Bár csak egy számjegyet rontott a koordináták betáplálásánál, a későbbi figyelmeztetéseket figyelmen kívül hagyva komoly hibákat vétett az AirAsia pilótája – derült ki egy most közzétett vizsgálati jelentésből. A járat 2015. március 10-én Sydneyből szállt fel, és a malajziai Kuala Lumpurban kellett volna leszállnia, ám végül egy másik ausztrál városban, Melbourne-ban kötött ki.
Az Ausztrál Közlekedésbiztonsági Intézet jelentése szerint minden azzal kezdődött, hogy az Airbus A330 típusú gép két pilótája szerepet cserélt: mivel a kapitánynak rossz volt a fülvédője, az első tisztet küldte el kívülről körbenézni a repülőt, amíg ő a szokásos fedélzeti feladatokat végezte el. Ezek közé tartozott, hogy betáplálja a koordinátákat a navigációs rendszerbe. Az indulási koordinátánál azonban a keleti hosszúság 151° 9,8' helyett 15° 19,8'-et gépelt be, ami
több mint 11 ezer kilométeres eltérést eredményezett.
A személyzetnek több alkalma lett volna a hiba korrekciójára, hiszen a rendszer figyelmeztető jelzéseket adott a tévedésre. Ezeket azonban nem vették észre, csak arra figyeltek fel, amikor
a rendszer a földhöz csapódásra figyelmeztette őket.
Ezen ugyan mindketten meglepődtek, de mivel nem láttak maguk előtt akadályt, „nemkívánatosnak” minősítették a jelzést, és folytatták a felszállást – írja a Guardian.
Amikor azonban a robotpilóta 410 láb (125 méter) magasságban balra fordította gépet, egy másik futópálya repülési útvonala felé, a pilóták beavatkoztak. Megpróbálták megoldani a problémát, de csak tovább rontottak a repülő navigációs rendszerén. Végül azt kérték a légi irányítástól, hogy visszafordulhassanak Sydneybe, de
a navigációs rendszer problémái miatt csak vizuális megközelítés jöhetett szóba.
A torony a rossz időjárási körülmények miatt azt javasolta, hogy menjenek Melbourne-be, és ott szakítsák meg az utat.
A repülő rendben leszállt Melbourne-ben, ahol három órát töltött a földön. Az utasok végül hat óra késéssel értek Kuala Lumpurba.