A magyar egyéni utazók számára legkönnyebben elérhető nyaralóhely lett az idei menetrendben Ciprus: júniustól már hetente hat fapados járattal lehet a szigetet elérni. Ez természetesen az árakat is valamennyire nyomás alatt tartja, az elmúlt hetekben egyértelműen lejjebb kerültek mind a Wizz Air, mind a Ryanair ajánlatai. Ehhez bizonyára hozzájárult az is, hogy az ország gazdasági problémáiról szóló hírek a potenciális jegyvásárlókat is elbizonytalanították. Helyszíni tapasztalataink alapján nincs ok az aggodalomra: az ország ugyanúgy működik, mint eddig, a nap is ugyanúgy süt, s mivel a turizmusból származó bevételekre minden eddiginél nagyobb szükségük van a ciprusiaknak, várhatóan mindent megtesznek a hozzájuk érkező nyaralók maximális kiszolgálásáért.
Működnek a bankok Nicosiában
Aki vadregényes tengerpartokat és lenyűgöző természeti látnivalókat keres, felejtse el Ciprust. Ami az egész szigeten jellemző: a kitűnő klíma, a májustól szeptemberig szinte zavartalan napsütés. Ha valaki ókori emlékekre kíváncsi, inkább a sziget nyugati részét vegye célba. A keleti rész lüktetőbb, bulisabb, a tenger türkizkék, az öblökben kitűnőek a feltételek a búvárkodáshoz. A déli partszakasz homokos, de unalmas, nyugaton viszont sok eldugott kis öblöt is találunk. Errefelé kevesebb a turista, a csúcsszezont leszámítva mindenki találhat magának saját parti részt.
Pár napra vagy akár két hétre
A sok repülőjárat lehetővé teszi, hogy a pihenésre vágyó turista ne csak a megszokott egyhetes kiruccanásban gondolkodjon, hanem az igények, a pénztárca vastagsága és a szabadidő függvényében szabadon variálható a program. Akár két-három napra is érdemes elugrani Ciprusra élvezni a napsütést, és felkeresni néhány látnivalót, két hét alatt pedig a bronzbarna szín összeszedése mellett lényegében az összes látványosság felkereshető.
A csak pár napos úton gondolkodóknak érdemes Pafoszba repülniük, és Larnacából haza, mert a Ryanair járata reggelente jár előbbibe, a Wizz Airé pedig este az utóbbi városból. Pafosz maga is a világörökség része, és sok látnivalót kínál, Larnaka ellenben kellemes, békés kisváros nem túl szép partszakasszal, egy kis erődítménnyel, tőle északra és délre pedig komoly üdülőtelepek vannak.
Partszakasz Larnakában
Mivel a tömegközlekedés olcsó és megbízható, akár autóbérlés nélkül is bejárhatjuk a fontos látnivalókat. A közlekedés angol módra baloldali, aki ettől tart, szintén jobb, ha meggondolja a bérlést. Persze a félreeső helyeken ez kissé macerás, Aphrodité fürdőjéhez csak napi néhány busz megy, a nagyon hangulatos Sztávrovuni kolostor pedig csak autóval érhető el. Ráadásul csak férfiak látogathatják, a hölgyeknek be kell érniük a hegyről nyíló szép kilátással. Mindenképp érdemes a Trodosz-hegységet is felkeresni, a gyalog, illetve kerékpártúrákat kedvelők számos szép útvonalat találnak.
A nagyobb városok, Nicosia, Larnaca, Limasszol és Pafosz között gyakran járnak a buszok, a jegyek pár euróba kerülnek és napijegy is olcsón váltható. A városokban a buszjegy mindössze egy euróba kerül, a napijegy is csak háromba.
A kettéosztott főváros
Mindenképpen érdemes elmenni a fővárosba, Nicosiába, mely Európa egyetlen kettéosztott városa. A sziget északi részén a csak Törökország által elismert Észak-Ciprusi Török Köztársaság található, melyet a Ciprusi Köztársaságtól az úgynevezett zöldvonal választ el. Ez a határ Nicosia közepén megy át, útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal a város fő sétálóutcáján, a Lidrán léphetjük át a határt. Ez a lehetőség pár éve nyílt meg, korábban csak két félreeső helyen és sokkal szigorúbb ellenőrzés mellett lehetett átlépni. Ott jártunkkor a török határőr szokatlan kedvessége volt feltűnő, ahogy meglátta a magyar útiokmányt, rögtön budapesti ismerőseiről kezdett el vidáman beszélni.
Nicosia "görög oldalán" az óváros utcáin való tekergés és vásárolgatás mellett érdemes felkeresni az ékszermúzeumot, a katedrálist valamint a város történelmét bemutató Leventis múzeumot. A török oldal sokkal lepusztultabb, de érződik a lassú fejlődés. A középkori hangulatú, girbe-gurba utcákon kalandozva folyton mecsetekbe botlunk, a tereken gyerekek fociznak, a kaput krétával rajzolják a házfalakra.
Focizó gyerekek Észak-Nicosiában
Az élet belassult, itt senki sem siket sehova. Igazi látnivaló a török oldalon nincs, a turisták a hangulatért lépik át a zöldvonalat, és általában pár óra múltán vissza is térnek Dél-Nicosiába. Jó tudni, hogy bérelt autóval nem szabad átlépni északra, és ott az utazási biztosításunk sem érvényes. A pár órás sétához viszont jó szolgálatot tesz a határon felvehető ingyenes térkép.
Sem Nicosiában, sem Ciprus többi részén nem futottunk bele tüntetésekbe, vagy bármilyen demonstrációba. A bankokba ugyan csak csengetés után, egyenként engedik be az őrök az embereket, de úgy tűnik, mióta kiderült, hogy a kisbetétesek pénze biztonságban van, a bankpánik veszélye eltűnt. Mindenhol működnek a bankautomaták, és a kártyás fizetéssel sem akadt gondunk sehol se.
A tengerparti részeken egymást érik a kis szupermarketek, ezek többségében lehet kártyával fizetni, a kávézók és sörözők nagy részében pedig ingyen wifi működik. Angolul szinte mindenki beszél, a feliratok is kétnyelvűek, a görög mellett olvasható formában is feltüntetnek szinte mindent.
Mi mennyi?
Az olcsó közlekedés mellett azért azzal számolni kell, hogy az élelmiszerárak egyértelműen magasabbak, mint itthon. A kis szupermarketek gyakran a nálunk is ismert diszkontláncok áruit árulják dupla áron, így aki megtalálja a diszkontokat, sokat spórolhat. Az éttermek a turisták által látogatott részeken nem olcsók, de a nagyobb városok látogatók által elkerült részeit nagyon finomakat lehet enni jó áron. A jelige a szokásos: kövessük a helyieket.
A helyi konyha jó, és olcsó éttermeket is lehet találni
A szállásárak a főidényt leszámítva kedvezőek: 2 fős stúdiók akadnak már 25-30 eurótól, 4 fős apartmanok sok helyen vannak 50-ért. Ezekhez gyakran tartozik úszómedence is. A tengerparti szállodák és apartmanházak persze drágábbak.
A Wizz Air heti négy és a Ryanair heti két járatára előidényre 10 ezer forint alatt is ki lehet fogni jegyeket, persze csomagdíj nélkül. Júniustól inkább a 15-20 ezer forintos sáv jellemző, de gyakran csökkentik le az árakat. Aki rugalmas, és több időpont közül választhat, valószínűleg főidényre is össze tud kombinálni 30 ezer forint alatt egy retúrt.
Igazán jól az járhat, akinek szeptemberben lesz néhány napja a kiruccanásra. A repjegy és szállásárak nagyot csökkennek, a hőmérséklet ideális (nem közel 40, hanem inkább "csak" 30 fok), de a tenger még meleg. Az elő és utóidény is jó, áprilisban már lehet napozni, és a szállodák úszómedencéi is rendelkezésre állnak, ősszel pedig egészen novemberig ugyanez a helyzet. Vélhetően a kint élő szép számú magyar vendégmunkás miatt az elmúlt télen is volt közvetlen járat Ciprusra (igaz, csak heti egy), így remélhetőleg ez jövőre is megmarad.