Megtörtént a műszaki átadása annak a hétkilométeres vasúti pályának, amely Márianosztrát köti össze a nagybörzsönyi Nagyirtáspusztával. A Szob és Nagybörzsöny közötti kisvasút harmadik, hiányzó szakaszának megépítésével Magyarország egyik legvadregényesebb vonalvezetésű, magashegyi hangulatú erdei vasútja kezdheti meg működését hamarosan.
Az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, az új ágyazati kőrétegre új sínpár került.
A megállóhelyeken akadálymentes peronok épültek.
A 2016 májusában várható üzemkezdetre elkészülnek a vasút kiszolgáló épületei Márianosztrán és Nagyirtáspusztán.
A turisták szállításához új, napelemmel hajtott önjáró vasúti kocsikat és egy motorkocsit is beszereznek. A beruházás nemcsak színesíti a Börzsöny turisztikai kínálatát, hanem lehetővé teszi a régió belső területeinek környezetbarát megközelítését is.
A jelenleg üzemelő két kisvasút összekötésével Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki kisvasútja jön létre, amit nemcsak a kisvasút barátok vártak régóta már. Az egyedülálló tájképi értékeken kívül kiemelendő jelentőségű, hogy a hazánkban utolsóként fennmaradt, Kisirtás és Nagyirtás közötti csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék.
A projektet 600 millió forintos uniós támogatásból valósítja meg az Ipoly Erdő Zrt. A célra elnyert kiemelt pályázat támogatását az erdőgazdaság a saját forrásaival egészíti ki.
A Szob-Nagybörzsöny kisvasút története
A nagybörzsönyi vasút 1908-ban Ipolypásztó és Nagybörzsöny között, 600 mm-es nyomtávval épült, az Esztergomi Érsekség gazdasági vasútjának, a faanyag nagyvasútra juttatása érdekében. A vonalat Kisirtásig továbbfejlesztették, majd beszállítási célú szárnyvonalakkal látták el.A Börzsöny és Cserhát további kirándulóhelyeiről és szálláshelyeiről itt tájékozódhatnak az érdeklődők.
További képek az átadott vasúti szakaszról: