A Ryanair igazgatótanácsa elfogadta, hogy olyan társaságot hoz létre, amely transzatlanti járatokat üzemeltet. Az ír fapados légitársaság leánycége négy-öt éven belül elindítja járatait Európából az amerikai városokba, mihelyst beszerzi az Airbustól vagy a Boeingtől az ilyen távolságok repülésére alkalmas gépeket.
Lesznek promóciós jegyek már 10 fontért (4200 forint) is Amerikába egy irányba, a jellemző ár azonban 99 font (42 ezer forint) vagy annál több lesz – idézi a Financial Times Kenny Jacobs marketingigazgatót. A cég igazgatója azt is elárulta, hogy a helyek akár felét prémiumülőhelyek alkotják majd.
Michael O'Leary, a cég vezérigazgatója már évek óta beszél a transzatlanti járatok beindításának lehetőségéről, ehhez azonban hiányoztak a megfelelő repülőgépek. Az elfogadott terv birtokában most megkezdik a tárgyalásokat a repülőgépgyártókkal.
Fapados transzatlanti járatokkal már a 80-as években megpróbálkozott a Skytrain nevű légitársaság, de csődbe is ment. Nemrég a Norwegian indított járatokat New Yorkba, Los Angelesbe és Fort Lauderdale-be skandináv városokból és Londonból egy irányba 149 fonttól (64 ezer forint), a norvég diszkont-légitársaság azonban tavaly komoly veszteséget könyvelt el az expanzió miatt. A Norwegian stratégiájáról itt írtunk korábban.
Pedig a Norwegian Boeing 787 Dreamlinerekkel repül, ez az amerikai repülőgépgyár legfejlettebb, üzemanyag-takarékos típusa. Erre azonban akkora a kereslet, hogy Ryanairnek hosszú éveket kellene várnia a leszállításra. Szóba jöhet még az Airbus új A350 típusa, amelyet az európai gyártó a Dreamliner kihívójának szánt (erről itt írtunk).
A Ryanair lépése mindenesetre alaposan felforgathatja a világ légi iparát. A fapados légitársaságok mára már gyakorlatilag letarolták a rövid távú járatok piacát, a hagyományos társaságok vagy a hosszú távú járataikra szállítanak rá, vagy maguk is elmozdulnak a fapados modell felé a rövidebb távolságokon. A hosszabb távokon ugyanakkor eddig megmaradt a túlsúlyuk.
Az elmúlt üzleti évben 82 millió utast fuvarozó Ryanair új vállalkozásának tíz európai bázisa lenne, többek között London Stansted, Dublin, Köln, Berlin és más spanyol, olasz és skandináv városok. A transzatlanti járatok 12-14 európai várost kötnének össze olyan amerikai célpontokkal, mint Boston, Chicago, Florida, Miami, New York és Washington. Az új cég nem a Ryanair neve alatt futna – mondta Jacobs.
Mik azok a fapadosok?
A diszkont-légitársaságok vagy népszerű nevén fapadosok üzleti modelljükben arra törekednek, hogy a repülőjegyet minél olcsóbban kínálják, ugyanakkor a magasabb kényelmi szolgáltatásokért (csomag, étkezés stb.) külön díjakat szednek. Átszállás esetén többnyire nem vállalják a csomagok átrakását, csak két pont között (point to point) repülnek. A költségeket azzal is igyekeznek leszorítani, hogy a fő célpontoktól kicsit távolabbi, olcsóbb repülőtereket használnak, vagy – ahogy Budapesten is – nem veszik igénybe a repülőtér kényelmi szolgáltatásait. A legutóbbi nyilvános adatok szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmában túlsúlyban voltak a fapados légitársaságok.
A Ryanairnél a transzatlanti járatok beindításán túl más fronton is komoly változások történnek. A cég korábban arról volt hírhedt, hogy – bár a legolcsóbb jegyeket kínálta útvonalain – az utasokkal igen durván bánt. A társaságnál az utasbarát fordulat 2013 őszén kezdődött el (többek között egyszerűsödött a foglalási rendszer, csökkentek bizonyos díjak), és jelenleg is tart, legutóbb itt írtunk róla.
Megvannak a téli menetrendek
A tavalyinál jóval korábban hozta nyilvánosságra téli menetrendjét a Wizz Air és a Ryanair is. Előbbi már körülbelül két hete megtette ezt, és számos melegebb klímájú, déli célpontra is igen kedvező áron lehet most jegyet venni. A Ryanair tegnap jelentette be a téli menetrendjét, és csütörtökig 100 ezer helyet kínál akciós, 6199 forintos áron európai útvonalain.