Aki utazott már hosszú távú légi járaton, tudja, milyen kínszenvedés kibírni egy 8-10 órás repülést. A légitársaságok egyre több ülést igyekeznek beszorítani az utastérbe, az ülések szélessége és távolsága egyre kisebb, az utasok feneke pedig egy nagyobb (a tendenciáról bővebben itt írtunk).
A tehetősebbek persze eddig is megtehették, hogy business vagy első osztályra jegyet váltva kinyújtóztathassák végtagjaikat, és kényelmesen aludjanak néhány órát. A luxus azonban a jövőben talán másoknak is elérhető közelségbe kerülhet.
Az Airbus, a világ egyik legnagyobb repülőgép-gyártója olyan szabadalmi kérelmet nyújtott be az Egyesült Államokban, amelyben
az egyes repülőtereken már használatos alvókabinokat szerelne be a gépeibe.
A benyújtott rajzokon olyan 3-3-3-as üléskonfiguráció látható, amelyet jelenleg is alkalmaznak a hosszú távokra használt A380-as és A350-es típusokon – írja a Plane Geek. Itt helyeznék el az alvásra szolgáló kabinokat is.
A szabadalmi kérelemben az szerepel, hogy a kabinokat fel- és leszálláskor is lehetne használni, így nincs szükség arra, hogy utas egy külön széket is elfoglaljon. A benne fekvő személyt be lehet kötni, a falak párnázottak, és egy 5-10 centiméteres légzsák is védené őket ütközés esetén.
Az utasok fejjel a repülő fala felé utaznának a dobozokban, amelyek bejárata 80x80 centiméteres. A falak könnyűek, de erősek lennének. Lenne bennük a mennyezetről lenyíló lapos képernyő az utas szórakoztatására, ezen felül mikrofon, ventillátor, lámpa, valamint vészhelyzet esetére oxigénmaszk.
A légiutas-kísérők egy kamerával figyelhetnék az alvóosztályt. A terv egyik leggyengébb pontjának az látszik, hogy az ételt közvetlenül a kabinokban szolgálnák fel. A szabadalmi kérelem teljes dokumentációját itt olvashatja el angol nyelven.
Hogy mikor lesz valóság a tervből, az egyelőre kétséges. Az Airbus szóvviője annyit közölt a CNN tévécsatornával, hogy
a társaság évente több száz szabadalmi kérelmet terjeszt be fejlesztéseire,
hogy védje a szellemi tulajdonát. Ezek gyakran nagyon kezdeti szakaszban lévő ötletek, és közülük nem mind valósul meg.
A CNN által megszólaltatott légi ipari szakértő szerint az alvókabinok koncepciója már régóta napirenden van, a megvalósulásáig azonban hosszú út vezet. Ehhez az kell, hogy az utasok hajlandóak legyenek fizetni érte, a légitársaságok pedig pénzt keressenek vele.