. A fővárosból Salgótarjánba például két és fél óra alatt ér le a vonat, a retúr teljes árú menetjegy 4960 forintba kerül. Ha kocsival mennénk, a 110 kilométeres utat másfél óra alatt tehetjük meg, az autó útiköltsége a teljes útra 10 600 forint. Hasonlóan a korábbi példákhoz, itt is két fő felett éri meg az autó használata.

Pécsről Zalaegerszegre 10 óra alatt

Két vidéki nagyváros közötti lehetőségeket is megnéztük. Pécsről Zalaegerszegre például a leggyorsabb vonat 3 óra negyven perc alatt jut el és mindegyik járatnál legalább egy átszállással kell számolni, de van olyan vonat is, ahol négyszeri átszállásra és tíz óránál is hosszabb menetidőre kell számítani. A két város között közlekedő vonatok ráadásul nem is mindig ugyanazon az útvonalon közlekednek, a legrövidebb táv 210 kilométer, a leghosszabb pedig 337 kilométer. A legolcsóbb retúr jegy 7260 forintba kerül.

A Pécs-Zalaegerszeg szakaszra a Via Michelin három lehetséges útvonalat ajánl, ezek 193, 233 és 284 kilométer hosszúak. A legolcsóbb verziónál a menetidő 3 ás fél óra, az útiköltség pedig alig több mint 10 ezer forint. Ennél a viszonylatnál tehát két embertől éri meg jobban az autós közlekedés.

Forrás: MTI

Szegedről Debrecenbe 3 óra 46 perc alatt jut el a legolcsóbb, 8720 forintos retúrjeggyel jeggyel igénybe vehető vonat, míg autóval ismét három lehetőség közül válogathatunk. A legrövidebb útvonal 219 kilométer hosszú, de több mint 4 óráig tart, mire leküzdjük. Ez a verzió a legolcsóbb is egyben, az oda-vissza költség kb. 16 500 forint. A leggyorsabb megoldás, ha végig autópályán haladunk, de ehhez előbb Budapest felé kell venni az irányt, majd az M3-ason kell folytatni az utat Debrecen felé. Ez az útvonal a leggyorsabb, 3 óra 51 percig tart, de 403 kilométer hosszúságú és a költsége is ennek a legmagasabb: 25 600 forint. A legolcsóbb verzióval számolva két főtől éri meg jobban autóval utazni.

Végezetül megnéztük a Veszprém - Kaposvár szakaszt is, ahol a vonat 4 óra 10 perc alatt teszi meg a 188 kilométeres távot két átszállással. A retúrjegy erre a szakaszra 6720 forintba kerül. Autóval 132 kilométeres útra kell készülni, ami nagyjából 2 óra 10 perc alatt teljesíthető és 12 300 forintba kerül. Ennél a szakasznál is igaz, hogy egy főnél éri meg a vonatozás (feltéve, ha nem számít a jóval hosszabb menetidő), de ha két ember utazik együtt, inkább autóval induljon útnak.

A vizsgált példák többségénél az autós közlekedés gyorsabb, mint a vonatozás és a legtöbb esetben olcsóbb is. Egyedül a Szeged-Debrecen szakaszon kell jóval többet fizetni a gyorsaságért. A példákból az is kiderül, hogy az esetek többségében csak akkor éri meg az autózást választani, ha legalább hárman utazunk, vonattal pedig akkor menjünk, ha egyedül, vagy másodmagunkkal indulunk el. A vonat előnye ugyanakkor az autóval szemben, hogy pihentetőbb, lehet olvasni, dolgozni, vagy aludni út közben és a környezetet sem szennyezzük. Nem kell a parkolással foglalkoznunk, viszont kevésbé rugalmas a vonatos utazás, hiszen alkalmazkodnunk kell a menetrendhez.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről