Egyre több pilóta panaszáról lehet olvasni az orosz sajtóban az után, hogy a FlyDubai légitársaság Boeing 737-800-as típusú gépe egy hete lezuhant az oroszországi Rosztov-na-Donu repülőterénél. A Dubajból érkező repülőn a személyzettel együtt 62-en vesztették életüket, amikor a pilóták – kétórás levegőben való várakozás után – másodszor próbáltak meg leszállni, ám ez nem sikerült nekik, és a gép lezuhant.
A baleset okát egyelőre vizsgálják. Tény, hogy a tragédia idején rosszak voltak az időjárási körülmények, ugyanakkor felbukkantak a pilóták fáradtságára vonatkozó találgatások is. A járat ciprusi kapitánya, Arisztosz Szokratusz kollégái elmondása szerint nem sokkal korábban adta be felmondását az elviselhetetlen beosztási rend miatt, és
már csak hetei lettek volna hátra a cégnél
– írja az RT.com. A spanyol másodpilótának, Alejandro Alava Cruznak a balesetet megelőző 11 munkanapból csak egy szabadnapja volt – írja a Sputnik.
Az RT.com több pilótával is beszélt a tragédia után, akik névtelenséget kértek. Egyikük, aki már nem dolgozik a cégnél, elmondta, hogy a FlyDubai mindent kisajtol az alkalmazottaitól, ami csak jogilag lehetséges. A legrosszabb azonban, hogy olyan beosztásokat készítenek, amelyek mellett lehetetlen kipihenniük magukat a pilótáknak: az éjszakai és reggeli műszakok váltakozása miatt nem tudnak rendesen aludni.
Így végül nagyon fáradtan megyünk dolgozni”
– mondta a pilóta, aki szerint ilyenkor ezt jelenteniük kell, de senki nem figyel a panaszaikra.
A pilóta elmesélte, hogy egyszer egy orvos, aki az Egyesült Arab Emírségek légügyi hatóságánál dolgozott, megvizsgálta őt, és krónikus fáradtság miatt három hét szabadságot javasolt neki. A FlyDubai azonban nem fizet táppénzt, ezért vissza kellett mennie dolgozni, hogy ki tudja fizetni az albérlete díját.
Egy másik pilóta egyenesen modern kori rabszolgaságnak nevezte a FlyDubai gyakorlatát. Bevallotta, hogy kollégái a repülés alatt alszanak, megszegve a szabályokat. Ő azt is a társaság szemére vetette, hogy olyanok tanítják a pilótákat, akik maguk sem tudják megcsinálni, amit tanítanak. Ezt jelentette is a légügyi hatóságnak.
A kimerültség problémája közismert a vállalaton belül. Az RT.com idéz egy belső felmérést, amelyben azt kérdezték a pilótáktól:
„Gondolja, hogy a jövőben lezuhan egy gép?” Több mint 80 százalékuk igennel válaszolt.
A cégen belül azonban primadonnának nevezik azt, aki panaszkodni mer.
Az RT televízió-csatorna megkérdezte a FlyDubait, mit gondol a problémáról, a társaság azonban csak egy sajnálkozó levelet küldött nekik, részletekről nem nyilatkoztak.
A Ria Novosti hírügynökségnek azonban a cég szóvivője ezt mondta a Sputnik tudósítása szerint: „Ha a személyzet egyik tagja úgy érzi, nem volt esélye a szükséges pihenőidőre a repülés előtt, a biztonsági figyelőrendszer arra kötelezi a pilótákat, hogy képtelennek nyilvánítsák magukat a repülés elvégzésére”. Hozzátette, hogy a társaság szigorúan betartja a rendszer előírásait, amikor elkészíti a szolgálati beosztást, és különös figyelmet fordít az olyan tényezőkre, amelyek befolyásolhatják a személyzet fáradtságát, ideértve az előző műszakok hosszúságát és a pihenőnapok számát.
A FlyDubai pilótái után a másik dubaji légitársaság, az Emirates alkalmazottai is megszólaltak névtelenül (a két cég nem ugyanabba a cégcsoportba tartozik, bár mindkettőnek a dubaji kormány a végső tulajdonosa). Egyikük, aki már nem dolgozik a cégnél, úgy vélte, hogy az Emiratesnél hét ember végzi el azt a munkát, amit egy európai légitársaságnál 10-11 pilóta. Egy másik szerint, aki még mindig ott dolgozik,
egyre kevesebben vannak, így egyre többet kell dolgozniuk.
Megint más azt kifogásolta, hogy rendszeresen elcsalnak egy órát minden repülésnél, mivel nem számítják be a munkaidőbe azt az időt, amit a pilóta a becsekkolás előtt a repülőtéren tölt.
Egy volt pilóta szerint a társaság nem figyel a fáradtság miatti panaszokra, ahogy a repülési hatóság sem. Mivel a pilóták többsége kimerültség esetén beteget jelent, havonta csak két betegnapot engedélyez a társaság. Ennél többhöz orvosi igazolás kell, de azokra az alkalmazottakra, akik ezt teszik, a vádak szerint az Emirates nyomást gyakorol. Például vizsgálatot indítanak, hogy a pilóta nem szenved-e depresszióban, alkoholizmusban vagy más hasonlóban, így
a legtöbben inkább eltitkolják a kimerültségüket.
A pilóták arra is panaszkodnak, hogy panaszaikkal nemigen fordulhatnak a légügyi hatósághoz, hiszen azt ugyanazok vezetik, mint az Emiratest.
Az Emirates az RT kérdésére válaszolva tagadta a vádakat, mondván, névtelen emberekről nem tudják megerősíteni, hogy a légitársaságnál dolgoztak vagy dolgoznak.
Soha nem tesszük kockára a biztonságot,
és mindig a törvényes előírásoknak megfelelően működünk a repülési időket illetően" – írta válaszában Rula Tadros PR-menedzser. Hozzátette, hogy az Emirates támogatja a nyílt párbeszédet, és megvan a megfelelő rendszer arra, hogy pilóták megfogalmazhassák aggályaikat a vezetésnek.
Ami a repülési fáradtság kérdését illeti, az Emirates egy külön bizottságot állított fel e témában, és egy fáradtságkezelő rendszere is működik – mondta a társaság szóvivője az RT-nek. Ez egy proaktív kezdeményezés, amely folyamatosan értékel és számba vesz egy sor kritériumot, hogy ajánlásokat tegyen a pilóták fáradtságának enyhítésére. Ha egy pilóta úgy érzi, hogy az Emirates nem ad választ a kimerültséggel kapcsolatos aggályaira, akkor a szabályozó hatóság elé viheti az ügyet – tette hozzá.
Az emírségek légügyi hatósága az RT kérdésére annyit válaszolt, nem szeretnének találgatásokba bocsátkozni a baleset okait illetően, amelynek okát másokkal együtt vizsgálják. Ígéretet tettek arra is, hogy a televíziós csatorna által közölt információkat alaposan megvizsgálják.