A lakóhajós nyaralások legnagyobb hagyománya Hollandia és Németország mellett talán Franciaországban van, méghozzá a Canal du Midin, amely egy történelmi jelentőségű csatorna az ország déli részén. A csatorna XIV. Lajos uralkodása alatt épült, és eredetileg az volt a célja, hogy közvetlen összeköttetést teremtsen az Atlanti-óceán és a Földközi-tenger között. A csatorna hossza 240 kilométer, és a teljes szakaszon összesen 103 zsilip van, amelyek a 190 méternyi szintkülönbség kiegyenlítésére szolgálnak. A csatornához összesen 328 műemlék tartozik, a zsilipeken kívül hidak, gátak és egy alagút. A táj meseszép, a falvak jellegzetesek, az infrastruktúra jó, a mozgóárus pékhajók és ladikok szinte a fedélzetre hozzák a friss croissant-t reggelente.
A legnagyobb előnye a lakóhajózásnak, hogy a fedélzetet el is hagyhatjuk, ha számunkra érdekes látványossághoz vagy szép faluhoz érünk, mivel a hajók biztonságosan le, illetve bezárhatók, ráadásul szinte bárhol ki lehet velük kötni. A parton pedig biciklivel, vagy gyalog is mehetünk egy kört, felfedezhetjük a környéket, beülhetünk a helyi fogadóba egy ebédre, ha éppen nincs kedvünk a fedélzeten főzni. Ráadásul még a legkisebb kikötők is igen jól fel vannak szerelve, így bevásárolhatunk, tankolhatunk, piacozhatunk és friss vizet is vehetünk magunkhoz. Ezt a fajta szabadságot kevés nyaralás képes biztosítani.
Felszerelt úszó apartmanok, kapitányi gyorstalpaló, 15km/h végsebesség
A lakóhajókon minden felszerelést megtalálunk, ami a nyaraláshoz szükséges lehet. Nem kell ágyneműről, konyhai edényekről, sem gázpalackról gondoskodnunk. A hajók komplett úszó apartmanok, ráadásul mivel ezek a hajók veszélytelen, nemzetközi hajóforgalomtól mentes folyókon és csatornákon közlekednek, és vezetésük igen egyszerű, a francia hatóságok nem kérnek vízi jártasságit sem.
A hajók vezetése tényleg nagyon könnyű. A legtöbbön alsó és felső kormányállás is van, tehát az utastérből és a fedélzetről is irányíthatunk. A maximális sebesség 12-15 km/h. Lakott területen azonban ennél lassabban kell hajózni. A hajó átvételekor egy-két órás gyorstalpalót is tartanak a legszükségesebbekről, és néhány praktikáról. Az oktatás már benne van az árban.
A legkedveltebb túraútvonal a Canal du Midin
A csatornahajózás fellegváraként emlegetett Canal du Midi a lakóhajózók szerint a legszebb útvonalakat tárja fel a turisták előtt. Főleg az egyedi és ritka szépségű hídjairól és zsilipjeiről nevezetes, és nem utolsó sorban a csatorna menti bájos falvakról, borospincékről, 300 éves platánsorokról és a segítőkész helyiekről.
Ajánlott útvonal a Negra-Castelnaudary-Carcassone-Argens vonal, amely körülbelül egyhetes egyirányú hajókázást jelent. A túra hossza 118 kilométer, ami a turistáknak napi négy-négy és fél órás hajózást, és kb. 40 zsilip "leküzdését" jelenti.
Az érintett városok
Negrát a 19. századtól mint a postahajók első állomását tartják számon. A kisváros Toulouse-tól alig egyórányira található.
Castelnaudary járási székhely kb. tízezer lakossal. A legnagyobb kereskedelmi kikötő Toulouse és a Földközi-tenger között.
Carcassone sokak szerint a legszebb középkori város, amelyet a 19. században elkezdett nagyszabású rekonstrukcióval sikerült megóvni. A mesébe illő kisváros erődje olyan szép, hogy a díszlettervezők sem tudnának jobbat vagy szebbet tervezni egy kosztümös filmhez.
Argens mediterrán kisváros sok lugassal, és még több borospincével. Az útvonal májustól szeptember végéig hajózható, attól függően, hogy ki mennyire bírja a kánikulát.
Árak májustól szeptember végéig
Egy kétfős lakóhajó egy hétre 490 eurótól 2000 euróig foglalható szezontól és hajótípustól függően. Ez egy főre naponta körülbelül 23-30 ezer forintra jön ki. Egy három-hat fős hajó 896 eurótól foglalható, a felső határ pedig 3 ezer euró körül van.
Léteznek 4-5, 5-6 és 8-12 fős hajók is. Érdemes utánaszámolni, mert egy nagyobb társasággal meglepően olcsó nyaralást szervezhetünk így magunknak. Van, ahol például külön kell fizetni bicikliért, és az is pénzbe kerül, hogy a bérlést intéző cég a kiinduló kikötőből a célállomásra szállítsa az autónkat.
Az üzemanyagdíj - amelyet természetesen a bérleti díjon felül kell fizetni - hajótípusonként változik. Általában 20 és 30 euró között mozog, ami a napi üzemanyagigényt (napi ötórás hajózás mellett) teljesen fedezi.
Az autóbérléshez hasonlóan a lakóhajóknál is létezik biztonsági letét az esetleges káreseményekre, ez hajótípustól függően 800 és 1400 euró között mozog.