Könnyen meglepődhet az, aki megszokásból viszi fel kisebb méretű kézipoggyászát az EasyJet járataira, abban a hiszemben, hogy az valóban vele marad a fedélzeten. A társaság ugyanis korábban garantálta, hogy a legfeljebb 50x40x20 cm-es csomagokat mindenképpen az utastérben szállítja el, és csak az ennél nagyobbak végezhetik túlzsúfoltság esetén az alsó rakodótérben. Az EasyJet gépeire továbbra is legfeljebb 56x45x25 cm-es kézipoggyász vihető fel (súlykorlátozás nélkül), de nemrég megszűnt a korábbi kettős rendszer, így most már semelyik utas nem lehet biztos abban, hogy csomagja fent fog utazni vele.
A lépés kétségkívül egyszerűsíti a korábbi rendszert, és kevesebb vitára ad hat okot a beszállításkor. Sok utasnak azonban bosszúságot okozhat, ha az ő poggyászát minősítik át az utolsó pillanatban feladottnak. Nem a pénz miatt, hiszen ezért nem kér díjat a légitársaság, hanem főként azért, mert
a leszállás után meg kell várnia a repülőtéren a csomagok kiadását.
További kockázat, hogy a nagy kapkodásban benne felejt valami értékes tárgyat, pénzt a táskájában, márpedig a reptéri szarkák előszeretettel fosztogatják az ilyen poggyászokat (erről bővebben itt írtunk).
Az EasyJet utasai egyébként a kézipoggyászon felül felvihetnek magukkal egy olyan táskát, amelyet a reptéri duty-free boltban vásároltak. Azok is felvihetnek egy legfeljebb 45x36x20 cm-es második csomagot, akik az EasyJet Plus kártya tulajdonosai, vagy akik plusz díjat fizettek az rugalmas árért, a nagyobb lábtérért vagy az első sorokért (utóbbi kettő esetén elsőbbségi beszállás is jár, tehát nagy valószínűséggel a kézipoggyász sem kerülhet a raktérbe). Az első sorért 3795-6495 forintot kell fizetni az EasyJetnél, a nagyobb lábtérért pedig 2295-4595 forintot, míg az EasyJet Plus kártya díja egy évre 170 font (75 ezer forint).
Július végén a Wizz Air is módosította a kézipoggyászok felvitelére vonatkozó szabályait. A magyar kötődésű cég egyébként az egyetlen, amely - időszaktól és járattól függően - pénzt kér a nagyobb méretű, legfeljebb 56x45x 25 centiméter nagyságú csomagok felviteléért, és csak azokért nem kell fizetni, amelyek mérete nem haladja meg a 42x32x25 centimétert.
Ennek következtében a Wizz Air járatain nem szokott gondot okozni a kézipoggyászok elhelyezése.
Az új szabályozás értelmében az elsőbbségi beszállásra jogosult utasoknak - akár különállóan, akár a Plusz viteldíj vagy a Wizz Privilege Pass részeként vásárolták meg elsőbbségi jogosultságukat - lehetőségük van a kis vagy nagyméretű kézipoggyászon kívül egy további személyes csomag fedélzetre vitelére, amely legfeljebb 40×30×18 cm méretű kézitáska, laptoptáska vagy kameratáska lehet. A módosítással nyilván a korábban bevezetett pluszdíjas szolgáltatások is vonzóbbak lehetnek.
Az elsőbbségi beszállás opció ülésenként 3 euróért hozzáadható az alap viteldíjhoz online vásárlás, 4 euróért pedig repülőtéri vásárlás esetén. A 2015 májusában bevezetett elsőbbségi beszállást is tartalmazó Plusz viteldíj szolgáltatás magában foglalja a viteldíjat, az akár prémium helyekre szóló ülőhelyválasztást, a repülőtéri utasfelvételt, az utazás időpontjának megváltoztatását lehetővé tevő WIZZ Flex szolgáltatást, egy nagy kézipoggyászt és egy feladott poggyászt. A WIZZ Privilege Pass-t 2014 januárjában vezették be. 99 eurós éves díj ellenében a kártya birtokosai akár prémium ülőhelyek közül is választhatnak, korlátlan elsőbbségi beszállásra jogosultak, valamint felvihetnek egy nagy kézipoggyászt minden utazásuk alkalmával.
Durva áremelés a feladott poggyásznál
A Wizz Air eddig igen nagyvonalúan kezelte a feladott poggyászok súlyhatárát: a más társaságoknál jellemző 20-23 kilogrammos bőrönd helyett 32 kilogrammosat engedett feladni 15-45 euró között mozgó díjért, az útvonal hosszától és szezontól függően. Mostantól a 23 kilós csomag mozog 15 és 48 euró között, a 32 kilós pedig 25 és 58 euró között – írja a fapadosinfo.blog.hu, ami jelentős áremelés a 23 kilogrammosnál nehezebb poggyászok esetében.
A harmadik nagy diszkont társaságnál, a Ryanairnél sokkal nagyvonalúbb a kézipoggyászokra vonatkozó szabályozás, viszont náluk rendszeresen előfordul, hogy
helyhiány miatt végül a poggyásztérben kötnek ki a felvitt bőröndök.
Náluk díjfizetés nélkül is fel lehet vinni egy 55 x 40 x 20 centiméteres poggyászt, sőt ezen felül még egy kisebb, 35 x 20 x 20 centiméteres másodikat is. Az ír fapados cégnél az utóbbi időben nem változtattak ezen a szabályozáson.
Az biztos, hogy – nem csak a diszkont légitársaságoknál – egyre többen szeretnék felvinni a fedélzetre poggyászukat, és ez egyre nagyobb tülekedéshez, egyre több vitához vezet. Hogy a problémával kezdeni kell valamit, azt a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nemrég kiadott új irányelve is jól mutatja. Eszerint a kézipoggyászok maximális mérete nem haladhatja meg az 55x35x20 centimétert, ami jóval alatta van az eddig érvényben lévő ajánlásnál, amely 56 x 45 x 25 centiméter, beleértve a fogantyúkat, oldalzsebeket és kerekeket.
Ahogy a légitársaságok eddig is szabadon határozhatták meg a csomagméreteket, úgy ezután sem lesz kötelező betartaniuk az IATA erre vonatkozó ajánlását.
A szigorítás mindenesetre jó üzletet jelenthet számukra,
akárcsak a bőröndgyártóknak, amelyek hasznot húzhatnak a régi bőröndök lecseréléséből.